Ce modificări ar trebui făcute la legea PPP
Revizuirea şi îmbunătăţirea reglementărilor
aplicabile în domeniul parteneriatului public-privat (PPP) sunt un
demers necesar. Există numeroase aspecte a căror reglementare în
cadrul legislaţiei anterioare noii legi PPP era deficitară şi în
legătură cu care au existat probleme în practica proiectelor
public-private. Cu toate acestea, pentru a răspunde acestei
necesităţi şi pentru a nu avea un efect contrar, noua lege ar
trebui să suporte modificări de substanţă.
de Şerban Păslaru, avocat asociat al Ţuca Zbărcea & Asociaţii
Distincţia între contractele PPP şi contractele de concesiune
încheiate conform OUG 34/2006, astfel cum aceasta ar trebui să
reiasă din art. 10 al legii PPP, este neclară. Din economia
întregii reglementări a noii legi ar rezulta, mai degrabă, că
obiectul celor două tipuri de contracte este similar dacă nu chiar
identic. Legea PPP exceptează proiectele PPP de la aplicarea OUG
34/2006 şi reglementează o procedură distinctă de atribuire a
acestora. Apare deci necesară clarificarea diferenţei dintre
contractele PPP şi contractele de concesiune pentru a asigura
astfel delimitarea ariei de aplicare a noii legi.
Din punctul de vedere al procedurii reglementate pentru atribuirea
contractelor de parteneriat public-privat, propunerea legislativă
se apropie oarecum de reglementarea în domeniu anterioară OUG
34/2006, reprezentată de OG 16/2002. În condiţiile în care OG
16/2002 a fost criticată de reprezentanţii Comisiei Europene
întrucât dădea posibilitatea aplicării unei proceduri cu un nivel
redus de transparenţă şi care nu asigura competiţia între
investitorii privaţi, fapt ce a condus la abrogarea sa şi emiterea
OUG 34/2006, credem că noua lege PPP ar trebui să evite carenţele
vechii reglementări.
Art. 11 confundă contractul PPP cu contractele de achiziţii publice
de produse, lucrări şi servicii, introducând o distincţie,
nenecesară, faţă de acestea din urmă.
Potrivit art. 18 şi art. 20, desfăşurarea procedurii de selecţie a
investitorilor privaţi şi atribuire a contractului PPP se va face
în baza unor norme proprii elaborate de către fiecare partener
public. Credem că un domeniu de interes precum cel al PPP trebuie
să beneficieze de o reglementare unitară, aplicabilă la nivelul
întregii ţării, cel puţin prin impunerea unor reguli şi cerinţe
minime, obligatorii, în special în ceea ce priveşte procedura de
atribuire. În caz contrar, se creează condiţii ca unele autorităţi,
centrale sau locale, să acţioneze discreţionar şi să introducă
reglementări care aduc atingere principiilor care stau la baza
legii şi interesului general de dezvoltare a PPP în România.
Termene nerezonabile. Termenele minime aferente "etapelor de
definire a proiectului de parteneriat public-privat până la data
semnării contractului" sunt nerezonabil de mici, ţinând cont de
anvergura şi complexitatea specifică proiectelor de PPP. Scurtarea
duratei de pregătire a unui proiect PPP ar trebui, într-adevăr, să
se înscrie între obiectivele reglementării, însă 5 zile pentru
negocieri şi 8 zile pentru depunerea ofertelor finale, spre
exemplu, sunt termene absolut nerealiste care pot lăsa loc, în
practică, unor situaţii în care principiul asigurării tratamentului
egal între investitori este grav încălcat.
Propunerea legislativă conţine prevederi care par a recunoaşte
posibilitatea dării în administrarea companiei de proiect a unor
bunuri proprietate publică (de exemplu, art. 33 sau art. 37). În
realitate, utilizând terminologia Constituţiei României, compania
de proiect ar trebui să dobândească un drept de concesiune asupra
acestor bunuri, însă probabil iniţiatorii legii nu au folosit acest
termen corect plecând de la distincţia artificială dintre
contractele de concesiune şi contractele de PPP, pe care noua lege
încearcă să o introducă. Acesta este un alt argument împotriva
acestei distincţii întrucât concesiunea este singurul concept
reglementat din punct de vedere constituţional care poate justifica
preluarea bunurilor publice de către investitorul privat în
structurile avute în vedere de noua lege.
ObligaŢii minime neclare. Potrivit art. 34 din legea PPP, compania
de proiect urmează să preia obligaţiile părţilor contractante.
Introducerea unei astfel de clauze este salutară, întrucât lipsa
unei reglementări în ceea ce priveşte (ne)anga jarea răspunderii
proprii a investitorilor faţă de succesul proiectului şi
transferarea riscurilor către vehiculul investiţional a creat,
anterior, probleme în practică.
Totuşi, nu este clar care sunt obligaţiile minime de care
investitorii ar trebui să fie ţinuţi direct sau dacă există astfel
de obligaţii.
Legea PPP reglementează compania de proiect ca fiind societatea
comercială având ca acţionari atât autoritatea publică, cât şi
investitorul privat. Credem că ar trebui acoperite şi situaţiile în
care investitorul privat creează o societate comercială tip vehicul
având ca unic scop derularea proiectului (fără a avea ca acţionar
şi autoritatea publică) precum şi situaţiile în care nu se
constituie companii de proiect sau societăţi comerciale de tip
vehicul (existenţa acestor situaţii ar trebui permisă).