Randamentul mediu la asigurările unit-linked în lei a fost de 5% în primele opt luni din an, sub inflaţie

Autor: Izabela Badarau 07.09.2010

Bursa a crescut în primele opt luni cu aproape 10%, performanţă care însă nu a fost atinsă decât de fondurile de investiţii ale ING.
Deşi au fost şi fonduri (spre exemplu, cele ale Aviva) care au avut o evoluţie negativă în august faţă de sfârşitul anului trecut, majo­ritatea au depăşit inflaţia de peste 5,4% anunţată de BNR pentru primele şapte luni ale anului. Cu toate că pentru luna august este aşteptată o creştere mai vizibilă a preţurilor în urma majorării TVA cu cinci procente, circa 20 de fonduri vor rămâne peste rata inflaţiei, care va trece de 6%.
Raportat însă la creşterile de anul trecut pe vremea aceasta, fondurile de investiţii ale asigurătorilor nu au performanţe mai bune.
De exemplu, pe primele opt luni din anul trecut, fondul Activ al italienilor de la Generali înregistra un avans puternic de 44%, în timp ce anul acesta în perioada similară, creşterea e doar de 4%. Şi alte fonduri de investiţii înregistrau creşteri de peste 20% care nu se mai regăsesc anul acesta. În paralel, acţiunile cotate la BVB (indicele BET com­pozit) au avansat pe parcursul lui 2009 cu peste 37%.

Plasamente atractive doar pe termen lung

Companiile de asigurări atrag însă atenţia că, fiind vorba de asigurări de viaţă, ele trebuie analizate pe o perioadă mai îndelungată, de cel puţin un an-doi, mai ales că micii investitori sunt sensibili la fluctuaţiile de randament.
Românii trebuie să vadă creşteri de minimum şase luni de zile, pentru a căpăta încredere şi pentru a investi în asigurări de tip unit-linked, şi până şi această încredere câştigată se poate pierde destul de uşor atunci când apar ştiri negative, spun managerii din asigurări.
Atractivitatea românilor faţă de unit-linked este cu toate acestea mai mare în 2010 decât în 2009, afirmă Theodor Alexandrescu, general manager al companiei de asigurări Alico.
"Apetitul românilor faţă de asigurările cu componentă investiţională a mai crescut, dar este în continuare la un nivel scăzut. În continuare românii îşi manifestă dorinţa pentru produse garantate, comportament care se explică şi prin prisma evoluţiilor macro­econo­mice. Perspectiva nu este foarte roză, iar investitorii individuali sunt uşor influenţabili de ştirile negative", spune Alexandrescu. Alico România a încheiat anul trecut pe locul trei în piaţa asigurărilor de viaţă, cu prime brute subscrise de peste 45 de milioane de euro şi o cotă de piaţă de 11,76%.
Asigurările de tip unit-linked au atât o componentă de investiţie, pe mai multe niveluri de risc, cât şi o componentă de protecţie, în funcţie de nevoile asiguratului. O asigurare de tip unit-linked poate include astfel şi asigurări de boală sau accident.
Primele brute subscrise în asigurările de viaţă legate de fonduri de investiţii s-au ridicat la aproape 43 de milioane de euro în primul trimestru din acest an, adică aproape 43% din totalul primelor brute subscrise în asigurări de viaţă, potrivit datelor CSA. Asigurările tradiţionale deţin în continuare grosul, în timp ce asigurările de sănătate au o pondere destul de mică în categoria asigurărilor de viaţă. Spre comparaţie cu anul trecut, ponderea pe care o deţin asigurările unit-linked a crescut. În 2009, asigurările cu componentă investiţională au adus venituri de 134 de milioane de euro asigurătorilor, adică de 35% din totalul prime­lor brute subscrise pentru asigurările de viaţă, potrivit datelor CSA şi a calculelor ZF.

A fost 2010 un an mai bun decât 2009 pentru asigurările de tip unit-linked?

"2010 a fost un an bun pentru asigurările ce ofereau clienţilor o siguranţă, o garanţie, ceea ce se poate observa cu uşurinţă în portofoliul companiilor care oferă acest tip de produse (printre care şi Eureko, cu produsul Flexinvest. BCR are de asemenea un produs unit-linked cu randament garantat - n.r.). Chiar dacă asigurările de tip unit-linked presupun un anumit risc pentru client, atât timp cât riscul este atent supravegheat de către asigurător, atunci românii au încredere să rişte şi optează pentru o asigurare unit-linked", spune Carmen Radu, director general adjunct al Eureko Asigurări.
Compania a avut în primul semestru o creştere de 60% a portofoliului de unit-linked faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, spune managerul. "Pot spune ca până în acest moment, 2010 a fost un an mai bun pentru produsele de tip unit-linked."
Mai sunt desigur şi români reticenţi la astfel de produse. "Clienţii reticenţi, dacă îi putem numi aşa, sunt cei care nu deţin toate informaţiile sau deţin informaţii incorecte privind acest tip de produse. Românii care aleg acest tip de asigurări au în general un background economic, ceea ce le permite să înţeleagă mai bine produsul, riscurile, dar mai ales beneficiile acestuia", spune Carmen Radu.
La nivelul pieţei, nu există date agregate privind numărul de clienţi care au o asigurare de tip unit-linked.