Consecinţa majorării TVA: o nouă prăbuşire a pieţei auto după gura de oxigen din iunie
Vânzările de maşini au scăzut cu aproape 40% în august faţă de
aceeaşi lună a anului trecut, al treilea cel mai mare declin lunar
de la începutul anului, efectul majorării TVA de la 19% la 24%
fiind astfel extrem de puternic.
În august s-au vândut în România 6.700 de maşini, faţă de puţin
peste 8.000 în iulie şi 14.000 de unităţi în iunie, prima lună
din ultimii doi ani când piaţa auto a fost pe plus raportat la
acelaşi interval din 2009.
"Vânzările lunii august trebuie luate «la pachet» cu cele din iunie
şi iulie. Rezultatul slab înregistrat de piaţa locală luna trecută
reprezintă o consecinţă a majorării TVA", a spus Alin Tapalagă,
directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a
Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.
În condiţiile în care acest trend va continua şi în lunile
următoare, a doua jumătate a anului ar putea fi chiar mai slabă
decât prima, ceea ce ar determina un volum al pieţei de sub 100.000
de maşini, în condiţiile în care în primul semestru s-au vândut
puţin peste 51.000 de unităţi.
"Aşa cum arată piaţa în momentul de faţă, vom vedea o a doua
jumătate a anului mai slabă decât prima. Singurele creşteri pe
care le vom mai vedea vor fi înregistrate în octombrie şi
noiembrie, atunci când programul «Rabla» va ajunge la sfârşit, dar
chiar şi atunci nu se va depăşi cu prea mult nivelul de 10.000 de
maşini", a spus şeful Porsche Inter Auto.
Anul acesta programul de casare şi achiziţiile realizate de
companii au menţinut pe "linia de plutire" piaţa auto locală în
opinia directorului general al Porsche România, care ar fi putut
ajunge la acelaşi nivel ca piaţa Ungariei, de aproximativ 50.000
de unităţi, adică la mai puţin de jumătate faţă de anul
trecut.
Până în data de 7 septembrie, prin programul "Rabla" s-au vândut
aproape 39.000 de maşini, adică 60% din vânzările de maşini noi
din acest an. În acelaşi timp, de la începutul programului s-au
casat aproape 165.000 de maşini, ceea ce înseamnă că în piaţă în
acest moment se tranzacţionează 48.100 de vouchere, în valoare
nominală de 43 mil. euro. Dintre maşinile vândute, peste 17.200
de maşini reprezintă modele Dacia, adică aproximativ 44% din
volumul total.
"Aşa cum în anii anteriori au fost cote nefolosite în cadrul
programului «Rabla» şi anul acesta vor exista vouchere rămase
nefolosite, deoarece nu există o capacitate suficientă de
absorbţie în piaţă şi în al doilea rând tichetele nu ajung direct
la cei care le şi folosesc."
"Nu credem că majorarea TVA va avea un impact mai mare decât cel
estimat iniţial, deoarece creşterea preţurilor este compensată
de efectul REMAT", a spus Fabrice Cambolive, directorul
comercial al Renault Nissan Dacia.
Potrivit şefului direcţiei comerciale a Group Renault România,
în prezent patru din zece clienţi care cumpără o maşină nouă
achiziţionează un model al grupului Renault, iar majorarea
acestei cote de piaţă nu reprezintă un obiectiv în prezent pentru
companie.