Nabucco începe discuţiile cu BERD, BEI şi IFC pentru o finanţare de 4 mld. euro
BERD, BEI şi IFC, membră a Băncii Mondiale, au început procesul
de evaluare al gazoductului Nabucco, proiect european care-şi
propune diminuarea dependenţei de importurile de gaze din Rusia,
miza fiind una extrem de importantă: acordarea unui posibil pachet
de finanţare de 4 mld. euro, jumătate din valoarea totală a
proiectului.
Practic, în perioada următoare cele trei instituţii financiare vor
începe analiza proiectului Nabucco, iar la final vor decide dacă
vor da banii necesari realizării acestei investiţii. Pasul este
unul important, după cum chiar acţionarii Nabucco, spun pentru că
este o primă etapă în obţinerea finanţărilor de care are nevoie
proiectul.
În acest context, Nabucco pare să prindă teren în faţa rivalului
său, gazoductul South Stream, făcut de Gazprom, după o perioadă în
care ruşii au reuşit să atragă în proiectul lor multe dintre ţările
care fac parte din Nabucco. În ciuda aparentei repeziciuni cu care
părea că se mişca proiectul ruşilor, specialiştii din piaţă au spus
tot timpul că de fapt South Stream este un proiect inexistent, care
nu are un studiu de fezabilitate terminat, nu are un acord
interguvernamental şi care s-ar putea dovedi chiar şi pentru
Gazprom prea scump de susţinut.
În ceea ce priveşte finanţarea Nabucco, reprezentanţii consorţiului
spun că de la BEI ar putea veni 2 miliarde de euro, BERD ar putea
să contribuie cu 1,2 miliarde de euro din care jumătate ar urma să
fie sindicalizată de la bănci comerciale, iar IFC ar putea
contribui cu 800 de milioane de euro, sumă din care doar jumătate
ar veni din conturile instituţiei financiare. Evaluarea proiectului
va include un studiu al aspectelor comerciale, sociale şi de
mediu.
"Nabucco este un proiect principal al Europei Centrale şi de Est,
deoarece va contribui la creşterea competiţiei şi securităţii
aprovizionării cu gaze naturale într-o zonă a continentului care
este în urmă în ceea ce priveşte infrastructura necesară şi
diversificarea resurselor", spune Sandor Fasimon, senior
vicepresident al MOL Group Supply and Trade, unul dintre acţionarii
Nabucco.
În proiect mai sunt implicate Transgaz (România), OMV (Austria),
RWE (Germania), Bulgargaz (Bulgaria) şi Botas (Turcia). Discuţiile
despre acest proiect durează de aproape zece ani, iar termenul
pentru începerea construcţiilor a fost stabilit pentru anul 2012,
urmând ca primele fluxuri de gaze să înceapă să curgă în
2015.
"Semnarea scrisorii de mandat este un pas important către
realizarea acestui proiect vital. Cu toate acestea, mai este mult
de făcut. Până la luarea deciziei finale de investiţie trebuie să
profităm de acest moment şi să armonizăm proiectul, în special cu
disponibilitatea resurselor de gaze naturale din Azerbaidjan şi
Irak. Nu trebuie să uităm niciodată că acest proiect trebuie să se
bazeze pe o logică de business puternică", a adăugat Fasimon.
Dincolo de începerea discuţiilor cu instituţiile financiare,
reprezentanţii Nabucco au mai anunţat luna trecută regândirea
surselor de alimentare cu gaze ale proiectului. Astfel, în loc de
trei conducte de alimentare vor rămâne doar două, Iranul ieşind din
cărţi. Reprezentanţii Nabucco au declarat că vor exista conducte
de alimentare către graniţa turco-georgiană şi către graniţa
turco-irakiană. Ţările care vor aproviziona gazoductul sunt
Azerbaidjan, Turkmenistan şi Irak.