Peste 12.000 de români au mai mult de 100.000 € în bănci

Autor: Claudia Medrega 26.08.2010

Aproape 1.000 de români au apărut în plus în ultimul an în evidenţele băncilor cu depozite de peste 100.000 de euro, în pofida recesiunii care a subţiat veniturile, totalul celor care pot fi încadraţi în categoria de top a clienţilor de private banking depăşind 12.000.
Valoarea totală a depozitelor constituite de românii bogaţi la bănci a ajuns la jumătatea anului la echivalentul a 4 mld. euro.
După ce la începutul anului dobânzile la depozite au scăzut agresiv, în ultimele luni băncile au preferat să plătească mai mult pentru resursele atrase decât să piardă din clienţi.
Valoarea depozitelor garantate mai mari de 100.000 de euro a crescut în al doilea trimestru cu 4,4% faţă de primele trei luni ale anului, conform datelor Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar.
Din ce în ce mai multe bănci s-au orientat spre aşa-numitul segment de "affluent banking" format din clienţi cu venituri peste medie, văzuţi ca o sursă de comisioane în schimbul unor servicii suplimentare, în condiţiile în care creditul de retail nu-şi revine.
BCR, cea mai mare bancă după active, are în portofoliu circa 50.000 de clienţi cu active financiare cuprinse între 40.000 şi 200.000 de euro sau care obţin venituri lunare între 1.500 şi 10.000 de euro şi cărora vrea să le ofere servicii bancare preferenţiale.
În ultimii ani, băncile locale care oferă servicii de private banking nu au mai publicat informaţii privind portofoliile de clienţi, lupta fiind din ce în ce mai dură pentru atragerea unei averi spre administrare.
Bancherilor le este acum mult mai uşor să-şi convingă clienţii cu disponibilităţi importante să-şi aducă banii în depozite pentru că spre deosebire de anii trecuţi posibilităţile de investiţii cu un risc moderat şi un randament mare sunt mult limitate.
În plus, incertitudinile mari legate de evoluţia economiei au tăiat apetitul de consum, inclusiv pentru cei bogaţi. Spre exemplu, în primele cinci luni ale anului s-au vândut doar 21 de automobile de lux (mărci precum Bentley, Ferrari sau Maserati), ceea ce înseamnă că pe întregul an totalul s-ar putea opri la 50. În 2009, s-au vândut 74 de automobile de lux, în scădere dramatică de la 270 în 2008.