Ce implică ieşirea din insolvenţă a unei companii, după ce creditorii i-au votat planul de reorganizare

Autor: Mihaela Popescu 07.09.2010
Doar două din cele 11 companii cu afaceri de zeci de milioane de euro pe care criza le-a împins în insolvenţă în 2009 au reuşit să treacă de primul hop - aprobarea planului de reorganizare de către creditori. Cât de aproape sunt însă Flanco şi Leonardo de ieşirea din insolvenţă?


O companie poate parcurge drumul de la reorganizare la ieşirea din insolvenţă în 3-4 ani, dar retailerii care pa­ria­ză pe supravieţuirea busi­nessului vor să grăbească procesul pentru a recăpăta încrederea furnizorilor, spun experţii în insolvenţă.
Reţeaua de magazine de electro­casnice Flanco, scoasă la vânzare de către băncile-cre­ditoare, ar putea intra în istoria insol­ven­ţei cu cea mai rapidă redresare a unui business de zeci de milioane de euro. Com­pa­nia a anunţat recent că planul său de reor­ganizare, care prevede ieşirea din insol­venţă în maximum şase luni, a fost votat de cre­ditori. Pasul decisiv depinde acum de ma­nageri şi de cât de atractivă va fi compania pen­tru un investitor nou, cu lichidităţi.

Ce paşi mai sunt de urmat până la redresarea totală?

Până la redresarea to­tală a busi­nes­sului, care re­prezintă de fapt ie­şi­rea din insolvenţă, com­pania trebuie să-şi achi­te însă toate dato­riile pe care s-a angajat să le plătească prin planul de reorganizare.
În faza reorganizării după pla­nul votat de creditori, cel mai im­portant lucru este ca firma să nu mai acu­muleze datorii, afirmă experţii în insolvenţă. "Pentru a reuşi să iasă din insolvenţă, o com­panie trebuie să evite acumularea de da­torii noi. De aceea este important să-şi ges­tio­neze foarte bine resursele, de exemplu să rămână strict cu numărul de an­gajaţi necesari pentru a-şi continua acti­vi­tatea", spune Arin Stănescu, preşedintele Uniu­nii Naţionale a Practicienilor in Insol­venţă din România.
"În cazul Flanco, totul depinde acum de res­pectarea planului de reorganizare şi de via­bilitatea acestuia. Este important şi ca so­cietatea să aibă capital de lucru suficient", adaugă el.
Planul electro-retailerului prevede o infuzie de capital de 4 mil. euro în firmă, în urma intrării în acţionariat a unui investitor nou, cu lichidităţi, tranzacţia urmând să se finalizeze în câteva săptămâni.
Aceşti bani sunt "fresh money", după cum spune Arin Stănescu.
"Un plan de reorganizare serios pre­vede atragerea unor bani proas­peţi, care să susţină continuarea acti­vi­tăţii companiei. Este clar că o fir­mă în insolvenţă are nevoie de "fresh money", altfel nu ar fi ajuns în această situaţie", susţine avocatul.
Încasările firmei în insolvenţă sunt folosite şi pentru plata eşalonată a datoriilor vechi; doar în momentul în care acestea sunt stinse compania poate declara că a realizat cu succes planul de reorganizare, iar ju­decătorul decide ieşirea din insolvenţă.
Legea prevede un termen maxim de 4 ani de la data aprobării planului de reorga­ni­zare şi până la ieşirea din insolvenţă.
Retailerii sunt cei care se grăbesc cel mai mult să iasă din insolvenţă, spun consultanţii.
"În cazul companiilor din retail, necesitatea de a ieşi din insolvenţă într-un timp scurt este legată şi de faptul că foarte puţini furnizori sunt dispuşi să acorde credit comercial unor companii aflate în reorganizare judiciară", afirmă Adrian Lotrean, partener al Casei de Insolvenţă Transilvania, administratorul judiciar al reţelelor Flanco, Leonardo şi Diverta.
Cum explică el termenul scurt fixat de Flanco pentru ieşirea din insolvenţă, de şase luni?
"Compania şi-a propus încă din momentul intrării în insolvenţă să realizeze planul de reorganizare până la finalul acestui an, astfel încât să poată profita cât mai mult de perioada cu vârf de vânzări de dinaintea sărbătorilor de iarnă", afirmă Lotrean. "În general, companiile care cer insolvenţa în ultimul moment sunt cele care nu reuşesc să realizeze o reorganizare de succes", completează el.

Doar două dintre companiile mari în insolvenţă au reorganizarea votată

Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco şi actualul administrator special al operatorului magazinelor, vede deja la orizont ieşirea din criza datoriilor şi mizează acum pe strategia de marketing pentru a redresa şi mai mult businessul.
"Ieşirea tehnică din insolvenţă va fi doar o formalitate. În următoarea perioadă ne vom concentra preponderent pe continuarea punerii în aplicare a unei strategii de marketing care să ne asigure menţinerea trendului de creştere a cotei de piaţă", afirmă managerul Flanco.
Cu un plan de reorganizare votat de creditori, orice director de companie poate spune că firma sa se apropie de ieşirea din insolvenţă.

Ieşirea din insolvenţă "ca la carte"

Care sunt paşii spre ieşirea din insolvenţă

n După ce creditorii votează planul de reorganizare, acesta ajunge pe masa judecătorului pentru aprobarea finală
n Acţionarii pot prelua din nou frâiele afacerii, pentru că firma nu va mai fi condusă obligatoriu de administratorul judiciar, ci de către administratorul special, numit de acţionari
n Administratorul judiciar poate avea doar un rol de supraveghere pe tot parcursul realizării planului de reorganizare
n Cel mai important element din planul
de reorganizare este găsirea unei surse de "fresh money": un investitor nou atras în afacere, vânzarea unor active etc.
n Sursa de "fresh money" trebuie să susţină continuarea activităţii companiei, prin majorarea capitalului de lucru, de exemplu
n În acest punct, ieşirea din insolvenţă mai depinde doar de viabilitatea planului de reorganizare şi de respectarea acestuia
n Este important ca firma să nu mai acumuleze datorii în perioada reorganizării
n Planul de reorganizare se
finalizează când firma achită toate datoriile vechi garantate; în acest caz, judecătorul decide ieşirea din insolvenţă a companiei
n Legea prevede că de la votarea planului de reorganizare şi până la ieşirea din insolvenţă pot trece maximum 4 ani
n Companiile care depăşesc acest termen fără a-şi plăti toate datoriile vechi garantate sunt declarate falimentare. Datoriile vechi garantate reprezintă între 10-30% din datoriile totale ale companiei la momentul intrării în insolvenţă