GENEALOGII/ Din umbra istoriei: familia Crăsnaru
Trăia la Bucureşti în anii '80 un domn simpatic care făcea
proiecţii de diapozitive din călătorii, la Casa de Cultură
"Friedrich Schiller". Era ultimul descendent - nu pentru a folosi
un clişeu înrădăcinat, ci pentru că era chiar ultimul, potrivit
arborelui genealogic şi după ceea ce se ştie - al unei respectabile
familii boiereşti olteneşti cu leagănul în judeţul Gorj. O asociam,
pe bună dreptate, unui monument istoric admirabil din punct de
vedere estetic, una dintre culele mai puţin cunoscute şi neintrate
în circuit turistic, cea de la Groşerea (Gorj, vezi foto), în
apropiere de vărsarea Gilortului în Jiu.
Nicolae Crăsnaru (născut în 1915), inginer de profesie, era fiul
lui Gheorghe Crăsnaru şi al Aristeei născută Mandrea, strănepoată
de frate a lui Nicolae Bălcescu. De altfel această înrudire explică
probabil şi prenumele său, iar la un moment dat, când l-am vizitat
acasă pentru a discuta despre genealogia sa, am constatat că locuia
în apropierea Bisericii Icoanei, ctitorie a Băbenilor, antecesori
pe linie feminină ai istoricului şi deci şi ai săi.
Cula de la Groşerea - situată într-un remarcabil peisaj de trecere
dinspre câmpia oltenească spre deal - are alături o biserică de
veac XVIII, cu zugrăveli exterioare, printre care am putut descifra
silueta ecvestră şi numele lui Barbu Cocoş, strămoşul pe linie
feminină al Crăsnarilor din secolele XIX-XX, foşti proprietari ai
culei. Potrivit arhitectului Iancu Atanasescu (în cartea sa despre
culele olteneşti), cea de la Groşerea a fost construită de către
Costache Săvoiu zis Surcel, a cărui fiică, Elena, s-a căsătorit cu
Achil Crăsnaru. Aceştia erau părinţii magistratului Codin Crăsnaru,
tatăl sus-amintitului Gheorghe Crăsnaru.
Filiaţia bărbătească a Crăsnarilor duce mai sus în timp la o altă
localitate gorjeană, aflată puţin mai la nord, care a dat şi numele
familiei - Crasna -, în care boierul Dumitru Filişanu din vremea
lui Matei Basarab a clădit în 1636 - sau mai degrabă a reclădit - o
mănăstire ce avea să fie pictată o sută de ani mai târziu de către
clucerul Mihai Crăsnaru şi alţi câţiva noi ctitori.
În cartea sa Civilizaţia românilor între medieval şi modern (vol.
II, 1987), Răzvan Theodorescu se întreba dacă există o legătură
între succesivii ctitori: "Dumitru Filişanu intra, la începutul
domniei lui Matei Basarab, în posesia moşiei Crasna aparţinând lui
Stanciu din Crasna. Legătura celui dintâi cu ctitorii pentru
pictură de la Crasna (1757) nu este foarte clară: în generaţia
următoare celei a lui Stanciu din Crasna şi a lui Dumitru Filişanu
apare, la 1665, un Lupu din Crasna, al cărui nepot, Răduţ, era
bunicul lui Mihai Crăsnaru vel clucer, noul ctitor al schitului
gorjean în veacul al XVIII-lea (informaţie ing. N. Crăsnaru,
Bucureşti). Pentru un document de secol XVIII în care Dumitru
Filişanu apare ca <<moşul dumnialor Crăsnarilor>>, vezi
Al. Ştefulescu, Gorjul istoric şi pitoresc, Târgu-Jiu, 1904, p. 62"
(p.53, nota 50). Istoricul de referinţă în această chestiune este
într-adevăr remarcabilul Alexandru Ştefulescu, care a consacrat în
1910 o lucrare specială schitului Crasna din Gorj (a se face
deosebire dintre acesta şi cel din Prahova).
Înrudiţi prin căsătorii cu Bibeştii, Săvoii, Roskovski şi multe
alte neamuri boiereşti olteneşti, Crăsnarii s-au ţinut departe de
funcţiile de la curte. Unii au fost magistraţi în oraşe din
Oltenia, alţii s-au ţinut legaţi de pământurile lor, rămânând mai
degrabă în umbra istoriei.
MIHAI SORIN RADULESCU - n. 1966, Bucureşti. Profesor universitar doctor la Facultatea de Istorie a Universităţii Bucureşti. Specialist în istorie socială românească şi genealogii. Volume publicate: "Elita liberală românească, 1860-1900", Ed. All, 1998, "Genealogii", Ed. Albatros, 1999, "Genealogia românească", Editura Istros, 2000, "Memorie si stramosi" (2002) si "Cu gandul la lumea de altadata" (2005).