COVER STORY: Vindem termopane. Aşteptăm cumpărători
Consumul de tâmplărie termoizolantă, cunoscută şi sub denumirea de termopan, s-a redus la jumătate anul trecut, ajungând sub 500 de milioane de euro, din care profilurile din PVC, principala materie primă, ajung la circa 150-200 de mili oane de euro.
În plus, pentru anul acesta estimările indică o reducere de cel puţin 10%, potrivit informaţiilor de la jucătorii din piaţă. Diminua rea pieţei a condus şi la dispariţia a circa 20% din producătorii de pe piaţă, în principal cei mici şi medii, care au apărut în perioada 2007-2008, când piaţa atingea nivelul de un miliard de euro. De cli nul a conti nuat şi în prima jumătate a anului, însă pentru aceas tă perioadă părerile sunt împărţite. Unele companii estimează că vân zările au scăzut cu 30%, altele indică o diminuare uşoară de 5-10%.
"Fără îndoială, începutul anului 2010 a fost unul foarte greu
pentru piaţa de tâmplărie. Cumulul condiţiilor meteo defavorabile
cu impactul economic negativ a condus la o contracţie a pieţei cu
aproximativ 30-35% faţă de valorile normale ale începutului de an.
Însă valoric, scăderea înregistrată de VEKA în România se situează,
după primele şase luni, la apro ximativ 10%, pentru că vindem doar
profiluri clasa A, unde scăderea nu a fost aşa bruscă", a declarat
Gabriel Nicolaescu, deputy general manager al VEKA România.
Compania a înregistrat anul trecut o scădere de 33% a cifrei de
afaceri, până la 30,4 milioane de lei (7,2 milioane de euro), însă
veni turile înregistrate de grupul VEKA în România au scăzut cu
35%, până la circa 13 mil. euro, pentru că germanii fac şi
importuri directe de la firma-mamă. Nicolaescu consideră că din
păcate, odată cu majorarea cotei de TVA concomitent cu anunţarea
măsurilor de austeritate, scăderea pieţei va continua, iar
sfârşitul de an va fi un impas greu de ocolit pentru mulţi
producători de tâmplărie.
Pe de altă parte, producătorul german Gealan, care deţine o
fabrică în vestul Capitalei, consideră că în primele şase luni
scăderea pieţei nu a mai fost la fel de drastică ca anul
trecut.
"Evoluţia sectorului de tâmplărie PVC în primele luni ale anului
2010 este comparabilă cu aceeaşi perioadă din 2009, poate cu o
uşoară scădere. Anul trecut piaţa de tâmplărie din PVC s-a
confruntat cu o scădere de circa 50% comparativ cu anul prece
dent", spune Aurel Vlaicu, directorul general al Gealan România,
subsidiara locală a grupului german Gealan. Compania a înregistrat
anul trecut o scădere de 42% a cifrei de afaceri, până la 153,9
mil. lei (36,3 mil. euro).
Din cauza crizei, Gealan şi-a schimbat strategia în 2009 şi nu a
mai început construcţia unei noi fabrici în care să fie relocate
actualele linii de producţie din Capitală. Compania anunţa în 2008
că va vinde te re nul de 2,5 hectare din Bucureşti pe care se află
fabrica şi că va muta producţia în judeţul Giurgiu, dar scă derea
bruscă a pieţei a schimbat planurile companiei. Valoarea
investiţiei se ridica la circa 10 mil. euro şi urma să dubleze
capacitatea de producţie actuală a companiei. Gealan România
livrează profiluri PVC pentru circa 450 de firme producătoare de
uşi şi ferestre şi distribuie produse şi către pieţele din
Bulgaria, Republica Moldova şi Germania.
Posibilă revenire În 2011. Jucătorii de pe piaţă consideră că este
dificil de prognozat o revenire a pieţei interne, dar speră ca anul
viitor să apară pri mele semne. "Este posibil ca din 2011 să putem
vorbi de o revenire pentru acest sector dacă se vor îmbu nătăţi
condiţiile de creditare şi vom reveni pe un trend economic
ascendent", consideră Vlaicu.
În condiţiile actuale creş terile ar putea veni doar din
reorientarea unei părţi din producţie către export. "Este di ficil
de progno zat o revenire a pieţei interne. În perioada ur mă toare
piaţa de profiluri ar putea avea creşteri doar la export", susţine
Pavel Iva nov, director comercial al di vi ziei de profiluri de
tâmplărie a Teraplast. El consideră că cele mai importante măsuri
pentru a impulsiona piaţa construcţiilor ar fi ca instituţiile
statului să îşi plătească datoriile faţă de firmele de construcţii,
să se revigoreze programul de reabilitare termică a imobilelor
conform cerinţelor şi normelor Uniunii Euro pene şi să se introducă
facilităţi fiscale pentru cei care investesc în reabilitarea
termică a locuinţei.
Totuşi, Teraplast a înregistrat o creştere a vânzărilor în primul
semestru datorită extinderii portofoliului de produse, a
distribuţiei şi a serviciilor. În primele şase luni ale anului 2010
vânzările de profiluri de tâmplărie marca Orizont ale Teraplast
s-au cifrat la aproximativ 3 milioane de euro, de cinci ori mai
mult comparativ cu perioada similară a anului trecut, cele mai bune
luni fiind aprilie, mai şi iunie.
