Ce strategie au Düfa şi Guzu după revenirea pe piaţa vopselelor şi ce şanse au să reintre în top
Grupul german Meffert, care a vândut în 2005 compania Düfa România către fondul de investiţii american Advent International, şi omul de afaceri Daniel Guzu, care a vândut în 2008 producătorul de lacuri şi vopsele Fabryo, au decis să se întoarcă pe piaţă anul acesta în luna august, când au derulat şi primele livrări, scrie revista BUSINESS Construct.
Grupul Meffert revine după cinci ani pe piaţa locală şi ia în
calcul pe termen mediu construirea unei fabrici de la zero sau o
achiziţie a unui jucător local. Avantajul germanilor este că
brandul Düfa este în continuare cunoscut pe piaţa locală, chiar
dacă fondul de investiţii Advent International a început încă din
2006 să promoveze brandul Deutek, sub care funcţionează astăzi
fosta Düfa România.
Mai exact, Advent a avut drept de folosinţă a brandului Düfa până
în luna iulie 2010 şi din această cauză a început încă din 2006 să
promoveze denumirea Deutek.
"Proiectul de întoarcere pe piaţa locală este deja în derulare.
Avem partenerii selectaţi şi în luna august facem primele livrări.
Brandul Düfa are deja notorietate pe piaţa din România. Cu el mulţi
parteneri şi-au început şi au dezvoltat businessul, implicit
arhitecţi, constructori, mici meseriaşi şi nu în ultimul rând
utilizatorul final", a declarat Liviu Stan, managing partner al
Düfa Tec, noua firmă sub care va activa grupul Meffert, care va
deţine licenţa pentru brandurile Düfa şi Profi Tec.
Liviu Stan va conduce operaţiunile de pe piaţa locală alături de
Irinel Gheorghe, care va deţine tot funcţia de managing partner.
Cei doi asociaţi români au înfiinţat joint-venture-ul cu grupul
german Meffert sub denumirea de Düfa Tec. Liviu Stan a fost
implicat încă din anul 1997 în aducerea brandului Düfa pe piaţa
locală, când alături de omul de afaceri Marius Ivan au început
businessul Düfa România. Liviu Stan deţinea atunci 10% din acţiuni,
în timp ce Marius Ivan avea 40%.
În iunie 2005 însă, producătorul de vopsele Düfa România a fost
preluat de către fondul de investiţii Advent, într-o tranzacţie
estimată la circa 18 milioane de euro, iar ulterior fondul a
schimbat managementul companiei, după ce Marius Ivan şi Liviu Stan
s-au retras.
Guzu vine cu un brand nou
Dacă Meffert are un avantaj pe piaţă pentru că revine cu un brand
deja cunoscut, omul de afaceri Daniel Guzu a reintrat pe piaţa de
vopsele cu brandul Duraziv, cu care activa deja pe segmentul de
adezivi, pentru că nu mai avea drept de folosinţă asupra
denumirii Fabryo. Guzu va investi într-o primă fază un milion de
euro, capacitatea de producţie a fabricii fiind de 40 de tone pe
zi de vopsele şi tencuieli.
"Investiţia încă nu este finalizată, suntem la început şi
capacitatea de producţie nu este suficientă pentru a acoperi toate
segmentele. Din acest motiv, am decis să ne focusăm pe segmentul
premium, profesional", susţine Guzu. Din totalul investiţiei,
400.000 euro au fost deja cheltuiţi, iar 600.000 euro urmează să
fie alocaţi până în vara anului următor.
Guzu se întoarce astfel la piaţa în care a fost prezent timp de 14
ani, până la sfârşitul anului 2008, când a ieşit din afacerea
Fabryo. Omul de afaceri a încasat împreună cu soţia sa în mai multe
etape circa 20 milioane de euro din vânzarea acţiunilor pe care le
deţinea la Fabryo, o parte din bani fiind investiţi în
producătorul de materiale de profiluri metalice şi adezivi
Duraziv.
Omul de afaceri nu a putut să intre pe piaţa de vopsele timp de un
an din cauza unei clauze de noncompetiţie din contractul cu fondul
de investiţii Oresa Ventures, care a expirat în luna februarie a
acestui an. După expirarea clauzei, Guzu a decis să intre din nou
pe piaţa de vopsele cu brandul Duraziv, urmând să fie în
competiţie cu Fabryo, care a devenit anul trecut cel mai mare
jucător de pe piaţa de lacuri şi vopsele decorative, cu afaceri
de 35,4 mil. euro.
"După cum stiţi, este o pasiune mai veche de-a mea. Sunt în afaceri
din '94 şi în scurt timp de la debutul în zona antreprenorială am
ales să mă focusez pe piaţa de lavabile şi tencuieli decorative.
Îmi place şi am convingerea că pot face din nou o treabă bună, aşa
că după doi ani de pauză am decis să revin pe piaţa pe care o
cunosc foarte în detaliu. Am luat această decizie analizând toate
activităţile în care sunt implicat", a explicat Guzu.
Piaţa de lacuri şi vopsele decorative a ajuns anul trecut la o
valoare de circa 150 mil. euro, în scădere cu 20-25%, iar primii
cinci jucători deţin 75% din totalul vânzărilor.
"Suntem la început cu această nouă divizie. Mergem încet, dar
hotărâţi. Am intrat din nou pe o piaţă care este cel puţin la fel
de concurenţială cu cea de adezivi, dar cred că vom avea rezultate
pozitive mai rapid decât pe gama de adezivi", susţine Guzu.
IKEA vinde mobilă românească de 3,5 mil. euro şi aduce câteva produse la jumătate de preţ în fiecare miercuri şi joi