Peste 12.000 de români au mai mult de 100.000 € în bănci
Aproape 1.000 de români au apărut în plus în ultimul an în
evidenţele băncilor cu depozite de peste 100.000 de euro, în pofida
recesiunii care a subţiat veniturile, totalul celor care pot fi
încadraţi în categoria de top a clienţilor de private banking
depăşind 12.000.
Valoarea totală a depozitelor constituite de românii bogaţi la
bănci a ajuns la jumătatea anului la echivalentul a 4 mld.
euro.
După ce la începutul anului dobânzile la depozite au scăzut
agresiv, în ultimele luni băncile au preferat să plătească mai mult
pentru resursele atrase decât să piardă din clienţi.
Valoarea depozitelor garantate mai mari de 100.000 de euro a
crescut în al doilea trimestru cu 4,4% faţă de primele trei luni
ale anului, conform datelor Fondului de Garantare a Depozitelor în
Sistemul Bancar.
Din ce în ce mai multe bănci s-au orientat spre aşa-numitul segment
de "affluent banking" format din clienţi cu venituri peste medie,
văzuţi ca o sursă de comisioane în schimbul unor servicii
suplimentare, în condiţiile în care creditul de retail nu-şi
revine.
BCR, cea mai mare bancă după active, are în portofoliu circa 50.000
de clienţi cu active financiare cuprinse între 40.000 şi 200.000 de
euro sau care obţin venituri lunare între 1.500 şi 10.000 de euro
şi cărora vrea să le ofere servicii bancare preferenţiale.
În ultimii ani, băncile locale care oferă servicii de private
banking nu au mai publicat informaţii privind portofoliile de
clienţi, lupta fiind din ce în ce mai dură pentru atragerea unei
averi spre administrare.
Bancherilor le este acum mult mai uşor să-şi convingă clienţii cu
disponibilităţi importante să-şi aducă banii în depozite pentru că
spre deosebire de anii trecuţi posibilităţile de investiţii cu un
risc moderat şi un randament mare sunt mult limitate.
În plus, incertitudinile mari legate de evoluţia economiei au tăiat
apetitul de consum, inclusiv pentru cei bogaţi. Spre exemplu, în
primele cinci luni ale anului s-au vândut doar 21 de automobile de
lux (mărci precum Bentley, Ferrari sau Maserati), ceea ce înseamnă
că pe întregul an totalul s-ar putea opri la 50. În 2009, s-au
vândut 74 de automobile de lux, în scădere dramatică de la 270 în
2008.