Randamentul mediu la asigurările unit-linked în lei a fost de 5% în primele opt luni din an, sub inflaţie
Bursa a crescut în primele opt luni cu aproape 10%, performanţă
care însă nu a fost atinsă decât de fondurile de investiţii ale
ING.
Deşi au fost şi fonduri (spre exemplu, cele ale Aviva) care au avut
o evoluţie negativă în august faţă de sfârşitul anului trecut,
majoritatea au depăşit inflaţia de peste 5,4% anunţată de BNR
pentru primele şapte luni ale anului. Cu toate că pentru luna
august este aşteptată o creştere mai vizibilă a preţurilor în urma
majorării TVA cu cinci procente, circa 20 de fonduri vor rămâne
peste rata inflaţiei, care va trece de 6%.
Raportat însă la creşterile de anul trecut pe vremea aceasta,
fondurile de investiţii ale asigurătorilor nu au performanţe mai
bune.
De exemplu, pe primele opt luni din anul trecut, fondul Activ al
italienilor de la Generali înregistra un avans puternic de 44%, în
timp ce anul acesta în perioada similară, creşterea e doar de 4%.
Şi alte fonduri de investiţii înregistrau creşteri de peste 20%
care nu se mai regăsesc anul acesta. În paralel, acţiunile cotate
la BVB (indicele BET compozit) au avansat pe parcursul lui 2009 cu
peste 37%.
Plasamente atractive doar pe termen
lung
Companiile de asigurări atrag însă atenţia că, fiind vorba de
asigurări de viaţă, ele trebuie analizate pe o perioadă mai
îndelungată, de cel puţin un an-doi, mai ales că micii investitori
sunt sensibili la fluctuaţiile de randament.
Românii trebuie să vadă creşteri de minimum şase luni de zile,
pentru a căpăta încredere şi pentru a investi în asigurări de tip
unit-linked, şi până şi această încredere câştigată se poate pierde
destul de uşor atunci când apar ştiri negative, spun managerii din
asigurări.
Atractivitatea românilor faţă de unit-linked este cu toate acestea
mai mare în 2010 decât în 2009, afirmă Theodor Alexandrescu,
general manager al companiei de asigurări Alico.
"Apetitul românilor faţă de asigurările cu componentă
investiţională a mai crescut, dar este în continuare la un nivel
scăzut. În continuare românii îşi manifestă dorinţa pentru produse
garantate, comportament care se explică şi prin prisma evoluţiilor
macroeconomice. Perspectiva nu este foarte roză, iar investitorii
individuali sunt uşor influenţabili de ştirile negative", spune
Alexandrescu. Alico România a încheiat anul trecut pe locul trei în
piaţa asigurărilor de viaţă, cu prime brute subscrise de peste 45
de milioane de euro şi o cotă de piaţă de 11,76%.
Asigurările de tip unit-linked au atât o componentă de investiţie,
pe mai multe niveluri de risc, cât şi o componentă de protecţie, în
funcţie de nevoile asiguratului. O asigurare de tip unit-linked
poate include astfel şi asigurări de boală sau accident.
Primele brute subscrise în asigurările de viaţă legate de fonduri
de investiţii s-au ridicat la aproape 43 de milioane de euro în
primul trimestru din acest an, adică aproape 43% din totalul
primelor brute subscrise în asigurări de viaţă, potrivit datelor
CSA. Asigurările tradiţionale deţin în continuare grosul, în timp
ce asigurările de sănătate au o pondere destul de mică în categoria
asigurărilor de viaţă. Spre comparaţie cu anul trecut, ponderea pe
care o deţin asigurările unit-linked a crescut. În 2009,
asigurările cu componentă investiţională au adus venituri de 134 de
milioane de euro asigurătorilor, adică de 35% din totalul primelor
brute subscrise pentru asigurările de viaţă, potrivit datelor CSA
şi a calculelor ZF.
A fost 2010 un an mai bun decât 2009 pentru asigurările
de tip unit-linked?
"2010 a fost un an bun pentru asigurările ce ofereau clienţilor o
siguranţă, o garanţie, ceea ce se poate observa cu uşurinţă în
portofoliul companiilor care oferă acest tip de produse (printre
care şi Eureko, cu produsul Flexinvest. BCR are de asemenea un
produs unit-linked cu randament garantat - n.r.). Chiar dacă
asigurările de tip unit-linked presupun un anumit risc pentru
client, atât timp cât riscul este atent supravegheat de către
asigurător, atunci românii au încredere să rişte şi optează pentru
o asigurare unit-linked", spune Carmen Radu, director general
adjunct al Eureko Asigurări.
Compania a avut în primul semestru o creştere de 60% a
portofoliului de unit-linked faţă de aceeaşi perioadă a anului
trecut, spune managerul. "Pot spune ca până în acest moment, 2010 a
fost un an mai bun pentru produsele de tip unit-linked."
Mai sunt desigur şi români reticenţi la astfel de produse.
"Clienţii reticenţi, dacă îi putem numi aşa, sunt cei care nu deţin
toate informaţiile sau deţin informaţii incorecte privind acest tip
de produse. Românii care aleg acest tip de asigurări au în general
un background economic, ceea ce le permite să înţeleagă mai bine
produsul, riscurile, dar mai ales beneficiile acestuia", spune
Carmen Radu.
La nivelul pieţei, nu există date agregate privind numărul de
clienţi care au o asigurare de tip unit-linked.