Mic.Ro vrea să fie primul retailer printre vilele din Snagov şi Corbeanca

Autor: Mihaela Popescu 29.08.2010

Înainte de a intra în oraşele din pro­vincie, reţeaua de magazine de proximitate Mic.Ro, deţinută indirect de Dinu Patriciu, a luat în vizor micile localităţi din jurul Capitalei în care s-au dezvoltat în anii de boom economic cele mai luxoase com­plexuri de vile.
Retailerul recrutează deja oameni pentru 15-20 de magazine ce urmează să fie deschise în Corbeanca, Snagov, Săftica, Baloteşti şi alte zone cu proiecte rezidenţiale noi din apropierea Capitalei, potrivit site-urilor de anunţuri. Consultanţii din sectorul imobiliar spun că aceasta este o strategie profitabilă pentru un retailer mic.
"Nu există magazine în zonele res­pective; ca şi localnic, trebuie să mergi chiar şi 1-2 kilometri până la primul magazin ca să cumperi produse pentru nevoi primare. În plus, chiriile sunt mult mai mici decât cele în spaţiile stradale dintr-un cartier precum Berceni sau Militari", spune un agent imobiliar specializat pe vânzarea de spaţii comerciale care nu a dorit să-i fie menţionat numele.
Retailerii mari precum operatorii de hipermarketuri sau supermarketuri ocolesc aceste localităţi pentru că au nevoie de un flux zilnic de clienţi de câteva mii de persoane pe unitate pentru a fi profitabili. În schimb, o unitate cu o suprafaţă de 50-100 de metri pătraţi, similară formatului de magazin dezvoltat de Mic.Ro, are nevoie de doar câteva sute de cumpărători zilnici pentru a supravieţui.
Mic.Ro operează în prezent aproape 100 de magazine în Bucureşti, care listează în special alimente, băuturi şi ziare.
Planurile de expansiune ale reţelei vizează 2.000-3.000 de unităţi la nivel naţional în aproximativ doi ani, primele investiţii în oraşele din provincie urmând a fi realizate în 2011.
Calculele ZF arată că, în doi ani, reţeaua Mic.Ro ar putea ajunge la afaceri de aproape un miliard de euro cu 3.000 de magazine.

Ce urmează după achiziţia MiniMax
În paralel, Patriciu ar putea extinde şi reţeaua de 32 de discountere MiniMax, pe care a preluat-o în urmă cu câteva săptămâni de la mai mulţi investitori austrieci.
Compania Mercadia, operatorul Mic.Ro, vizează şi extinderea prin franciză din această toamnă. Mic.Ro va fi astfel prima franciză românească din retailul alimentar, piaţă pe care şi reţelele SPAR din Olanda şi R-Kiosk din Norvegia încearcă să se extindă printr-un sistem similar de asociere cu antreprenori locali.
Retailul de proximitate a fost probabil cel mai dinamic segment din comerţ în ultimul an, acesta atrăgând investitori noi datorită diminuării chiriilor în spaţiile stradale. Şi Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri Cris-Tim, are planuri de dezvoltare a unei reţele de magazine de cartier mai mici decât supermarketurile lansate pe piaţă în urmă cu mai mulţi ani.
La rândul lor, reţelele mari de supermarketuri Carrefour Market şi Mega Image au avut o ofensivă puternică în 2009-2010 în spaţii de la "colţul blocului" din Bucureşti, pariind în acelaşi timp pe reduceri de preţ pentru a deveni mai accesibile pentru locuitorii cartierelor mărginaşe.
O piaţă de 11 mld. euro
Magazinele mici de cartier, alimentarele şi minimarketurile, operate în mare parte de către companii cu capital românesc, deţin în prezent 56% din piaţa bunurilor de larg consum, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieţei GfK în primele trei luni din an.
Piaţa de profil este estimată la circa 20 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că magazinele din comerţul tradiţional au rulaje anuale de peste 11 miliarde de euro.