Nabucco începe discuţiile cu BERD, BEI şi IFC pentru o finanţare de 4 mld. euro

Autor: Roxana Petrescu 06.09.2010

BERD, BEI şi IFC, membră a Băncii Mondiale, au început procesul de evaluare al gazoductului Nabucco, proiect european care-şi propune diminuarea dependenţei de importurile de gaze din Rusia, miza fiind una extrem de importantă: acordarea unui posibil pachet de finanţare de 4 mld. euro, jumătate din valoarea totală a proiectului.
Practic, în perioada următoare cele trei instituţii financiare vor începe analiza proiectului Nabucco, iar la final vor decide dacă vor da banii necesari realizării acestei investiţii. Pasul este unul important, după cum chiar acţionarii Nabucco, spun pentru că este o primă etapă în obţinerea finanţărilor de care are nevoie proiectul.
În acest context, Nabucco pare să prindă teren în faţa rivalului său, gazoductul South Stream, făcut de Gazprom, după o perioadă în care ruşii au reuşit să atragă în proiectul lor multe dintre ţările care fac parte din Nabucco. În ciuda aparentei repeziciuni cu care părea că se mişca proiectul ruşilor, specialiştii din piaţă au spus tot timpul că de fapt South Stream este un proiect inexistent, care nu are un studiu de fezabilitate terminat, nu are un acord interguvernamental şi care s-ar putea dovedi chiar şi pentru Gazprom prea scump de susţinut.
În ceea ce priveşte finanţarea Nabucco, reprezentanţii consorţiului spun că de la BEI ar putea veni 2 miliarde de euro, BERD ar putea să contribuie cu 1,2 miliarde de euro din care jumătate ar urma să fie sindicalizată de la bănci comerciale, iar IFC ar putea contribui cu 800 de milioane de euro, sumă din care doar jumătate ar veni din conturile instituţiei financiare. Evaluarea proiectului va include un studiu al aspectelor comerciale, sociale şi de mediu.
"Nabucco este un proiect principal al Europei Centrale şi de Est, deoarece va contribui la creşterea competiţiei şi securităţii aprovizionării cu gaze naturale într-o zonă a continentului care este în urmă în ceea ce priveşte infrastructura necesară şi diversificarea resurselor", spune Sandor Fasimon, senior vicepresident al MOL Group Supply and Trade, unul dintre acţionarii Nabucco.
În proiect mai sunt implicate Transgaz (România), OMV (Austria), RWE (Germania), Bulgargaz (Bulgaria) şi Botas (Turcia). Discuţiile despre acest proiect durează de aproape zece ani, iar termenul pentru începerea construcţiilor a fost stabilit pentru anul 2012, urmând ca primele fluxuri de gaze să înceapă să curgă în 2015.
"Semnarea scrisorii de mandat este un pas important către realizarea acestui proiect vital. Cu toate acestea, mai este mult de făcut. Până la luarea deciziei finale de investiţie trebuie să profităm de acest moment şi să armonizăm proiectul, în special cu disponibilitatea resurselor de gaze naturale din Azerbaidjan şi Irak. Nu trebuie să uităm niciodată că acest proiect trebuie să se bazeze pe o logică de business puternică", a adăugat Fasimon.
Dincolo de începerea discuţiilor cu instituţiile financiare, reprezentanţii Nabucco au mai anunţat luna trecută regândirea surselor de alimentare cu gaze ale proiectului. Astfel, în loc de trei conducte de alimentare vor rămâne doar două, Iranul ieşind din cărţi. Reprezen­tanţii Nabucco au declarat că vor exista conducte de alimentare către graniţa turco-georgiană şi către graniţa turco-irakiană. Ţările care vor aproviziona gazoductul sunt Azerbaidjan, Turkmenistan şi Irak.