Noua etapă din viaţa mallurilor din Capitală: unu din cinci magazine are obloanele trase

Autori: Cristi Moga , Cristina Stoian 25.08.2010

Unu din cinci spaţii de magazine din mallurile din Capitală este gol, în condiţiile în care dezvoltatorii a opt centre comerciale vorbesc de un total de 1.000 de magazine, iar o analiză realizată de revista BUSINESS Construct la jumătatea lunii august arată că peste 200 de spaţii "au obloanele trase".



În mallurile din Capitală, în care acţionarii români sau străini au investit peste 1,1 mld. euro se întâmplă în fiecare săptămână câte ceva: se mai deschide un magazin, se mută un altul, se mai închide ceva, dar de cele mai multe ori activitatea merge înainte.
Pentru a observa câtă viaţă este în aceste proiecte, cum se adaptează chiriaşii pentru a traversa mai uşor această perioadă şi care este tendinţa în consum, revista Business Construct va analiza periodic situaţia spaţiilor disponibile din malluri.
Primul demers în această direcţie a fost făcut în luna aprilie a acestui an, când în cele opt malluri din Bucureşti erau disponibile aproximativ 171 de spaţii. La distanţă de patru luni, la mijlocul lunii august, numărul acestora a crescut cu 18%, la 202, în şase din cele 8 pro­iecte analizate numărul spaţiilor disponibile fiind în creştere.
Per total, în cele opt malluri sunt aproxi­mativ 1.000 de spaţii pentru magazine, potrivit cifrelor anunţate de către administra­torii mallu­rilor, ceea ce înseamnă că unu din cinci ar fi disponibil. În condiţiile în care, în general, marile spaţii ale mallurilor sunt ocupate, gra­dul de disponibilitate, calculat în metri pătraţi, este mult mai mic, undeva până în 10%.

Care sunt cele mai ocupate

Doar două malluri din Capitală stau mai bine decât în aprilie: Bucureşti Mall din Vitan, primul mall din România, mai are doar şase spaţii disponibile, faţă de şapte în luna aprilie, în timp ce în Sun Plaza numărul spaţiilor disponibile a scăzut de la 24 la 17, ca urmare a mai multor deschideri operate de retaileri care aveau semnate contracte mai vechi.
"Pe parcursul ultimelor luni s-au deschis noi magazine în centrul comercial Sun Plaza. În grupul retailerilor de fashion s-au adăugat brand-urile premium Karen Millen şi Desigual, în vreme ce Aldo a deschis un magazin de încălţăminte şi accesorii, iar Parfois o unitate de accesorii. Luna iunie a marcat şi deschiderea zonei de divertisment şi relaxare din Sun Plaza, operatorul Cinema City inau­gurând un cinematograf cu 15 săli şi o capa­citate de 2.800 de locuri", au declarat repre­zentanţii Sun Plaza.
În plus, a fost deschis clubul de biliard şi bowling Oxygen, pe un spaţiu de 2.000 de metri pătraţi, iar "cel mai nou magazin în Sun Plaza este brandul spaniol de fashion Mango, deschis luni, 16 august".
Cu alte cuvinte, datorită faptului că aceşti chiriaşi au "ratat startul" deschiderii spaţiilor în luna februarie, la inaugurarea mallului, Sun Plaza iese pe plus în ceea ce priveşte numărul magazinelor operaţionale, deşi după doar şase luni de operare restaurantul Deutscher Grill a fost închis în zona de food-court.
Operatorii reţelei de restaurante cu mân­care specific germană au închis, de altfel, şi unitatea din mallul Cotroceni Park, unde a funcţionat, de ase­menea, mai puţin de un an. Aici însă mai sunt încă disponibile şi alte spaţii în zona de food-court, con­­si­derată de către consultanţii imobiliari drept unul dintre punc­tele slabe ale celui mai scump mall din România.
Per total, în Cotroceni Park mai sunt disponi­bile 37 de spaţii, faţă de 34 în luna aprilie, după ce re­prezentanţii mallului au admis faptul că de la momentul inaugu­rării
13-14 magazine au fost închise. În plus, venirea suede­zilor de la H&M, care ar trebui să-şi preia spaţiul din Cotroceni Park până în luna noiembrie, a început să provoace mutări în rândul chiriaşilor. Nissa şi Reserved şi-au plasat deja banne­rele pe spaţiile unde îşi vor muta maga­zinele aflate acum lângă C&A, în timp ce Rafar Brands a închis magazinul si­tuat într-un spaţiu în care H&M îşi va vinde produsele.
Pe de altă parte, deasupra hipermar­ke­tului Real sunt nume­roase spaţii goale, unde este anunţată deschiderea ma­ga­zinelor pentru copii Kids Fun Expo şi Zorky Planet, pre­cum şi a centrului de fitness Pure Health & Fitness.

Plaza aşteaptă un mare retailer

Principalul com­petitor al Co­troceni Park din zona de vest a Ca­pitalei, Plaza Ro­mânia, mi­zează însă, de ase­menea, pe transfor­marea unui spaţiu de mari dimensiuni în zonă de joacă pentru copii, dar şi pentru întreaga fa­milie, astfel că în extensia finalizată la în­ce­putul anului trecut au fost eliberate numeroase spaţii pen­tru a face loc unui operator care a în­chiriat un spaţiu de 7.000 mp pe două niveluri.
Per total în mall sunt 35 de spaţii în care nu este activitate, 21 dintre acestea aflându-se tocmai în zona vizată pentru locul de joacă, în timp ce alte spaţii vor fi ocupate ca urmare a mutării unor chiriaşi din spaţiile de la parterul mallului destinate retailerului H&M.
O serie de malluri din sudul oraşului au însă alte probleme. În Grand Arena, Liberty Cen­ter şi City Mall nu se aud "trâmbiţele" venirii H&M, iar numărul spaţiilor disponibile este în creştere. Faţă de luna aprilie, numărul spaţiilor goale în cele trei proiecte a crescut de la 61 la 75.