Motorina şi benzina „se luptă“ pentru un loc fruntaş în topul scumpirilor la nivel european

Autor: Roxana Petrescu 30.08.2010

Benzina şi motorina s-au scumpit de la începutul acestui an, în euro, cu 8,6%, respectiv cu 15,8%, România numărându-se printre ţările cu cea mai puternică apreciere a preţurilor la carburanţi la nivel european. Creşterile au fost aplicate deşi petroliştii spun că cererea este în scădere şi că în a doua parte a anului condiţiile se vor înrăutăţi pe fondul măsurilor de austeritate anunţate de Guvern.



Potrivit statisticilor europene, România se plasează pe locul şapte în ceea ce priveşte scumpirea motorinei, din cele 27 de state membre, clasându-se înaintea unor ţări precum Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Italia sau Franţa.

La benzină, piaţa locală nu se află în primele zece în topul scumpirilor, ocupând locul 12. Chiar şi aşa, creşterile de preţ locale le devansează pe cele aplicate în ţări precum Ungaria, Spania sau Austria. Statisticile mai arată că în ciuda acestor scumpiri, în România sunt comercializaţi printre cei mai ieftini carburanţi din spaţiul european, dar tot datele oficiale spun că raportat la puterea de cumpărare acest avantaj aparent este anulat.

Toate aceste creşteri de preţ se suprapun cu o perioadă în care vânzările de carburanţi în volume scad şi vor continua să scadă din cauza contextului economic. Companiile petroliere nu au explicat până la închiderea ediţiei această situaţie.

Maximele de preţ de anul acesta au fost atinse la începutul lunii iulie, imediat după ce TVA a fost ridicată de la 19% la 24%, iar companiile petroliere au preluat imediat creşterea în preţul la pompă, în contextul în care alţi comercianţi şi-au sacrificat marjele pentru a acoperi această majorare.

Statisticile europene arată că la începutul lui iulie preţurile la benzină şi la motorină crescuseră în euro cu circa 6%, România având în perioada analizată cea mai mare creştere a preţurilor la pompă din întreg blocul comunitar. În ultima perioadă însă, petroliştii au aplicat câteva scăderi, de fiecare dată fiind invocată evoluţia cotaţiilor internaţionale.

Firmele de profil spun că au făcut şi ele anumite sacrificii.

"Creşterea cotaţiilor internaţionale şi a cursului de schimb RON/USD nu a fost transferată decât parţial în preţurile de vânzare, astfel încât Rompetrol Downstream a înregistrat scăderi semnificative ale marjelor comerciale practicate de 10% pe segmentul de retail şi de 27% pe segmentul de wholesale faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (primul semestru - n.r.)", explică reprezentanţii Rompetrol în raportul semestrial publicat.

Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, cea mai mare companie locală, a explicat recent că în mod normal, concurenţa dintre firmele de profil pentru atragerea clientului ar fi trebuit să ducă la scăderi de preţuri, dar în contextul în care această tendinţă s-a manifestat pe fondul creşterilor cotaţiilor internaţionale, dar şi al creşterilor de taxe, preţurile au avut la rândul lor o evoluţie ascendentă.

Potrivit datelor din piaţă, volumele de carburanţi comercializate în primele şase luni ale anului pe segmentul de retail, adică prin benzinării, au fost cu 6% mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Pe tot anul, scăderea ar putea ajunge la 10% ţinând cont de diminuarea salariilor din sectorul bugetar, de creşterea taxelor, dar şi de disponibilizările din cadrul angajaţilor la stat. În ciuda acestor condiţii de piaţă nefavorabile, companiile petroliere au reuşit chiar să-şi crească vânzările recunoscând la rândul lor că rezultatele bune au venit mai ales din creşterea de preţuri.

Astfel, Petrom, singurul producător de petrol şi gaze din România, controlat de grupul petrolier austriac OMV, a raportat în primele şase luni ale anului un profit net de 1,5 mld. lei (366,8 milioane de euro) de peste patru ori mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar şi în contextul în care comerţul cu produse petroliere a fost sub nivelul din 2009 şi nici producţia de hidrocarburi a companiei nu a înregistrat o evoluţie pozitivă.

În plus, vânzările companiei au ajuns la 8,3 mld. lei (peste 2 miliarde de euro), cu 14% mai mult comparativ cu primul semestru al anului trecut.

Rezultatele bune au fost susţinute mai ales de creşterea cu aproape 50% a preţului la petrol faţă de primele şase luni ale anului trecut, de tăierea cheltuielilor şi de restructurarea masivă a segmentului de rafinare unde s-au obţinut pentru prima dată rezultate operaţionale pozitive.

În ceea ce priveşte rezultatele Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţa petrolieră locală, compania a vândut pe segmentul de retail cu 4% mai puţini carburanţi, dar afacerile au fost susţinute de creşterea cotaţiilor internaţionale la benzină şi motorină, care ulterior s-au reflectat în preţurile plătite de consumatori la pompă. Astfel, afacerile segmentului de distribuţie din Rompetrol au crescut cu 24% în primele şase luni ale anului faţă de perioada similară a anului trecut, până la 763 de milioane de euro.