Cine a furat vinul?
Despre Peter Mayle se zice că este cel mai francez dintre
scriitorii englezi de azi (consideraţiune care i s-a aplicat, cu
egală convingere, în presa franceză, şi lui Julian Barnes, după ce
a primit laurii Médicis, pentru "Papagalul lui Flaubert", şi Femina
pentru "Love etc."). Născut în 1939, a lucrat în publicitate circa
15 ani, la New York şi Londra, după care s-a apucat să fabrice, în
1975, cărţi cu conţinut educaţional. Succesul s-a năpustit însă
peste el după ce s-a autoexilat în sudul Franţei, unde a prins să
scrie ficţiuni despre universul meridional şi despre experienţa sa
de expat. "A Year in Provence" (1989) a devenit serial de
televiziune în UK, "Toujours Provence" şi "Hotel Pastis" s-au
vândut în sute de mii de exemplare şi au fost traduse în circa 20
de limbi (inclusiv în româneşte), iar în 2004, "A Good Year",
romanţul său cel mai romantic, devine scenariu pentru amicul şi
vecinul de exil Ridley Scott, care realizează cea mai proastă
peliculă a lui (asta în ochii rafinaţilor, pentru că, altfel,
filmul - cu Russel Crowe şi Marion Cotillard în rolurile principale
- are haz, tandreţe şi fiori erotico-oenologici, e jucat corect şi
are imagini de o rară plasticitate). După câte un roman cu subiect
dacă nu provensal, obligatoriu francez, Mayle revine la
non-fiction, vezi dicţionarul îndrăgostit "Provence A-Z", dorind
parcă să epuizeze subiectul din toate unghiurile şi în toate
manierele de scriitură. Furia lui laudativă la adresa Franţei a
fost corect răsplătită, domnul Mayle devenind, în 2002, Cavaler al
Legiunii de Onoare - pentru cooperare şi francofonie.
Topit după gastronomia franceză, dependent de vinurile hexagonale,
însetat de soarele Mediteranei şi ostoit de apele ei azurii,
scriitorul a vârât, în ultimul său roman, Franţa în hainele unui
"policier". Un roman care începe, hăt, sub razele Californiei (e
doar un pre-text) şi se închide în cetatea phoceeană, la Marsilia.
Un roman care se numeşte "The Vintage Caper" şi care a fost tradus
degrabă în Franţa sub numele de "Chateau l'Arnaque". E vorba despre
o anchetă savuroasă (termenul e, cum veţi vedea, cât se poate de
potrivit) privind furtul unor vinuri nobile, din pivniţa (aflată în
Los Angeles) a superbogatului Danny Roth: 500 de sticle de Bordeaux
care valorează nici mai mult nici mai puţin decât 3 milioane de
euro. Poliţia se dă rapid bătută, dar compania de asigurări a
milionarului îl găseşte pe detectivul-minune Sam Levitt, care, pe
lângă faptul că e subtil şi are fler, se dovedeşte şi un mare
specialist în gastronomie şi vinuri stilate. Pentru Mayle, acesta
nu e decât un mod de a-şi trage spuza pe turta personală: Sam
bănuieşte că hoţii trebuie să se fi dus în Franţa, unde era mult
mai lesne să-şi plaseze şipurile nepreţuite, aşa că ancheta
americanului începe la Paris. Mâncare bună, licori aşijderea,
şansonete pe malurile Senei: Mayle îşi continuă nestingherit oda în
metru franc - "Totul era precum în amintirile sale (ale lui
Levitt), dar, în acelaşi timp, totul părea nou". Având în cap
întrebarea cheie - "Cine să fi fost acela care a încercat să
achiziţioneze, în zadar, nişte sticle de Lafite 1953, Latour 1961,
Pétrus 1970, Yquem 1975, Figeac 1982 şi Margaux 1983, şi nu le-a
găsit decât în vinoteca lui Danny Roth?", detectivul descinde la
Bordeaux, unde este aşteptat de o agentă de asigurări specializată
în vinuri, Sophie Costes. Tot aşteptând să găsească iţele care să-i
ducă la făptaş (care se dovedeşte finalmente a fi bogatul marsiliez
Francis Reboul), cei doi merg din crâşmă în bistro, şi laudă Cerul
plimbându-şi pe cerul gurii produsele cele mai alese ale geniului
culinar francez. Restul e detectivistică, dar până şi ea de bună
calitate.