Haulden Caulfield şi femeia gonflabilă
De ceva timp, cam toată lumea se află în vacanţă. Prin urmare, e
momentul potrivit pentru unele lecturi light, dar de calitate. Nu
mai am poftă, după un an de stat în bibliotecă, să recitesc Omul
fără însuşiri sau Ulise. Caut, prin urmare, o carte bună, amuzantă,
alertă, care să mă odihnească fără să mă plictisească. E de găsit
în rafturile librăriilor ieşene un roman semnat de Briscan Zara.
Pariez că primul gând care vă vine în minte este: "Cine o mai fi şi
ăsta?" Sau: "Cine s-o mai fi ascunzând şi sub pseudonimul ăsta?"
Cum, nu ştiţi cine este Briscan Zara? El chiar există, în carne
(mai puţină), piele şi oase (mai multe). Şi chiar aşa îl cheamă. Nu
aş fi crezut nici eu dacă nu mi-ar fi fost prieten. Oricum, dintre
ciudăţeniile acestui personaj numele este, credeţi-mă, cel mai
firesc, cel mai "normal".
Pe cât de ciudat este autorul, pe atât de stranie este şi cartea pe
care a scris-o. Ca şi Bris, romanul lui mi s-a părut extrem de
tonic. Are o evidentă detentă autobiografică, fiind scris "la
orizontală", ca o rememorare, din perspectiva adultului care le-a
experimentat pe toate, a unei vieţi agitate, niciodată normale.
Dacă nu ar fi existat o a doua parte care să fie un raport despre
maturizarea eroului, aş fi comparat calupul autoficţional ce stă
sub semnul amintirilor din copilărie ba cu celebra capodoperă a lui
Creangă, ba cu... Cireşarii. Există un entuziasm nu numai al
trăirii, care este firesc pentru un copil zvăpăiat, obişnuit să se
bucure la maximum de toate întâmplările pe care le întâmpină ca pe
nişte mari aventuri, dar şi o pasiune a povestirii, un apetit epic
uşor necontrolat. Luate în sine, fiecare peripeţie este amuzantă,
naratorul are ochiul format, ştie să decupeze scene pline de viaţă
şi nu îi lipseşte nici umorul absolut necesar într-o astfel de
"aventură" livrescă.
Nimic nu lipseşte din romanul vieţii acestui adevărat aventurier, a
cărui energie din frageda copilărie pare a-l fi destinat unei vieţi
de-a dreptul picareşti. Sunt relatate tot felul de întâmplări, de
la cele obişnuite, banale, de "apartament", la cele ieşite din
comun, din paradisul care este satul bunicilor, numit, deloc
întâmplător, Răiuţ; totul este expresia unui prea-plin căruia
copilul şi, ulterior, adolescentul au trebuit să-i facă faţă
permanent. Prima "beţie,", furtul din ograda altora, prima
pupăceală (în cimitir, cu Zoe), divorţul părinţilor, moartea
bunicii, experienţa revoluţiei din 1989, care a marcat sfârşitul
copilăriei, în fine, amorul precoce pentru Amalia, care nu-l va
părăsi nici la maturitate - toate acestea sunt relatate cu
vioiciune, într-o catenă epică sincopată, care nu îi mai lasă nici
naratorului şi nici cititorului răgazul de a se opri şi de a mai
medita asupra faptelor. De aceea, naraţiunea propriu-zisă este
foarte rar întreruptă de sondări ale conştiinţei, de analize ale
celor trăite: pofta de viaţă, dar şi de povestirea ei este prea
mare pentru a mai permite astfel de alinturi "livreşti".
Bănuiesc cine este modelul acestui personaj cu o vitalitate
explozivă: Haulden Caulfield, permutat însă în România comunistă şi
postcomunistă. Mentalitatea este aceeaşi, atitudinea faţă de tot ce
le oferă viaţa celor doi eroi este identică: o nonşalanţă
dezarmantă de a nu refuza nici o provocare şi de a accepta cu
seninătate consecinţele acestei frenezii adolescentine. Aşa se face
că, în urma unor peripeţii destul de periculoase, care depăşesc
normalul vârstei, puberul pe cale de maturizare se află, în
decembrie 1989, cu arma în mână; e un adevărat Gavroche levantin,
într-un context care parodiază cu exactitate tumultul marilor
elanuri revoluţionare.
