Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov şi-a închis definitiv porţile: ultimii 70 de angajaţi au fost transferaţi la Ghimbav

Autor: Mihaela Popescu 22.08.2010

Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov, care a trecut prin trei regimuri în circa 100 de ani şi care a fost prima investiţie a americanilor de la Kraft Foods în România, şi-a închis definitiv porţile odată cu transferul ultimelor două linii la Ghimbav, într-o fabrică deţinută de RAP Group.
RAP Group, un fost furnizor de echipamente al Kraft, a demarat în această lună producţia pentru compania ame­ricană într-o locaţie nouă din Ghim­bav (judeţul Braşov). Grupul controlat de omul de afaceri braşovean Radu Popeia ar putea lansa propriile branduri de dulciuri, însă până acum nu a înre­gistrat nicio marcă de dulciuri la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci).
Investiţia în fabrica de ciocolată din Ghimbav, cu o suprafaţă de 4.500 de metri pătraţi, poate fi estimată la peste
5 mil. euro. Circa 70 de oameni lucrează în prezent în această locaţie.
"Angajaţii preluaţi de RAP de la Kraft Foods au fost transferaţi în fabrica de la Ghimbav", au precizat repre­zentanţii Kraft Foods România. La sfârşitul lui 2008, Kraft anunţa că va închide fabrica de ciocolată Poiana şi va disponibiliza 440 de angajaţi în urmă­torul an, din cauză că unitatea nu putea fi extinsă în locaţia din centrul Braşovului.
Anul trecut, compania a decis însă ca o parte din producţie să rămână la nivel local şi a încheiat un contract de externalizare cu grupul RAP, unul dintre furnizorii săi de servicii de mentenanţă a echipamentelor de producţie.
Acesta este deţinut de omul de afaceri braşovean Radu Popeia, iar cea mai mare companie din grup este Raptronic, cu afaceri de 6 mil. euro şi un profit net de 0,5 mil. euro în 2009.
Raptronic a fost implicată şi în cons­truirea fabricii de snacks-uri Intersnack din Ghimbav, inaugurată anul trecut, şi în proiectul de retehnologizare a fabricii Kandia-Excelent din Bucureşti, potrivit informaţiilor de pe site-ul oficial al companiei.
Reprezentanţii grupului nu au oferit detalii despre investiţia în prima sa fabrică de ciocolată. În acest moment, RAP produce la Ghimbav batoanele de ciocolată Smash şi bomboanele Choko­toff din portofoliul companiei ameri­cane, după ce în ultimul an acesta a activat în interiorul fabricii Poiana.

Au dat România pe Bulgaria

Cele mai multe din liniile de producţie ale fabricii Poiana au fost transferate la finele anului trecut într-o fabrică deţinută de Kraft Foods în Bulgaria, astfel încât în acest moment majoritatea produselor din portofoliul local al companiei americane sunt importate. Gigantul american, care a realizat anul trecut afaceri de 138 mil. euro în România, are alte două parteneriate cu producători români: pentru procesarea cafelei Nova Brasilia, acesta colaborează de mai mulţi ani cu Supreme Group, deţinut de fraţii Jihad şi Johnny Jabra. Anul trecut, Kraft a intrat pe segmentul prăjiturilor ambalate printr-un parteneriat cu compania Pan Group din Craiova, controlată de Ion Busuioc.
Kraft este cea mai mare companie activă pe piaţa locală a ciocolatei, cu branduri precum Milka, Poiana sau Africana. Americanii au venit în Româ­nia în anul 1994, când au achiziţionat de la stat fabrica Poiana Produse Zaharoase din Braşov.

Cum a trecut fabrica prin trei regimuri

Fabrica Poiana din Braşov, unde Kraft a avut centrul de producţie pentru România până anul trecut, era în 1899 un mic atelier de produse din ciocolată (Hess) pus pe picioare de către saşii din Braşov. În anul 1922, fraţii Stollwerck din Bratislava au construit fabrica de ciocolată Stollwerck în vecinătatea atelierului, pentru ca în 1948, după trecerea la regimul comunist, statul să devină proprietar al ambelor unităţi. Cele două fabrici sunt reunite în anul 1954 sub denumirea "Fabrica Dezrobirea".
Unitatea de producţie a ciocolatei din Braşov preia numele Cibo în 1966, iar în 1991, după căderea regimului comunist, aceasta devine "Poiana - Produse Zaharoase SA".
Trei ani mai târziu, americanii de la Kraft Foods intră pe piaţa românească prin preluarea fabricii de la stat, în urma unei tranzacţii de 4-5 milioane de dolari. Reprezentanţii companiei au declarat că în cei 15 ani de operare Kraft a investit circa 30 mil. dolari în locaţia sa de producţie din Braşov.