Nicolescu, Consiliul pentru IMM-uri: Dacă ar veni un student la mine cu strategia elaborată de KPMG, l-aş pica

Autor: Izabela Badarau 02.09.2010

Strategia guvernamentală pentru dezvoltarea sectorului IMM în perioada 2009-2013, elaborată de firmele de consultanţă KPMG România şi Finas Consulting, pentru un preţ total de circa 820.000 de euro, este aspru criticată de Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Printre argumentele aduse de CNIPMMR se numără lipsa unei analize bine fundamentate la nivelul IMM-urilor - pe tipuri de companii şi pe sectoarele în care activează, cadrul prea general în care sunt abordate problemele, ruptura de realitatea românească, lipsa evaluării impactului pe care îl are strategia asupra pieţei IMM-urilor.

Pe de altă parte, KPMG susţine că strategia pe care au realizat-o pe durata a şapte luni analizează temeinic problemele IMM-urilor în contextul actual, elaborează un plan de acţiune şi un set de măsuri concrete. KPMG susţine că a luat în considerare multe opinii şi recomandări pentru a se asigura că este în concordanţă cu toate documentele europene.

Strategia efectivă şi planul de acţiuni aferent are 150 de pagini, dar cu toate celelalte studii şi documente va ajunge la aproape 1.400. Elaborarea ei este finanţată de Uniunea Europeană în proporţie de 85% şi de bugetul de stat - 15%. Bugetul estimativ de implementare a strategiei în 2010-2013 este de 2,4 miliarde de euro, dintre care 1,5 miliarde de euro de la bugetul de stat şi 900 de milioane de euro contribuţia UE.

"Avem nevoie de o strategie profesionistă pentru IMM-urile din România. Dar cea elaborată nu are elementele de bază ale unei strategii. Eu sunt şi profesor de management. Dacă ar veni la mine un student cu strategia aceasta, l-aş pica", spune Ovidiu Nicolescu, preşedinte al CNIPMMR.

De asemenea, Consiliul afirmă că există puncte contradictorii, unul dintre ele regăsindu-se chiar în analiza SWOT, analiză privind punctele tari, punctele slabe, oportunităţile şi ameninţările pe care le au IMM-urile. Accesul firmelor la finanţare este menţionat atât la puncte tari, cât şi la problemele grave cu care se confruntă firmele, susţine Nicolescu.

"Faptul că IMM-urile au avut acces preferenţial la credite este adevărat şi acesta este un avantaj pentru ele. Dar aceste credite au fost atât de puţine, în contextul în care nu s-au acordat prea multe credite în sectorul privat anul trecut, încât contextul le-a dezavantajat în atragerea de finanţare. De aceea, accesul IMM-urilor la finanţare se regăseşte în ambele locuri. Dacă nu sunt scoase din context, aceste afirmaţii nu se contrazic", explică Florin Bănăţeanu, director în Departamentul de Advisory al KPMG, responsabil de proiect.

Emil Octavian Ionescu, director adjunct la Direcţia pentru Dezvoltarea Activităţilor Inovative pentru IMM şi Cooperaţie din cadrul Ministerului Economiei, spune că oricine are o idee de îmbunătăţire a strategiei o poate prezenta la minister până pe 5 septembrie. "Mi se pare de bun-simţ şi chiar obligatoriu să ţinem seama de părerile bune care ajung la minister. Nu facem o strategie doar ca să o facem." Ionescu susţine că reprezentanţii CNIPMMR nu au trimis la minister nicio recomandare privind strategia elaborată şi au comunicat doar prin intermediul presei.

În timp ce reprezentanţii de la Ministerul Economiei şi de la firmele implicate în elaborarea strategiei afirmă că strategia elaborată este bine fundamentată şi realizată în mod profesionist, Consiliul pentru IMM-uri are altă variantă.

"Este o strategie făcută doar ca să ia banii pe ea, nu să rezolve o problemă. Avem 11 institute de cercetare în Bucureşti, zeci de facultăţi, sunt atâtea lucrări de specialitate pe tematica IMM-urilor, atâtea articole ştiinţifice, atâţia profesori care ar fi putut fi consultaţi. Nu am văzut niciunul citat, nici date statistice recente. Este inadmisibil să citezi date despre inovaţie din 2002-2004", susţine Nicolescu.

Reprezentantul KPMG spune că la toate dezbaterile organizate au fost invitaţi şi profesori de specialitate şi reprezentanţi din mediul academic. De altfel, mesele rotunde organizate, evenimentele şi alte costuri administrative consumă aproximativ jumătate din banii alocaţi firmei KPMG, tariful pentru consultanţa efectivă fiind de aproximativ 340.000 de euro.