Privatizarea CFR Marfă, stop şi de la capăt?
Sindicatele din CFR au convenit cu reprezentanţii conducerii
Ministerului Transporturilor să retragă proiectul cu privire la
privatizarea CFR Marfă prevăzută pentru 2011, din care statul
vizează să obţină 1 mld. euro.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu,
a susţinut ieri, la finalul discuţiilor cu administraţia CFR Marfă,
că au convenit ca astăzi, în Comisia de Dialog Social, să fie
retras proiectul privind privatizarea CFR Marfă.
"Am făcut solicitare pentru a se retrage proiectul ca să fie pus în
dezbatere publică potrivit Legii 52, urmând ca abia apoi să fie
introdus pe ordinea de zi, aceasta fiind o prevedere legală", a
spus Măntescu, citat de Mediafax.
Se renunţă la privatizarea CFR? Nu chiar, după cum susţine
Măntescu. Atunci?
"Există un proiect strategic privind privatizarea CFR Marfă, dar nu
îl putem accepta atât timp cât nu a fost discutat cu noi înainte.
În acest moment respingem privatizarea CFR Marfă. Nu este oportună
acum. Compania trebuie echilibrată financiar înainte", a susţinut,
luni, Iulian Măntescu, după discuţii cu ministrul Radu Berceanu şi
cu directorii celor trei companii de căi ferate din subordinea
ministerului.
Ministerul Transporturilor are de gând să scoată la licitaţie, anul
viitor, întreg pachetul de acţiuni CFR Marfă, în contextul în care
declinul companiei pare de neoprit. Visul ministerului de resort
este să câştige un miliard de euro de pe urma vânzării companiei.
Strategia de privatizare anunţată recent de Ministerul
Transporturilor, realizată de consorţiul de consultanţi format din
Deloitte şi societatea Boştină şi Asociaţii, prevede ca garanţia de
participare la licitaţie să reprezinte 20% din valoarea nominală a
pachetului de acţiuni scos la vânzare, în vreme ce taxa de
participare la licitaţie pentru fiecare investitor care depune
documente de participare să fie de 5% din valoarea nominală a
pachetului de acţiuni scos la vânzare. Însă această strategie este
pusă sub semnul întrebării de intenţia Ministerului Transporturilor
de a majora taxele de folosire a infrastructurii.
MTI a exclus listarea companiei, deoarece aceasta, spun
reprezentanţii ministerului, are nevoie de investiţii importante
care nu pot fi realizate decât de un investitor strategic. Cifra de
afaceri a CFR Marfă a scăzut în primul semestru al lui 2010 cu 14%
faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 101 mil. euro,
dar pierderile s-au redus cu 29,%, până la 35 mil. euro, potrivit
datelor companiei. În 2009 pierderile companiei au fost de 80,6
mil. euro.
Compania are o cotă de piaţă de circa 50%, însă aceasta s-a aflat
în declin continuu în ultimii trei ani. Scăderea businessului CFR
Marfă a fost cauzată şi de creşterea numărului de operatori
feroviari privaţi, care sunt în prezent circa 25. De asemenea,
compania a înregistrat o dublare a costurilor cu salariaţii în
ultimii patru ani. Dacă în 2006, costul cu salariaţii a reprezentat
25,4% din cifra de afaceri, în 2009 acesta a ajuns la 52,5%. În
acest context, Guvernul a decis în primăvară să restructureze 6.400
de salariaţi din totalul de 17.000. Ultima strategie a Ministerului
Transporturilor prevede o restructurare de 4.600 de oameni la CFR
Marfă.
Ministerul Transporturilor a descoperit că avansările şi
angajările se fac prin concurs
Angajaţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) şi
din instituţiile publice subordonate acestuia vor da examen dacă
vor să promoveze în funcţii, grade sau trepte profesionale. De
asemenea, posturile vacante vor fi ocupate tot în urma unor
concursuri, a anunţat ieri ministerul.
Ministerul a făcut aceste precizări într-un moment în care
instituţiiile centrale se pregătesc pentru restructurări, iar
ministrul de resort, Radu Berceanu, discută în aceste zile cu
sindicatele planul de eliminare a aproximativ 8.000 de posturi în
companiile de căi ferate aflate în subordinea instituţiei. Pe lista
de plată a Ministerului Transporturilor, afişată pe site ca urmare
a deciziei Guvernului de a publica veniturile angajaţilor, se aflau
în aprilie 440 de oameni. Precizarea că posturile vacante vor fi
ocupate prin concurs pare redundantă de vreme ce oricum astfel de
poziţii trebuie scoase la concurs. Cum s-au făcut până în prezent
angajările şi promovările în Ministerul Transporturilor? Oficialii
instituţiei nu au putut fi contactaţi pentru comentarii. Fostul
ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, a susţinut ieri că
nu-şi mai aduce aminte cum se proceda pe când era şef la
Transporturi.