Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov şi-a închis definitiv porţile: ultimii 70 de angajaţi au fost transferaţi la Ghimbav
Fabrica de ciocolată Poiana din Braşov, care a trecut prin trei
regimuri în circa 100 de ani şi care a fost prima investiţie a
americanilor de la Kraft Foods în România, şi-a închis definitiv
porţile odată cu transferul ultimelor două linii la Ghimbav, într-o
fabrică deţinută de RAP Group.
RAP Group, un fost furnizor de echipamente al Kraft, a demarat în
această lună producţia pentru compania americană într-o locaţie
nouă din Ghimbav (judeţul Braşov). Grupul controlat de omul de
afaceri braşovean Radu Popeia ar putea lansa propriile branduri de
dulciuri, însă până acum nu a înregistrat nicio marcă de dulciuri
la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci).
Investiţia în fabrica de ciocolată din Ghimbav, cu o suprafaţă de
4.500 de metri pătraţi, poate fi estimată la peste
5 mil. euro. Circa 70 de oameni lucrează în prezent în această
locaţie.
"Angajaţii preluaţi de RAP de la Kraft Foods au fost transferaţi în
fabrica de la Ghimbav", au precizat reprezentanţii Kraft Foods
România. La sfârşitul lui 2008, Kraft anunţa că va închide fabrica
de ciocolată Poiana şi va disponibiliza 440 de angajaţi în
următorul an, din cauză că unitatea nu putea fi extinsă în locaţia
din centrul Braşovului.
Anul trecut, compania a decis însă ca o parte din producţie să
rămână la nivel local şi a încheiat un contract de externalizare cu
grupul RAP, unul dintre furnizorii săi de servicii de mentenanţă a
echipamentelor de producţie.
Acesta este deţinut de omul de afaceri braşovean Radu Popeia, iar
cea mai mare companie din grup este Raptronic, cu afaceri de 6 mil.
euro şi un profit net de 0,5 mil. euro în 2009.
Raptronic a fost implicată şi în construirea fabricii de
snacks-uri Intersnack din Ghimbav, inaugurată anul trecut, şi în
proiectul de retehnologizare a fabricii Kandia-Excelent din
Bucureşti, potrivit informaţiilor de pe site-ul oficial al
companiei.
Reprezentanţii grupului nu au oferit detalii despre investiţia în
prima sa fabrică de ciocolată. În acest moment, RAP produce la
Ghimbav batoanele de ciocolată Smash şi bomboanele Chokotoff din
portofoliul companiei americane, după ce în ultimul an acesta a
activat în interiorul fabricii Poiana.
Au dat România pe Bulgaria
Cele mai multe din liniile de producţie ale fabricii Poiana au fost
transferate la finele anului trecut într-o fabrică deţinută de
Kraft Foods în Bulgaria, astfel încât în acest moment majoritatea
produselor din portofoliul local al companiei americane sunt
importate. Gigantul american, care a realizat anul trecut afaceri
de 138 mil. euro în România, are alte două parteneriate cu
producători români: pentru procesarea cafelei Nova Brasilia, acesta
colaborează de mai mulţi ani cu Supreme Group, deţinut de fraţii
Jihad şi Johnny Jabra. Anul trecut, Kraft a intrat pe segmentul
prăjiturilor ambalate printr-un parteneriat cu compania Pan Group
din Craiova, controlată de Ion Busuioc.
Kraft este cea mai mare companie activă pe piaţa locală a
ciocolatei, cu branduri precum Milka, Poiana sau Africana.
Americanii au venit în România în anul 1994, când au achiziţionat
de la stat fabrica Poiana Produse Zaharoase din Braşov.
Cum a trecut fabrica prin trei
regimuri
Fabrica Poiana din Braşov, unde Kraft a avut centrul de producţie
pentru România până anul trecut, era în 1899 un mic atelier de
produse din ciocolată (Hess) pus pe picioare de către saşii din
Braşov. În anul 1922, fraţii Stollwerck din Bratislava au construit
fabrica de ciocolată Stollwerck în vecinătatea atelierului, pentru
ca în 1948, după trecerea la regimul comunist, statul să devină
proprietar al ambelor unităţi. Cele două fabrici sunt reunite în
anul 1954 sub denumirea "Fabrica Dezrobirea".
Unitatea de producţie a ciocolatei din Braşov preia numele Cibo în
1966, iar în 1991, după căderea regimului comunist, aceasta devine
"Poiana - Produse Zaharoase SA".
Trei ani mai târziu, americanii de la Kraft Foods intră pe piaţa
românească prin preluarea fabricii de la stat, în urma unei
tranzacţii de 4-5 milioane de dolari. Reprezentanţii companiei au
declarat că în cei 15 ani de operare Kraft a investit circa 30 mil.
dolari în locaţia sa de producţie din Braşov.