Noua etapă din viaţa mallurilor din Capitală: unu din cinci magazine are obloanele trase
Unu din cinci spaţii de magazine din mallurile din Capitală
este gol, în condiţiile în care dezvoltatorii a opt centre
comerciale vorbesc de un total de 1.000 de magazine, iar o analiză
realizată de revista BUSINESS Construct la jumătatea lunii august
arată că peste 200 de spaţii "au obloanele trase".
În mallurile din Capitală, în care acţionarii români sau străini
au investit peste 1,1 mld. euro se întâmplă în fiecare săptămână
câte ceva: se mai deschide un magazin, se mută un altul, se mai
închide ceva, dar de cele mai multe ori activitatea merge
înainte.
Pentru a observa câtă viaţă este în aceste proiecte, cum se
adaptează chiriaşii pentru a traversa mai uşor această perioadă şi
care este tendinţa în consum, revista Business Construct va analiza
periodic situaţia spaţiilor disponibile din malluri.
Primul demers în această direcţie a fost făcut în luna aprilie a
acestui an, când în cele opt malluri din Bucureşti erau disponibile
aproximativ 171 de spaţii. La distanţă de patru luni, la mijlocul
lunii august, numărul acestora a crescut cu 18%, la 202, în şase
din cele 8 proiecte analizate numărul spaţiilor disponibile fiind
în creştere.
Per total, în cele opt malluri sunt aproximativ 1.000 de spaţii
pentru magazine, potrivit cifrelor anunţate de către
administratorii mallurilor, ceea ce înseamnă că unu din cinci ar
fi disponibil. În condiţiile în care, în general, marile spaţii ale
mallurilor sunt ocupate, gradul de disponibilitate, calculat în
metri pătraţi, este mult mai mic, undeva până în 10%.
Care sunt cele mai ocupate
Doar două malluri din Capitală stau mai bine decât în aprilie:
Bucureşti Mall din Vitan, primul mall din România, mai are doar
şase spaţii disponibile, faţă de şapte în luna aprilie, în timp ce
în Sun Plaza numărul spaţiilor disponibile a scăzut de la 24 la 17,
ca urmare a mai multor deschideri operate de retaileri care aveau
semnate contracte mai vechi.
"Pe parcursul ultimelor luni s-au deschis noi magazine în centrul
comercial Sun Plaza. În grupul retailerilor de fashion s-au adăugat
brand-urile premium Karen Millen şi Desigual, în vreme ce Aldo a
deschis un magazin de încălţăminte şi accesorii, iar Parfois o
unitate de accesorii. Luna iunie a marcat şi deschiderea zonei de
divertisment şi relaxare din Sun Plaza, operatorul Cinema City
inaugurând un cinematograf cu 15 săli şi o capacitate de 2.800 de
locuri", au declarat reprezentanţii Sun Plaza.
În plus, a fost deschis clubul de biliard şi bowling Oxygen, pe un
spaţiu de 2.000 de metri pătraţi, iar "cel mai nou magazin în Sun
Plaza este brandul spaniol de fashion Mango, deschis luni, 16
august".
Cu alte cuvinte, datorită faptului că aceşti chiriaşi au "ratat
startul" deschiderii spaţiilor în luna februarie, la inaugurarea
mallului, Sun Plaza iese pe plus în ceea ce priveşte numărul
magazinelor operaţionale, deşi după doar şase luni de operare
restaurantul Deutscher Grill a fost închis în zona de
food-court.
Operatorii reţelei de restaurante cu mâncare specific germană au
închis, de altfel, şi unitatea din mallul Cotroceni Park, unde a
funcţionat, de asemenea, mai puţin de un an. Aici însă mai sunt
încă disponibile şi alte spaţii în zona de food-court,
considerată de către consultanţii imobiliari drept unul dintre
punctele slabe ale celui mai scump mall din România.
Per total, în Cotroceni Park mai sunt disponibile 37 de spaţii,
faţă de 34 în luna aprilie, după ce reprezentanţii mallului au
admis faptul că de la momentul inaugurării
13-14 magazine au fost închise. În plus, venirea suedezilor de la
H&M, care ar trebui să-şi preia spaţiul din Cotroceni Park până
în luna noiembrie, a început să provoace mutări în rândul
chiriaşilor. Nissa şi Reserved şi-au plasat deja bannerele pe
spaţiile unde îşi vor muta magazinele aflate acum lângă C&A,
în timp ce Rafar Brands a închis magazinul situat într-un spaţiu
în care H&M îşi va vinde produsele.
Pe de altă parte, deasupra hipermarketului Real sunt numeroase
spaţii goale, unde este anunţată deschiderea magazinelor pentru
copii Kids Fun Expo şi Zorky Planet, precum şi a centrului de
fitness Pure Health & Fitness.
Plaza aşteaptă un mare retailer
Principalul competitor al Cotroceni Park din zona de vest a
Capitalei, Plaza România, mizează însă, de asemenea, pe
transformarea unui spaţiu de mari dimensiuni în zonă de joacă
pentru copii, dar şi pentru întreaga familie, astfel că în
extensia finalizată la începutul anului trecut au fost eliberate
numeroase spaţii pentru a face loc unui operator care a închiriat
un spaţiu de 7.000 mp pe două niveluri.
Per total în mall sunt 35 de spaţii în care nu este activitate, 21
dintre acestea aflându-se tocmai în zona vizată pentru locul de
joacă, în timp ce alte spaţii vor fi ocupate ca urmare a mutării
unor chiriaşi din spaţiile de la parterul mallului destinate
retailerului H&M.
O serie de malluri din sudul oraşului au însă alte probleme. În
Grand Arena, Liberty Center şi City Mall nu se aud "trâmbiţele"
venirii H&M, iar numărul spaţiilor disponibile este în
creştere. Faţă de luna aprilie, numărul spaţiilor goale în cele
trei proiecte a crescut de la 61 la 75.