IKEA vinde mobilă românească de 3,5 mil. euro şi aduce câteva produse la jumătate de preţ în fiecare miercuri şi joi

Autor: Ioana David 23.08.2010

Cornel Oprişan, retail manager al IKEA România, cel mai mare retailer local de mobilă din punctul de vedere al vânzărilor, are o estimare extrem de pesimistă pentru piaţa mobilei pe care o vede în scădere în următorii şapte ani.



Şi în ceea ce priveşte magazinul IKEA estimările lui Oprişan sunt rezervate, el afirmând că "nu vede cum ar putea să fie pe creştere" în următorul an. "Mă aştept ca piaţa de mobilă să-şi revină abia după 6-7 ani pentru că este strâns corelată cu piaţa de construcţii. După ce vor demara proiectele imobiliare, va mai dura 2-3 ani până se vor finaliza şi apoi încă un număr de ani până ce piaţa va ajunge la ce a fost în 2008", a spus Oprişan.
Pe piaţa de mobilă se vând anual produse de aproape 1 mld. euro, însă în 2010 scăderea ar putea să fie de 20% conform estimărilor lui Oprişan.
La nivelul IKEA România, trendul a fost unul de stagnare, însă Oprişan nu a dorit să ofere mai multe informaţii legate de vânzări.
Potrivit datelor de la Registrul Co­mer­ţului, firma Moaro Trading care ope­rează magazinul IKEA a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 294,7 mil. lei (70 mil. euro) în scădere cu aproximativ 9% comparativ cu nivelul din 2008. Anul trecut, IKEA a avut un profit de 19,87 mil. lei (4,7 mil. euro).
Oprişan a spus că în jur de 5% din vânzările totale sunt generate de produsele româneşti, procent despre care spune că este "bun". Calculat ca şi valoare, mobilierul şi decoraţiunile produse în fabricile locale ajung să genereze circa 3,5 mil. euro din vânzările magazinului. Şeful IKEA esti­mează că acest procent va ajunge la circa 7% în următorii ani.

Oferte agresive în piaţa de mobilă

Pentru anul financiar septembrie 2010 - august 2011, IKEA vine cu oferte de produse la jumătate de preţ în zilele de miercuri şi joi, ceea ce poate indica o încercare de revigorare a vânzărilor din timpul săptămânii.
IKEA nu este singurul jucător care mizează pe strategii mai agresive de creştere a vânzărilor. Dacă pe de o parte compania suedeză, care se poziţionează pe segmentul economic, taie din preţuri, pe de altă parte Mobexpert, care se poziţionează pe seg­mentul mediu şi crescut de preţ, vrea să vândă mobilă în 12 rate cu dobândă zero la cumpărături de peste 8.000 de lei.
Strategiile propuse de ambii jucători au loc în contextul scăderilor rulajelor în 2009 şi după un început de an 2010 extrem de slab.
Cu ocazia primei conferinţe de presă organizată de companie după ce în luna martie magazinul a fost preluat de IKEA Group de la omul de afaceri Puiu Popoviciu, Oprişan a spus că negocierile dintre cele două părţi au început în aprilie-mai 2009 şi că integrarea în grupul IKEA s-a finalizat.
Procesul de integrare nu a presupus schimbarea vreunei persoane din condu­cere, aşa cum se întâmplă de regulă după finalizarea unei preluări.
Şeful IKEA România a explicat faptul că integrarea a presupus mai degrabă alinierea la unele proceduri de lucru ale grupului suedez şi a dat exemplul do­meniului logistic unde acum achiziţia de pro­duse se face dintr-un centru de distribuţie pentru 200 de magazine IKEA, în timp ce în trecut responsabilii magazinului din Bucureşti negociau numai în numele unităţii pe care o reprezentau. Oprişan spune că prin negocierea unor volume extrem de mari se obţin discounturi care se văd şi preţurile din magazin, mai mici cu 12% din septembrie.

Planuri de extindere, dar nu anul acesta

IKEA a parafat două tranzacţii anul acesta pe piaţa locală în condiţiile în care pe lângă achiziţia magazinului, o divizie a sa a cumpărat pentru 34,6 milioane de euro un lot de 5,1 hectare din platforma industrială Timpuri Noi. Preţul pe metrul pătrat a fost de 678 de euro, de aproape trei ori mai mic faţă de aşteptările proprietarilor companiei industriale din perioada de boom imobiliar, şi stabilind astfel noi repere de preţ în piaţa terenurilor. Pe teren vor fi construite clădiri de birouri, rezidenţiale şi spaţii comerciale, însă şeful IKEA spune că nu este loc şi pentru un nou magazin.

IKEA are însă discuţii pentru achiziţia de teren atât în Bucureşti, cât şi în marile oraşe şi că are nevoie de minimum 7-8 hectare, suprafaţă similară cu cea pe care o ocupă în Băneasa. Următorul magazin IKEA nu va fi finalizat anul acesta.

Compania a lansat ieri catalogul aferent anului financiar septembrie 2010 - august 2011 care va fi distribuit în 950.000 de exemplare în Bucureşti şi în împrejurimi. Bugetul de marketing pentru acest an financiar este de 1,3 mil. euro, similar cu cel din anul anterior.