E oficial: Ford cere un an păsuire de la Guvern pentru a face la Craiova ce a promis în 2007

Autor: Bogdan Alecu 12.08.2010

Constructorul american amână pentru luna septembrie a anu­lui viitor intrarea în fabricaţie a viitorul model de clasă mică B-Max şi finalizarea investiţiei de peste 675 mil. euro de la Craiova pentru 2013, în condiţiile în care oficialii Ford se aşteaptă la o continuare a declinului pieţei auto europene.
John Fleming, fostul şef al Ford Europa, care acum deţine funcţia de vicepreşedinte executiv pentru facilităţile de producţie ale Ford Motor Company, cel care a semnat în septembrie 2007 contractul de preluare a pa­che­tului majoritar de acţiuni al Automobile Craiova, s-a întâlnit pentru a doua oară în mai puţin de trei luni cu preşedintele Traian Băsescu şi premierul Emil Boc, alături de Stephen Odell, noul CEO şi preşedinte al diviziei europene a Ford.
Totodată, oficialii Ford şi-au anunţat oficial noile planuri cu privire la uzina din România, care decalează cu mai bine de un an intrarea în producţie a modelului de clasă mică B-Max undeva după luna septembrie a anului viitor, în timp ce capacitatea de producţie va atinge un nivel de 300.000 de autovehicule în 2013 şi nu în 2012, cum era stabilit iniţial în contractul de privatizare.
"Primul proiect care urmează a fi lansat la Craiova este un nou model de clasă mică, ce va intra în producţie în a doua jumătate a anului viitor. Al doilea proiect va fi urmă­toarea generaţie a utilitarei Transit Connect, ce va intra în producţie în 2012, iar în acelaşi ani pregătim un nou motor EcoBoost, ce va fi produs la Craiova", a spus în cadrul întâl­nirii cu presa John Fleming, care a subliniat că în continuare în uzina din România se vor investi peste 675 mil. euro, aceeaşi sumă anunţată în 2007 în momentul semnării contractului de privatizare.

Vor ajunge la 7.000 de angajaţi
Numele de "B-Max" nu este încă unul oficial, dar Ford Motor Company a înregistrat deja la OSIM în România această denumire, la fel cum a procedat şi Dacia cu "Duster" înainte de lansarea oficială.
În cadrul gamei Ford mai există mode­lele C-Max şi S-Max, ale monovolumelor de segment compact şi mediu.
Potrivit fostului şef al Ford Europa, compania a investit până în prezent peste 200 mil. euro în modernizarea facilităţilor de producţie de la Craiova, investiţii com­pletate de cele de 12 mil. euro în 2009 în programe de training pentru angajaţi, care se derulează şi în prezent. Ca parte a investiţiilor, în primul trimestru al acestui an Ford a finalizat şi noua vopsitorie din cadrul uzinei, cea mai ecologică la nivel european şi care permite astfel producerea, nu doar asamblarea utilitarelor Transit Connect.
La fel ca şi valoarea investiţiei, Ford a anunţat faptul că începând cu prima parte a anului viitor va demara un program de re­crutări pentru creşterea numărului angaja­ţilor spre 7.000 de oameni, faţă de aproxi­mativ 3.600 în prezent, program anunţat anterior şi de Angella Alexander, directorul de resurse umane al Ford România într-un interviu acordat ZF. "La Craiova vom angaja 3.500 de per­soane în următorii doi ani, având în vedere programele pe care le vom demara ulterior. Recrutările vor începe anul viitor", a spus Fleming.
Anunţul cu privire la demararea producţiei unui nou model la Craiova a determinat şi realizarea de investiţii de către producătorii de componente atât în cadrul platformei industriale a Ford, cât şi în parcul industrial din Craiova. Potrivit unor surse din piaţă, peste 10 companii au demarat deja operaţiunile de construcţie a unor facilităţi de producţie în cadrul uzinei Ford.
"Avem deja furnizori care construiesc în cadrul uzinei. Alţii se instalează în parcul industrial din Craiova sau în alte locaţii similare", a subliniat Fleming.

