Internetul şi arta. eBay-ul, tranzacţiile online şi falsurile
O ştire de ultimă oră ne informează că aproape 500 de falsuri ale unor tablouri "semnate" de artişti moderni precum Matisse, De Chirico sau René Magritte au fost reperate în colecţiile unor amatori de artă din Italia. Lucrările, în valoare de aproximativ 7 milioane de euro, fuseseră achiziţionate cu bună credinţă de către colecţionarii respectivi direct de pe net. Cum de s-a putut întâmpla aşa ceva? Cum se cumpără şi cum se vinde artă pe net?
Un exemplu prestigios: eBay, cunoscuta companie americană de
comerţ online, este, în momentul de faţă, după cunoştinţa noastră,
cea mai mare firmă din lume axată pe licitaţii pe internet. A
început să funcţioneze în 1995 (sediul social al firmei este în
Sillicon Valley, în San José) şi a devenit o referinţă mondială în
sectorul său de activitate, având, în momentul de faţă, 276 de
milioane de membri înscrişi. A proliferat în numeroase ţări de pe
glob şi a absorbit numeroase firme concurente, iar afacerea care,
la început, a fost "de la persoană particulară la persoană
particulară", a devenit din ce în ce mai mult o platformă "de la
comerciant la persoană particulară" ("Business-to-Consumer");
altfel spus, oferă un grad de garanţie sporit, fie că ne referim la
varii obiecte noi, fie la obiecte artistice. Arhitectura
întreprinderii este, cel puţin în intenţia întemeietorului său,
Pierre Omydar, întemeiată pe încredere. Primul obiect vândut pe
eBay a fost un pistol laser defect. Suma finală de achiziţie: 14,83
de dolari. Surprins, Omydar l-a contactat pe câştigător şi l-a
întrebat dacă ştie că scula este nefuncţională. Omul, onest şi sec,
i-a răspuns pe e-mail: "Colecţionez lasere defecte." Sună bine şi
dă siguranţă, chiar dacă e o fabulă.
Ideea de licitaţie on-line a fost într-adevăr genială şi ajuns, în
momentul de faţă, să aducă profituri uriaşe (în 2008, doar,
beneficiul firmei, sic!, a fost de 1,7 miliarde de dolari), ca
urmare a faptului că pe eBay se scot zilnic la licitaţie şi deci
îşi schimbă proprietarul milioane de obiecte, noi sau second hand,
precum: collectibles sau collectors, obiecter de artă, aparate
casnice, aparate electronice, unelte, mobilă, autoturisme şi piese
de schimb, bijuterii, îmbrăcăminte, CD-uri sau viniluri, cărţi
etc.
Practic, cu excepţia obiectelor interzise prin lege, aici se pot
scoate la licitaţie orice de fel obiecte. Regulile de funcţionare
şi cele ale afişajului (anunţarea ultimei oferte) pot fi citite pe
site, dar, înainte de a începe jocul licitaţiei, e bine să ştiţi că
ofertantul trebuie întotdeauna să stabilească sfârşitul licitaţiei
sale pentru o anumită zi, oră, minut şi secundă şi că vânzătorul
este totdeauna obligat să livreze un obiect ce corespunde exact cu
descrierea făcută chiar de el (răspunde pentru corectitudinea
descrierii articolului). Desigur, în această ultimă privinţă, când
este vorba despre opere de artă, uneltele înşelăciunii şi gropile
ignoranţei sunt greu de evitat. Pentru că, nu-i aşa, atunci când
descrii un laser funcţional şi expediezi câştigătorului licitaţiei
unul care nu merge, situaţia e simplă. Ce te faci însă când vine
vorba despre o pânză de Ţuculescu, semnată cu faimosul triunghi
(lesne de imitat), şi care este executată de falsificator de
talent? Obiectul, nu-i aşa, corespunde descrierii. De aici şi
plasele/ţepele numeroase. Asta nu înseamnă, însă, că nu se pot da
şi lovituri măiastre.
Ca să se finanţeze, eBay ridică, în schimbul serviciilor sale, un
comision pentru fiecare dintre tranzacţii. Întotdeauna, cel care
plăteşte este vânzătorul, cumpărătorul fiind scutit de orice
obligaţie financiară faţă de firmă. La sfârşitul tranzacţiei,
vânzătorul şi cumpărătorul îşi dau note reciproc. Evaluările prin
notă pot fi însoţite de un comentariu de un rând, care, la rândul
lor, pot primi un răspuns scurt. Notele şi comentariile constituie
cheia de boltă a întregului sistem fiindcă, datorită lor,
vânzătorul îşi poate face o idee despre cumpărătorul său şi invers.
Numărul de tranzacţii şi procentajul de notări pozitive este
indicat în profilul fiecărui utilizator. E limpede, deci, că e
riscant să vindeţi/cumpăraţi de la utilizatori cu un procentaj
scăzut de note pozitive.
Cel mai vizibil magazin online de la noi se numeşte okazii.ro şi
posedă o secţiune "Artă şi antichităţi", cu numeroase subsecţiuni,
de la "artă africană" până la "obiecte liturgice".
Din regulamentul de funcţionare, în mare măsură asemănător cu cel
al eBay, spicuim, spre întărirea ideii de risc pe care o presupune
jocul de-a licitaţia on-line, dar şi spre a sublinia onestitatea
unui organizator complet dezangajat:
"Organizatorul acestei licitaţii nu verifică, nu urmăreşte şi nici
nu controlează articolele puse în vânzare la licitaţia sa.
Organizatorul acestei licitaţii pe Internet nu verifică, nu
urmăreşte şi nici nu controlează utilizatorii individuali ai
licitaţiei. Organizatorul nu poartă nicio răspundere pentru
articolele oferite spre vânzare la licitaţie.
Astfel, noi nu putem deţine controlul asupra proprietăţilor
utilizatorului, asupra calităţii şi siguranţei articolelor vândute
sau cumpărate. De asemenea, nu putem urmări daca s-au respectat
prevederile legale; a bunurilor vândute şi cumpărate; formularele
pentru vânzarea sau cumpărarea de bunuri; capacitatea şi
posibilitatea vânzătorului de a duce la îndeplinire vânzarea
produselor oferite, capacitatea cumpărătorilor de a cumpăra
produsele care îi interesează.
Obligaţiile Organizatorului acestei licitaţii pe Internet nu includ
implementarea unui control deplin asupra informaţiilor afisate de
către utilizatorii acestei licitaţii pe Internet."