Consecinţa majorării TVA: o nouă prăbuşire a pieţei auto după gura de oxigen din iunie

Autor: Bogdan Alecu 07.09.2010

Vânzările de maşini au scăzut cu aproape 40% în august faţă de aceeaşi lună a anului trecut, al treilea cel mai mare declin lunar de la începutul anului, efectul majorării TVA de la 19% la 24% fiind astfel extrem de puternic.
În august s-au vân­dut în România 6.700 de maşini, faţă de puţin peste 8.000 în iulie şi 14.000 de uni­tăţi în iunie, prima lu­nă din ultimii doi ani când piaţa auto a fost pe plus raportat la acelaşi interval din 2009.

"Vânzările lunii august trebuie luate «la pachet» cu cele din iunie şi iu­lie. Rezultatul slab înregistrat de piaţa locală luna trecută reprezintă o con­secinţă a majorării TVA", a spus Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.
În condiţiile în care acest trend va continua şi în lunile următoare, a doua jumătate a anului ar putea fi chiar mai slabă decât prima, ceea ce ar determina un volum al pieţei de sub 100.000 de maşini, în condiţiile în care în primul semestru s-au vândut puţin peste 51.000 de unităţi.
"Aşa cum arată piaţa în momentul de faţă, vom vedea o a doua jumătate a anului mai slabă decât prima. Singu­rele creşteri pe care le vom mai vedea vor fi înregistrate în octombrie şi noiembrie, atunci când programul «Rabla» va ajunge la sfârşit, dar chiar şi atunci nu se va depăşi cu prea mult nivelul de 10.000 de maşini", a spus şeful Porsche Inter Auto.
Anul acesta programul de casare şi achiziţiile realizate de companii au menţinut pe "linia de plutire" piaţa auto locală în opinia directorului ge­ne­ral al Porsche România, care ar fi putut ajunge la acelaşi nivel ca piaţa Un­gariei, de aproximativ 50.000 de unităţi, adică la mai puţin de jumătate faţă de anul trecut.

Până în data de 7 septembrie, prin programul "Rabla" s-au vândut aproape 39.000 de maşini, adi­că 60% din vân­ză­rile de maşini noi din acest an. În acelaşi timp, de la începutul progra­mu­lui s-au casat aproa­pe 165.000 de ma­şini, ceea ce înseamnă că în piaţă în acest moment se tranzacţionează 48.100 de vouchere, în valoare no­mi­nală de 43 mil. euro. Dintre maşinile vân­dute, peste 17.200 de maşini repre­zin­tă modele Dacia, adică aproximativ 44% din volumul total.
"Aşa cum în anii anteriori au fost cote nefolosite în cadrul programului «Rabla» şi anul acesta vor exista vou­che­re rămase nefolosite, deoarece nu exis­tă o capacitate suficientă de absorb­ţie în piaţă şi în al doilea rând tichetele nu ajung direct la cei care le şi folosesc."
"Nu credem că majorarea TVA va avea un impact mai mare decât cel estimat iniţial, deoare­ce creşterea pre­ţurilor este com­pen­sată de efec­tul REMAT", a spus Fa­brice Cam­bo­live, di­rec­torul co­mer­cial al Renault Nissan Dacia.
Potrivit şefului di­rec­ţiei comerciale a Group Renault Ro­­mânia, în prezent patru din zece clienţi care cumpără o maşină nouă achi­ziţionează un model al grupului Re­nault, iar majorarea acestei cote de piaţă nu reprezintă un obiectiv în pre­zent pentru companie.