Cum au reuşit angajaţii Credit Europe Bank să ia bani din conturile clienţilor

Autor: Liviu Chiru 12.08.2010

Numărul clienţilor unităţii Credit Europe Bank din Braşov păgubiţi de angajaţii băncii a urcat ieri la 20, valoarea totală a fraudei ridicându-se la 1,5 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Comisariatul Ju­de­ţean pentru Protecţia Consumatorului Braşov, citate de Me­diafax. Reprezentanţii băncii nu au confirmat infor­ma­ţia, dar nici nu au respins-o. Banca a început deja să facă plăţile către clienţii păgubiţi, însă analizează fiecare caz în parte, iar cei care fac cereri de despă­gubire tre­bu­ie să dovedească faptul că depuseseră sumele revendicate.
Dar cum au reuşit angajaţii să fure banii din conturile clienţilor?
"Este o hoţie care s-a iniţiat având la bază cre­du­litatea unor deponenţi. S-au prezentat multe persoane la direc­toarea de operaţiuni a sucursalei şi i-au lăsat ba­nii pe mână, primind în schimb doar o convenţie de des­chi­dere de cont, fără să meargă la casierie, să facă depu­nerea şi să ceară chitanţă. Ea nu a depus banii în cont. Când au venit aceşti de­ponenţi, a luat bani din alte con­turi şi a alimentat conturile persoa­nelor res­pective. S-a descoperit destul de greu pentru că se făceau docu­mente pentru transferurile respective, în complicitate cu alţi subordonaţi", spune Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei Suprave­ghe­re din Banca Naţională.
El spune că procedurile interne ale băncii, care ar fi trebuit să prevină o astfel de situaţie, sunt corecte, însă sistemul a fost depăşit din cauză că a existat com­pli­citatea mai multor angajaţi.
"Procedurile lor sunt bune, sunt asemănătoare cu cele ale tuturor băncilor, dar nu au fost respectate. Când co­laborează doi, trei angajaţi nu mai ai ce să faci, oricâte chei de control ai avea. Niciun control nu avea cum să descopere că a umblat în conturile altora, pentru că a făcut documente false", mai spune Cinteză.
Oficialii băncii spun totuşi că vor lua în considerare o modificare a procedurilor. "Vom demara un audit intern cu o firmă specializată şi în colaborare cu banca-mamă. Vrem să vedem dacă putem să eficientizăm procedurile. Dar dacă cineva vrea să facă rău, găseşte o soluţie, asta este valabil în orice do­me­niu", spune Omer Tetik, prim-vice­pre­şedinte al Credit Europe Bank.
Cinteză spune că banca are obligaţia de a returna sumele clienţilor care pot dovedi că au făcut depuneri şi nu îşi găsesc banii în cont. El spune că banca are sufi­cien­te lichi­dităţi pentru a face plăţile, iar poziţia sa nu va fi afectată de această fraudă, având asigurare împotriva unui astfel de risc.
"Am programat deja cu clienţii să facem plăţile. Nu vrem doar să aruncăm banii în cont, discutăm cu clienţii şi ne asigurăm că totul este în regulă", spune şi Tetik.
Protecţia Consumatorului a cerut băncii să ramburseze banii clien­ţilor care fac plângeri în cel mult 15 zile, ris­când altfel amenzi de până la 50.000 de lei pentru fiecare caz în parte.
Cinteză spune că situa­ţia este mai delicată în cazul cli­en­ţilor care au colaborat cu direc­toarea şi nu au documente care să ateste depunerea banilor. "Probleme vor fi cu cei care au venit, au lăsat banii şi nu au nicio dovadă că au depus sumele. Pentru cei care au depus bani la casierie şi au chitanţă, banca trebuie să îşi asume în totalitate responsabilitatea. Pentru ceilalţi, deja responsabilitatea este în primul rând a lor."