Proiectul Craiova, gata în 2013
Înainte de conferinţa în care oficialii Ford au prezentat situaţia investiţiei de la Craiova, John Fleming şi Stephen Odell s-au întâlnit cu preşedintele Traian Băsescu şi premierul Emil Boc, întâlnire al cărei subiect de discuţie a fost modificarea con­trac­tului de privatizare semnat în sep­tem­brie 2007, în care Ford se angaja la o pro­ducţie de 250.000 de unităţi în 2011 şi de 300.000 în 2012, an în care ar tre­bui finalizată şi investiţia de 675 mil. euro.
"Iniţial am spus că proiectul Craiova va fi încheiat în 2012. Colaborăm cu AVAS pentru a modifica contractul de privatizare având în vedere con­textul pieţei europene. În 2013 vom finaliza proiectul. Pe de altă parte, am avan­sat în ceea ce priveşte activele nonconexe care nu au legătură cu fabrica", a spus Fle­ming.
În ceea ce priveşte plata unei eventuale amenzi către statul român între 2,9 şi 14 mil. euro, fostul şef al Ford Europa a subliniat că "este în interesul tuturor ca aceşti bani să fie investiţi în uzină şi nu cheltuiţi altfel".
În 2013 uzina Ford de la Craiova va ajunge la un volum de 300.000 de auto­vehicule şi 350.000 de motoare de tip EcoBoost, valori care sunt similare cu cele atinse deja de Dacia la Mioveni.
Astfel, la capacitate maximă afacerile Ford în România ar genera venituri de peste 4 mld. euro, adică aproximativ 2,5% din PIB-ul României în 2013, în timp ce exporturile mărcii americane cumulate cu cele ale Dacia ar putea ajunge la o valoare cuprinsă între 15 şi 20% în 2013, în condiţiile în care cei de la Ford şi-au propus să exporte peste 80% din ce vor produce în România.

Ce promitea în 2008
n Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2012 şi cheltuieli totale de peste 1 mld. euro.
n Lansarea în producţie a modelului de clasă mică în vara lui 2010, a cărui producţie va urca la 300.000 în 2012
n Lansarea în producţie a motorului EcoBoost în vara anului 2010
n O producţie de 50-60.000 de unităţi în 2010, 250.000 de autovehicule în 2011 şi de 300.000 de unităţi în 2012
n Dublarea numărului de angajaţi la peste 7.000 până în 2012
n Exporturi de aproximativ 90% din totalul producţiei de la Craiova

Ce a făcut la Craiova din 2008

n Investiţii de 200 mil. euro
n S-au demarat programe de pregătire pentru cei peste 3.600 de angajaţi
n Demararea producţiei Transit Connect în septembrie 2009
n Deschiderea secţiei de vopsitorie, cea mai ecologică din Europa, în T1 2010
n Deschiderea Companiei Naţionale de Vânzări la 1 august
Ce riscă Ford dacă nu se modifică contractul de privatizare semnat cu AVAS
Ford România va trebui să plătească o amendă de 14 mil. euro dacă anul viitor va produce la Craiova mai puţin de 200.000 de autovehicule. Dacă se vor produce între 200 şi 225.000 de maşini, se vor plăti daune de 5,7 mil. euro, şi aproape 2,9 mil. euro dacă se vor asambla între 225 şi 250.000 de autovehicule potrivit contractului de privatizare semnat cu AVAS în septembrie 2007 în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Pentru a evita amenda, constructorul ar trebui să majoreze producţia de peste zece ori faţă de nivelul curent de aproape 1.700 de unităţi pe lună.

Ce promite astăzi
n Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2013
n Lansarea în fabricaţie a unui model nou de clasă mică după septembrie 2011, cu o producţie anuală medie de 150.000 de unităţi
n Lansarea în producţie a unui motor EcoBoost cu trei cilindri în 2012, cu o capacitate de 350.000 de unităţi anual
n Intrarea în producţie a viitorului Transit Connect în 2012
n Va creşte numărul angajaţilor cu 3.500 de persoane, la 7.200, până în 2012
n Se va atinge o capacitate de producţie de 300.000 de unităţi în 2013 şi o producţie efectivă de 225.000 de autovehicule
n Peste 80% din producţie va fi exportată pe piaţa europeană