Odată cu aceste constatări, intervine şi o ruptură necatifelată în
structura romanului. Poate niţel cam brusc, personajul se
maturizează peste noapte, devenind, dintr-un ţânc greu de stăpânit,
un adolescent cu mare căutare printre fete. Ceea ce urmează se
derulează, oricum, mult mai rapid. Ieşit din zona mirifică a
copilăriei, protagonistul parcă nu mai are răbdarea să înregistreze
cu aceeaşi bucurie secvenţele din ce în ce mai agitate ale propriei
vieţi. Amintirile din copilărie se transformă într-un roman
picaresc: personajul fuge în Statele Unite ale Americii, hotărât să
o rupă pentru totdeauna cu trecutul şi cu România. Preţul plătit nu
este unul neglijabil, de vreme ce tânărul e ba spărgător nepriceput
de case, ba chiar ajunge să... prelucreze cadavre, preschimbându-le
în moaşte falsificate. Vă las bucuria de a degusta pe îndelete
amănuntele acestor episoade. Realitatea americană este surprinsă cu
pupila mărită a celui care nu înţelege cum se pate trăi înconjurat
de atâta convenţionalism, de atâta rutină. Temându-se de rutină şi
săturându-se, probabil, de Eva (unica fiinţă care îl înţelege şi
care îl ascultă, răbdătoare, în timp ce-i citeşte fragmente din
romanul lui Salinger, De veghe în lanul de secară), protagonistul
se hotărăşte să se repatrieze. Îl mai cheamă acasă şi dorul de
Amalia, iubita pe care nu reuşeşte să o uite... Şi gata. Romanul se
încheie la fel de brusc cum începe. Ar fi putut continua cu alte
câteva zeci de peripeţii sau s-ar fi putut, la fel de bine, încheia
înainte de fuga adolescentului în SUA.
Aş încheia şi eu subit acest stângaci articol. Dar mă roade parcă
îndoiala: am uitat ceva? Ceva important? Nu ştiu. Să vă mai spun
totuşi, din precauţie, atât: numita Eva, partenera atât de docilă
şi de dăruită, care nu reuşeşte totuşi să i-o scoată din inimă pe
Amalia de acasă, este... o femeie gonflabilă. Dacă ar exista în
realitate, sunt convins că personajul simpatic al acestui roman nu
s-ar adapta la viaţa din România postcomunistă, nu şi-ar afla
liniştea, ar încerca tot felul de aventuri, poate ar deveni
porotagonistul unui show de televiziune; în orice caz, nu s-ar
potoli. Şi, sper să greşesc, ar ţine-o pe Eva ascunsă sub pat,
chiar dacă nu i-ar mai citi pasaje din De veghe în lanul de
secară.
În fotografii: 1. Imagine de la lansarea cărţii; 2. Afişul lansării
BOGDAN CREŢU (născut la 21 ianuarie 1978, în judeţul Constanţa)
este lector la Catedra de Literatură Română din cadrul Facultăţii
de Litere, Universitatea "Al.I. Cuza" din Iaşi. Doctor în
filologie, cu distincţia magna cum laudae, din iulie 2006. Volume
publicate: Arpegii critice. Explorări în critica şi eseistica
actuale (Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România;
Premiul pentru debut al revistei "Convorbiri literare"); Matei
Vişniec - un optzecist atipic (Premiul pentru debut al "Ziarului de
Iaşi", nominalizat la Premiul pentru debut al revistei "România
literară"), Lecturi actuale. Pagini despre literatura română
contemporană (Premiul pentru critică al revistei "Ateneu"), Utopia
negativă în literatura română. Cronicar literar, eseist; a publicat
în jur de 500 de articole în diferite reviste culturale. Semnează
prefeţe la numeroase volume, antologii etc. Redactor al revistei
"Paradigma". Membru al Uniunii Scriitorilor din România şi al
Asociaţiei pentru Literatură Generală şi Comparată. Din 2006,
semnează o rubrică săptămânală în "Ziarul de Iaşi". Colaborator la
emisiunea "Convorbiri literare" a Radio Iaşi, din 2006.