Staţiunea Terra este o simplă promisiune în şirul anunţurilor „fantastice“ din turism

Autor: Mirabela Tiron 30.08.2010

Investitorii străini care au cumpărat teren în apropiere de comuna 23 August, unde a fost anunţată staţiunea turistică all-inclusive pe 50 de hectare Terra, susţin că în următorii ani nu vor dezvolta niciun resort turistic în această zonă şi că, deşi a existat un plan de investiţii la momentul achiziţionării terenului, în prezent totul rămâne la stadiul de plan.



"Cine se apucă să facă vile şi hoteluri în timp de criză? A fost doar un plan pe care compania îl avea în urmă cu doi ani, dar care în niciun caz nu se mai aplică acum", a declarat un oficial al CLH Turism, deţinut de compania austriacă CLH Immobilien Und Beteiligung, care a cumpărat în urmă cu câţiva ani zece hectare de teren în comuna 23 August.

Pe piaţa românească, CLH Turism a raportat o cifră de afaceri şi un număr de salariaţi egal cu zero pentru anul trecut, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Cu toate acestea, primarul şi viceprimarul comunei 23 August susţin că urmează să elibereze certificate de urbanism pentru ca această companie să îşi înceapă lucrările de construcţie.

"În urma discuţiilor pe care le-am avut cu aceşti investitori a rezultat că vor face două hoteluri de peste 10 etaje şi un complex de 40 de vile", a declarat Mugur Mitrana, primarul comunei 23 August, care nu a dorit să precizeze când au avut loc discuţiile cu investitorii.

Oficialul CLH Turism, care a dorit să îşi păstreze anonimatul, susţine că nu îi vine să creadă că aceste proiecte continuă să fie anunţate, pentru că, în următorii ani, nu vor fi demarate lucrări de construcţie, iar cele două hoteluri erau menţionate doar în planul de investiţii de acum câţiva ani.

Şi Dănuţ Truşcă, viceprimarul comunei 23 August, a susţinut că cea mai mare investiţie, 160 de mil. euro, în noua staţiune Terra va fi realizată de CLH Turism. Potrivit afirmaţiilor sale, şi companiile Oxford Management şi McKenzie au cumpărat câte cinci hectare de teren în această zonă, în urmă cu câţiva ani.

Contactată de ZF, reprezentanta Oxford Management din România a declarat că nu doreşte să ofere nicio informaţie cu privire la activitatea şi planurile companiei. Alte investiţii în achiziţionarea de teren au mai fost realizate de persoane fizice străine, care au cumpărat câte un hectar de teren, mai susţine viceprimarul comunei 23 August.

"Au fost aprobate două planuri de urbanism zonal pentru zona de lângă coasta mării şi pentru zona din jurul lacului Tatlăgeac din localitate şi urmează să fie eliberate patru-cinci certificate de urbanism, în următorii ani urmând a fi dezvoltată noua staţiune", declară primarul comunei.

Mai mult, Mitrana a mai susţinut că proiectul a fost deja prezentat Elenei Udrea, ministrul turismului şi al dezvoltării regionale (MDRT), şi că ea a fost "încântată de cele două PUZ-uri şi a promis să faciliteze obţinerea de finanţare pentru investiţiile în infrastructură şi utilităţi". Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii MDRT nu au transmis niciun răspuns solicitărilor ZF cu privire la dezvoltarea şi finanţarea staţiunii Terra.

"Încă nu am terminat studiul de fezabilitate, dar vom avea nevoie de câteva milioane de euro pentru asigurarea utilităţilor şi a infrastructurii", a spus primarul comunei 23 August.

Promisiunea dezvoltării unei noi staţiuni pe litoral este văzută ca o "filozofie" şi de către proprietarii hotelurilor de la mare.

"De trei ani se tot vorbeşte de dezvoltarea acestei staţiuni, însă cred că toate acestea sunt filozofii. Având în vedere situaţia economică actuală, nu cred că acest proiect (Terra - n.red.) este realizabil în următorii trei ani, cel puţin până când nu începe să se contruiască ceva în acea zonă", a declarat Josef Goschy, unul dintre cei mai mari hotelieri de pe litoralul românesc, care conduce lanţul Unita Turism. El mai susţine că investitorii iau în calcul demararea unor lucrări de construcţie doar după ce se asigură că există utilităţi (apă, energie electrică) şi infrastructura. "De unde să aibă statul bani?", se întreabă Goschy.

Şi Paul Mărăşoiu, directorul regional al Golden Tulip Hotels, care conduce hotelul cu acelaşi nume din Mamaia, susţine că autorităţile locale nu investesc în administrarea staţiunilor.

"Investiţii private se fac, dar lipsesc cele publice. Spre exemplu, deşi în staţiunea Neptun proprietarii hotelului Cocor au investit într-un centru spa (6 mil. euro - n.red.), de administrarea staţiunii nu se ocupă nimeni", a declarat Mărăşoiu. El a mai spus că, având în vedere că staţiunea Terra va fi în apropierea staţiunii Costineşti, recomandă să se facă mai întâi o evaluare a staţiunii Costineşti, care este "abominabilă şi de prost-gust".

"Dovadă sunt clădirile îngrămădite din staţiune. Cred că ar fi fost mai normal să reconceptualizăm şi să modernizăm staţiunile pe care le avem deja pe litoralul românesc până să facem altele noi. Bineînţeles că orice nouă investiţie este binevenită, dar, la noi, acest lucru rămâne mai mult o dorinţă decât un lucru concret", a spus Mărăşoiu. În opinia lui, realizarea unei noi staţiuni pe litoralul românesc este doar o "ipoteză interesantă".

Mărăşoiu mai susţine că, în urmă cu doi ani, când se anunţau staţiuni la munte, dar şi în alte zone, "parcă le mai dădeai crezare, dar acum, în timp de criză, aceste promisiuni par prea puţin fondate".

La începutul anului 2009, Elena Udrea anunţa că va dezvolta în Munţii Parâng din Petroşani cel mai mare domeniu schiabil din România, în urma unei investiţii de 70 de milioane de euro, care se află încă în stadiul de studiu de fezabilitate.

Promisiunea dezvoltării unei noi staţiuni pe litoral este văzută ca o "filozofie" şi de către proprietarii hotelurilor de la mare