Care sunt cele mai populare branduri la americani, francezi şi japonezi

Autor: Andreea Mioara Neferu 17.08.2010

McDonald's şi KFC nu mai sunt primele lanţuri de restaurante în topul preferinţelor la americani, ci mai degrabă la francezi şi chinezi. "Avatar" este cel mai popular film la nivel mondial, iar la capitolul maşini sunt preferate în general brandurile locale.



Popularitate. Acesta este cuvântul magic la care visează orice companie pentru a-şi asigura supravieţuirea pe o piaţă din ce în ce mai concurenţială şi în cadrul căreia vedetele de astăzi se pot transforma extrem de uşor în "vaci de muls" sau "pietre de moară", aşa cum arată modelul matricei BCG - un instrument ce permite unei companii să îşi dea seama de poziţionarea sa într-un anumit sector de activitate.

Potrivit acestei matrice, o companie poate fi stea (deţine o poziţie dominantă pe o piaţă în creştere), dilemă (deţine o cotă de piaţă mică pe o piaţă în creştere), vacă de muls (piaţă cu creştere scăzută sau în recesiune şi poziţie dominantă a companiei) sau piatră de moară (cotă de piaţă mică pe o piaţă în scădere).

Un exemplu care ilustrează schimbările ce se pot produce sunt chiar lanţurile americane de restaurante McDonald's şi KFC, care deşi au acaparat piaţa Statelor Unite şi au devenit la un moment dat liderii absoluţi ai acesteia la capitolul popularitate, în momentul de faţă sunt depăşite în ceea ce priveşte gradul de popularitate de un alt rival al lor, lanţul Subway, potrivit celui mai recent număr al revistei Bloomberg Businessweek. McDonald's rămâne în continuare cel mai popular brand de restaurante în ţări precum Franţa, Germania, Japonia, Rusia, Brazilia şi Mexic, în timp ce KFC îşi depăşeşte toţi rivalii la acest capitol în China. De altfel, asiaticii, cunoscuţi ca având o cultură destul de naţionalistă, au început din ce în ce mai des să preia obiceiurile şi preferinţele occidentale, astfel că nu este deloc de mirare că şi în aceste ţări, ca de altfel în toate celelalte state analizate de Businessweek, filmul american "Avatar" domină topul preferinţelor cinefililor.

Pe de altă parte, când vine vorba de maşini, sunt preferate mărcile locale. Cel mai popular autovehicul la americani este modelul Ford F-150, la francezi - Peugeot 207, la germani - Volksawagen Golf, în timp ce japonezii aleg Toyota Prius. Acelaşi spirit naţionalist se poate observa şi în cazul ruşilor, care preferă Lada Prioria.

Ţigările Marlboro, preferatele americanilor

La capitolul ţigări, Marlboro domină piaţa americană de circa 35 de ani, încă de pe vremea preşedintelui Gerald R. Ford. În prezent, are o cotă de piaţă de 42,8% în Statele Unite, iar în medie un pachet de Marlboro costă 5,5 dolari. În ianuarie, producătorul de ţigarete Altria, care deţine brandul de referinţă al industriei de tutun din SUA, a introdus o nouă versiune, Marlboro Special Blend, care se vinde cu un dolar mai puţin decât vechile pachete. "Politica de discount ar putea afecta imaginea premium a Marlboro", este de părere analistul Thilo Wrede de la Credit Suisse. Cu toate acestea, Marlboro continuă să fie marca preferată de ţigări atât la americani, cât şi la francezi, germani şi mexicani. În Rusia şi Islanda a învins Winston, în timp ce chinezii preferă o marcă locală.

Trecând la ceva mai sănătos, printre fructele preferate la nivel mondial se numără bananele (în Marea Britanie, Rusia şi Brazilia) şi merele (în Franţa, Germania şi China). Mandarinele sunt cele mai populare fructe la japonezi, în timp ce portocalele conduc în topul preferinţelor americanilor.

Google îşi reconfirmă poziţia de lider

Şi în ceea ce priveşte motoarele de căutare sunt preferate versiunile americane. Google conduce detaşat în majoritatea ţărilor analizate de Businessweek, Yahoo! fiind mai popular doar în Japonia. În China, Rusia şi Islanda se folosesc cel mai adesea motoare de căutare locale, cum este cazul portalului leit.is la islandezi.

La capitolul bere, brandurile locale par a avea cel mai mare succes, cel puţin în ţări precum Japonia, China, Rusia sau Islanda. La polul opus, sud-americanii aleg mai degrabă mărci străine. Spre exemplu, Skol este berea preferată a brazilienilor, în timp ce Corona domină piaţa mexicană.