Privatizarea CFR Marfă, stop şi de la capăt?

Autor: Iulian Anghel 25.08.2010

Sindicatele din CFR au convenit cu reprezentanţii conducerii Ministerului Transporturilor să retragă proiectul cu privire la privatizarea CFR Marfă prevăzută pentru 2011, din care statul vizează să obţină 1 mld. euro.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a susţinut ieri, la finalul discuţiilor cu administraţia CFR Marfă, că au convenit ca astăzi, în Comisia de Dialog Social, să fie retras proiectul privind privatizarea CFR Marfă.
"Am făcut solicitare pentru a se retrage proiectul ca să fie pus în dezbatere publică potrivit Legii 52, urmând ca abia apoi să fie introdus pe ordinea de zi, aceasta fiind o prevedere legală", a spus Măntescu, citat de Mediafax.
Se renunţă la privatizarea CFR? Nu chiar, după cum susţine Măntescu. Atunci?
"Există un proiect strategic privind privatizarea CFR Marfă, dar nu îl putem accepta atât timp cât nu a fost discutat cu noi înainte. În acest moment respingem privatizarea CFR Marfă. Nu este oportună acum. Compania trebuie echilibrată financiar înainte", a susţinut, luni, Iulian Măntescu, după discuţii cu ministrul Radu Berceanu şi cu directorii celor trei companii de căi ferate din subordinea ministerului.
Ministerul Transporturilor are de gând să scoată la licitaţie, anul viitor, întreg pachetul de acţiuni CFR Marfă, în contextul în care declinul companiei pare de neoprit. Visul ministerului de resort este să câştige un miliard de euro de pe urma vânzării companiei. Strategia de privatizare anunţată recent de Ministerul Transporturilor, realizată de consorţiul de consultanţi format din Deloitte şi societatea Boştină şi Asociaţii, prevede ca garanţia de participare la licitaţie să reprezinte 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare, în vreme ce taxa de participare la licitaţie pentru fiecare investitor care depune documente de participare să fie de 5% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare. Însă această strategie este pusă sub semnul întrebării de intenţia Ministerului Transporturilor de a majora taxele de folosire a infrastructurii.
MTI a exclus listarea companiei, deoarece aceasta, spun reprezentanţii ministerului, are nevoie de investiţii importante care nu pot fi realizate decât de un investitor strategic. Cifra de afaceri a CFR Marfă a scăzut în primul semestru al lui 2010 cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 101 mil. euro, dar pierderile s-au redus cu 29,%, până la 35 mil. euro, potrivit datelor companiei. În 2009 pierderile companiei au fost de 80,6 mil. euro.
Compania are o cotă de piaţă de circa 50%, însă aceasta s-a aflat în declin continuu în ultimii trei ani. Scăderea businessului CFR Marfă a fost cauzată şi de creşterea numărului de operatori feroviari privaţi, care sunt în prezent circa 25. De asemenea, compania a înregistrat o dublare a costurilor cu salariaţii în ultimii patru ani. Dacă în 2006, costul cu salariaţii a reprezentat 25,4% din cifra de afaceri, în 2009 acesta a ajuns la 52,5%. În acest context, Guvernul a decis în primăvară să restructureze 6.400 de salariaţi din totalul de 17.000. Ultima strategie a Ministerului Transporturilor prevede o re­structurare de 4.600 de oameni la CFR Marfă.

Ministerul Transporturilor a descoperit că avansările şi angajările se fac prin concurs
Angajaţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) şi din instituţiile publice subordonate acestuia vor da examen dacă vor să promoveze în funcţii, grade sau trepte profesionale. De asemenea, posturile vacante vor fi ocupate tot în urma unor concursuri, a anunţat ieri ministerul.
Ministerul a făcut aceste precizări într-un moment în care instituţiiile centrale se pregătesc pentru restructurări, iar ministrul de resort, Radu Berceanu, discută în aceste zile cu sindicatele planul de eliminare a aproximativ 8.000 de posturi în companiile de căi ferate aflate în subordinea instituţiei. Pe lista de plată a Ministerului Transporturilor, afişată pe site ca urmare a deciziei Guvernului de a publica veniturile angajaţilor, se aflau în aprilie 440 de oameni. Precizarea că posturile vacante vor fi ocupate prin concurs pare redundantă de vreme ce oricum astfel de poziţii trebuie scoase la concurs. Cum s-au făcut până în prezent angajările şi promovările în Ministerul Transporturilor? Oficialii instituţiei nu au putut fi contactaţi pentru comentarii. Fostul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, a susţinut ieri că nu-şi mai aduce aminte cum se proceda pe când era şef la Transporturi.