Românii vor tăia cheltuielile cu locuinţa, hainele şi mobilul

Autor: Mihaela Popescu 01.09.2010

Statul scoate un miliard de euro din consum prin tăierea salariilor bugetarilor. Ziarul Financiar a realizat piramida pieţelor cele mai afectate de scăderea puterii de cumpărare în viziunea companiilor de cercetări de piaţă. Un nou val de scăderi va atinge pieţele mari de consum în al doilea semestru din an, ţinând cont că statul scoate un miliard de euro din consum prin tăierea salariilor bugetarilor, după prăbuşirea vânzărilor de locuinţe şi automobile din 2009, generată de reducerile salariale şi disponibilizările din mediul privat.



Românii au renunţat deja la investiţii, precum achiziţiile de locuinţe sau maşini, astfel încât este posibil ca reducerea salariilor bugetarilor să fie vizibilă spre sfârşitul anului în special în structura de cheltuieli de consum ale gospodăriilor, care au însumat aproximativ 17 miliarde de euro în semestrul al doilea din 2009.

În România sunt aproximativ 8 milioane de gospodării, acestea realizând în ultimele şase luni ale anului trecut cheltuieli totale de consum de aproape 9.000 de lei pe gospodărie, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Reducerea salariilor bugetarilor de la 1 iulie scoate un miliard de euro din consum, adică aproximativ un sfert din masa salarială netă a bugetarilor estimată de ZF la 4,3 mld. euro pe şase luni, potrivit datelor din bugetul general consolidat pe S1 din 2010.

"Puşi în faţa unor reduceri salariale de 25%, cred că angajaţii bugetari vor tăia cel mai mult din cheltuielile cu dotarea şi întreţinerea locuinţei, precum şi din bugetul pentru ieşirile în oraş sau activităţi de recreere şi pentru îmbrăcăminte şi telecomunicaţii", prognozează Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare de piaţă MEMRB România.

La polul opus, sectorul farma şi cel al utilităţilor s-ar putea dovedi şi în acest an imune la scăderea veniturilor clienţilor, estimează companiile de cercetare a pieţei. "În general vor fi mai afectate două categorii mari de produse: cele neperisabile, care pot fi reutilizate (precum îmbrăcămintea sau mobilierul) şi cele afectate puternic de piaţa neagră (ţigările, alcoolul)", afirmă la rândul său Daniel Enescu, partener al Daedalus Millward Brown.

Românii şi-au redus frecvenţa vizitelor chiar şi în magazinele alimentare în acest an şi, în plus, numărul cumpărătorilor s-a diminuat comparativ cu 2009, arată un studiu al GfK. Reprezentanţii companiei de cercetare anticipează continuarea acestor tendinţe.