Cum au reuşit angajaţii Credit Europe Bank să ia bani din conturile clienţilor
Numărul clienţilor unităţii Credit Europe Bank din Braşov
păgubiţi de angajaţii băncii a urcat ieri la 20, valoarea totală a
fraudei ridicându-se la 1,5 milioane de euro, potrivit datelor
furnizate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia
Consumatorului Braşov, citate de Mediafax. Reprezentanţii băncii
nu au confirmat informaţia, dar nici nu au respins-o. Banca a
început deja să facă plăţile către clienţii păgubiţi, însă
analizează fiecare caz în parte, iar cei care fac cereri de
despăgubire trebuie să dovedească faptul că depuseseră sumele
revendicate.
Dar cum au reuşit angajaţii să fure banii din conturile
clienţilor?
"Este o hoţie care s-a iniţiat având la bază credulitatea unor
deponenţi. S-au prezentat multe persoane la directoarea de
operaţiuni a sucursalei şi i-au lăsat banii pe mână, primind în
schimb doar o convenţie de deschidere de cont, fără să meargă la
casierie, să facă depunerea şi să ceară chitanţă. Ea nu a depus
banii în cont. Când au venit aceşti deponenţi, a luat bani din
alte conturi şi a alimentat conturile persoanelor respective.
S-a descoperit destul de greu pentru că se făceau documente pentru
transferurile respective, în complicitate cu alţi subordonaţi",
spune Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei Supraveghere din
Banca Naţională.
El spune că procedurile interne ale băncii, care ar fi trebuit să
prevină o astfel de situaţie, sunt corecte, însă sistemul a fost
depăşit din cauză că a existat complicitatea mai multor
angajaţi.
"Procedurile lor sunt bune, sunt asemănătoare cu cele ale tuturor
băncilor, dar nu au fost respectate. Când colaborează doi, trei
angajaţi nu mai ai ce să faci, oricâte chei de control ai avea.
Niciun control nu avea cum să descopere că a umblat în conturile
altora, pentru că a făcut documente false", mai spune
Cinteză.
Oficialii băncii spun totuşi că vor lua în considerare o modificare
a procedurilor. "Vom demara un audit intern cu o firmă specializată
şi în colaborare cu banca-mamă. Vrem să vedem dacă putem să
eficientizăm procedurile. Dar dacă cineva vrea să facă rău, găseşte
o soluţie, asta este valabil în orice domeniu", spune Omer Tetik,
prim-vicepreşedinte al Credit Europe Bank.
Cinteză spune că banca are obligaţia de a returna sumele clienţilor
care pot dovedi că au făcut depuneri şi nu îşi găsesc banii în
cont. El spune că banca are suficiente lichidităţi pentru a face
plăţile, iar poziţia sa nu va fi afectată de această fraudă, având
asigurare împotriva unui astfel de risc.
"Am programat deja cu clienţii să facem plăţile. Nu vrem doar să
aruncăm banii în cont, discutăm cu clienţii şi ne asigurăm că totul
este în regulă", spune şi Tetik.
Protecţia Consumatorului a cerut băncii să ramburseze banii
clienţilor care fac plângeri în cel mult 15 zile, riscând altfel
amenzi de până la 50.000 de lei pentru fiecare caz în parte.
Cinteză spune că situaţia este mai delicată în cazul clienţilor
care au colaborat cu directoarea şi nu au documente care să ateste
depunerea banilor. "Probleme vor fi cu cei care au venit, au lăsat
banii şi nu au nicio dovadă că au depus sumele. Pentru cei care au
depus bani la casierie şi au chitanţă, banca trebuie să îşi asume
în totalitate responsabilitatea. Pentru ceilalţi, deja
responsabilitatea este în primul rând a lor."