Renovările au salvat consumul. Cei mai activi cumpărători de
tâmplărie termoizolantă în pri mul semestru au fost din zona
rurală, unde potenţialul este foarte ridicat datorită nivelului
scăzut de finisare pe care îl au locuinţele în prezent, dar şi din
zona urbană unde s-au derulat în principal lucrări de
renovare.
"Clienţii Teraplast pe segmentul de profiluri PVC pentru tâmplărie
sunt firmele care produc ferestre şi uşi PVC. Din informaţiile
primite de la aceste companii cea mai mare cerere de produse a fost
pe domeniul rezidenţial, în special zona rurală, pe clădiri noi şi
înlocuiri. Am abordat de asemenea sectorul de export, în principal
în ţările limitrofe", spune Ivanov de la Teraplast.
Compania şi-a propus o cifră de vânzări pe partea de profiluri
PVC de aproximativ 7 milioane de euro în 2010, ceea ce înseamnă de
trei ori mai mult faţă de 2009, iar după prima jumătate Teraplast
îşi menţine aceste previziuni. Compania estimează că în acest
moment deţine o cotă de piaţă de aproximativ 5%, comparativ cu 1,6%
în 2009.
Teraplast a relocat la începutul anului 2009 producţia de profiluri
PVC din Bistriţa în parcul industrial din localitatea Sărăţel, în
urma unei investiţii de apro ximativ 2 milioane de euro. În
noiembrie 2009 a investit 2 milioane de euro în extinderea cu 60% a
fabricii de profiluri PVC, iar în 2010 investiţiile reali zate în
cadrul diviziei au fost orientate înspre achiziţio na rea de noi
matriţe, ce vor permite extinderea gamei de sisteme. În prezent
Teraplast produce profiluri de tâmplărie cu 4,5 şi 6 camere.
Odată cu venirea crizei au crescut vânzările de profiluri clasa A
(cu cinci-şase camere interioare de izolare), în detrimentul celor
mai ieftine, consideră jucătorii de pe piaţă.
"Încă de la intrarea VEKA pe piaţa românească, în anul 2000, cea
mai mare pondere a vânzărilor au avut ca destinaţie finală zona
rezindenţială, unifamilială sau plurifamilială. Această tendinţă se
manifestă pe întreaga piaţă.
Ce este notabil însă, am constatat în piaţa de construcţii o reo
rientare a dezvoltatorilor imo bi li ari către soluţii tehnice
performante energetic, şi nu către soluţia cea mai ieftină cum erau
obişnuiţi în perioada anterioară crizei. Acest lucru este
îmbucurător căci demonstrează o grijă mult mai mare atât faţă de
aspectul calitativ al lucrărilor, cât şi
din perspectiva cumpă răto rului final", explică Nicolaescu de la
VEKA.
Mai mult decât atât, pon derea profilurilor colorate a cu noscut
în ultima perioadă o creş tere constantă, atât în imitaţii de
esenţe lemnoase, cât şi în cazul culorilor speciale.
De altfel, reprezentanţii VEKA susţin că pe profi lurile de clasa A
deja se resimte o creştere a consumului. "Având în vedere însă că o
mare parte din piaţă este dominată încă de profiluri din clase infe
rioare, al că ror consum a scăzut cel mai drastic în ultima peri oa
dă, cred că putem spune că mai avem mult până când îşi vor reveni.
Estimăm că acest segment va avea o creş tere constantă în următorii
ani, ajutând astfel şi la o uş oa ră creştere a pieţei", susţine
managerul de la VEKA.
Compania estimează pentru anul acesta menţi nerea cifrei de afa
ceri din 2009, de 13 milioane de euro, chiar dacă scă derea pieţei
va continua până cel puţin la sfârşitul anului, tocmai pentru că se
bazează pe ma jo rarea vân ză rilor de profiluri de clasa A.
Principalii ju că tori de pe piaţâ sus ţin că Guvernul ar trebui să fie mult mai activ în susţi nerea şi impulsionarea sectorului construcţiilor, unul dintre cele mai afectate de dificultăţile economice."Strategiile de dezvoltare urbană, reabilitările termice, reducerea fiscalităţii, toate acestea ar trebui să fie doar primii paşi ai acestei susţineri. Mai mult decât atât, sistemul birocratic necesar acordării de avize de construire, precum şi controlul ulterior al lucrărilor executate, trebuie regândite şi actualizate la actualele standarde europene", afirmă Nicolaescu de la Veka.
În plus, pe lângă demersurile pe care ar trebui să le facă
statul, consumul de tâmplărie termoizolantă se confruntă cu o lipsă
acută de lichidităţi în piaţă din cauza reticenţei băncilor de a
acorda finanţare pentru sectorul construcţiilor. Sectorul
financiar-bancar a rămas restant faţă de soluţiile de finanţare în
regim privat a construcţiilor, iar pe de altă parte avem de-a face
cu o lipsă a fondurilor destinate investiţiilor în construcţii noi
şi reabilitări, şi aici este vorba nu numai de stagnarea bugetară,
ci şi de costurile necesare acordării de finanţări bancare.
Mai mult, din cauza măsurilor de austeritate adoptate s-a creat o
barieră psihologică în rândul populaţiei, barieră ce conduce la o
prudenţă excesivă în ceea ce priveşte cheltuirea banilor.