Blue Air avea datorii de 79 mil. € în 2009, cât 50% din afaceri
Compania aeriană low-cost Blue Air, controlată de omul de
afaceri Nelu Iordache, avea la sfârşitul anului trecut datorii de
331 mil. lei (79 mil. euro), ceea ce înseamnă puţin peste jumătate
din cifra de afaceri înregistrată, potrivit datelor de pe site-ul
Ministerului de Finanţe.
Acestea sunt primele date oficiale legate de nivelul datoriilor
operatorului aerian de anul trecut, după ce în 2008 datoriile
companiei erau în jurul a 130 mil. lei, potrivit Ministerului de
Finanţe.
"Toate datoriile care figurau anul trecut pe site-ul
Ministerului de Finanţe au fost achitate în primele opt luni
ale anului acesta", au transmis reprezentanţii companiei, care nu
au dorit să precizeze care este gradul de îndatorare în
prezent.
Operatorul aerian, care a transportat 1,7 milioane de pasageri
anul trecut şi care a obţinut o cifră de afaceri de 150 mil. euro,
trece în prezent printr-un proces de restructurare, în urma
căruia a returnat patru din cele 11 aeronave pe care le
operează sub contract de leasing, a renunţat la zborurile
interne şi a demarat un proces de disponibilizări. Potrivit datelor
de la Tribunalul Bucureşti, mai multe companii au cerut insolvenţa
Blue Air pentru datorii neachitate. Printre companiile la care
Blue Air avea datorii se numără Regia Aeroportuară din Bacău şi
hotelul Decebal din Bacău (la care se caza echipajul de zbor al
companiei).
Specialiştii în domeniul insolvenţei susţin că în cazul în care
o companie înregistrează un nivel al datoriilor situat la
jumătate din cifra de afaceri, indicatorul de risc pe care îl
prezintă este mult mai mare. "În această situaţie, toate
măsurile de restructurare pe care le ia compania nu împiedică
creditorii să ceară insolvenţa acesteia", a declarat Radu
Lotrean, asociat coordonator în cadrul companiei Casa de
Insolvenţă Transilvania. El a mai precizat că problemele apar
atunci când termenul de plată a datoriilor depăşeşte 90 de
zile.
Restructurare dură
Începând cu luna august, Blue Air a renunţat la toate cursele
interne din cauză că nu erau profitabile. După această măsură,
operatorul aerian a anunţat că renunţă şi la unele zboruri externe
şi că returnează patru avioane companiilor de leasing cu care
lucra, reducându-şi capacitatea de zbor cu 33%, potrivit calculelor
ZF.
Mai mult, în ultima săptămână două din avioanele Blue Air au fost
blocate la sol pe aeroporturile Paris Beauvais (Franţa) şi Luton
(Marea Britanie) pentru neîndeplinirea obligaţiilor financiare ale
companiei low-cost, potrivit surselor din piaţă.