Opinie Sorin Paslaru: Nu miniştrii sunt de umplutură, ci însăşi guvernarea
Ultima remaniere a arătat cât de puţină însemnătate mai au
miniştrii la această oră în România. Poate că unii dintre cei
nou-numiţi vor face treabă, dar în nici un caz nu sunt percepuţi ca
având anvergura necesară unor roluri de MINIŞTRI.
Numirile certifică situaţia schimbării raporturilor de forţă din
ultimii zece ani dintre instituţiile statului. Deşi toată lumea stă
cu ochii pe guvern, guvernul nu mai are putere în România.
Prin înfiinţarea a tot felul de Case (de Sănătate, de Pensii), de
Agenţii (de Comunicaţii, de Control al Calităţii în Învăţământ),
Guvernul a fost deposedat pas cu pas de puterea de a decide, de a
controla sau de a supraveghea, într-un cuvânt de a executa ceea ce
legiferează Parlamentul.
Deşi oamenii aşteaptă de la guvern să se ocupe de şcoli, de
spitale, de săli de sport sau de drumuri, puterea la modul practic
nu mai este la guvern. Câţi pacienţi ştiu spre exemplu că, dacă
sunt nemulţumiţi de serviciile medicale, trebuie să se adreseze
Casei de Sănătate, în al cărui Consiliu de Administraţie sunt şi
reprezentanţi ai salariaţilor şi ai angajatorilor?
România are în faţă o alegere crucială: se poate dezvolta în
continuare slăbind puterea centrală sau trebuie adusă în discuţie o
re-centralizare a puterii administrative pentru a aduce
dezvoltare?
Pe măsură ce trec anii şi rezultatele nu apar, întrebările nu mai
pot rămâne la suprafaţă, ci mai târziu sau mai devreme opinia
publică se va apleca asupra unor chestiuni strategice, de "design
instituţional". Eficacitatea actualei structuri instituţionale
trebuie discutată: a avut sau nu rezultate?
După 20 de ani de la Revoluţie, trebuie lăsate la o parte orice
tabuuri şi discutat strict din punctul de vedere al
rezultatelor.
Filozofia diminuării puterii centrale a fost credinţa în
autoreglementarea diverselor sectoare din economie şi în
îmbunătăţirea adusă de implicarea "cetăţenească" în administrarea
resurselor, fără contribuţia guvernului.
Instituţii mai aproape de individ, mai aproape de adevărul pieţei.
Teoretic, pentru o anumită fază avansată de dezvoltare a economiei
şi societăţii, este posibil să fie
benefic.
Însă pentru România rezultatele întârzie să apară. Din păcate avem
incendii în spitale, infrastructură la pământ, educaţie din ce în
ce mai precară, companii de stat dezmembrate captive unor interese
private canalizate politic. Lăsând orice tabu la o parte, trebuie
puse anumite întrebări. Cât
este de aplicabilă această structură instituţională pentru "vârsta"
societăţii româneşti?
Poate emerge dintr-un spaţiu slab organizat civic, unde oamenii
educaţi sunt ori prea timizi, prea slabi sau prea cinici ca să fie
în linia întâi, un tip de organizare a resurselor care să aducă
creştere pe termen lung?
Cum pot oamenii cu capul pe umeri dintr-un oraş în care primarul
investeşte milioane de euro în fântâni arteziene muzicale când
spitalele sunt într-o stare deplorabilă să influenţeze decizia în
direcţia corectă?
Poate o ţară pe jumătate rurală, unde se vând maximum 250.000 de de
ziare centrale "serioase" la o populaţie adultă de 15 milioane de
locuitori, să evolueze în sensul corect al investiţiilor în
infrastructură, educaţie şi sănătate, nu mai vorbim de cercetare,
fără un centru puternic, care să-şi asume misiunea
dezvoltării?
Un doctor, un profesor, un arhitect - se formează în ani de zile. O
avere se face într-un an pentru cine ajunge în poziţii publice de
unde direcţionează banii comunităţii.
Puterea acestor oameni asupra comunităţilor lor, necenzurată de la
centru, aduce mai devreme sau mai târziu o autodevorare. Creşterea
nu poate veni fără investiţii, dar asumarea acestora presupune
constrângeri care sunt respinse de cele mai mult ori în lipsa unei
autorităţi puternice. Comunitatea avansează asimilând în timp
valoarea adăugată adusă din informare şi educaţie.
În anii '80, magazinele erau goale şi în apartamente era frig, dar
discursurile oficiale erau de pe altă planetă. Nu se puteau
asimila, la nivel teoretic, lipsurile. Teoria spunea că trebuie să
fie pline magazinele şi cald în case.
Ar fi păcat ca, la 20 de ani de la acest dezastru social şi
economic, alte teorii să nu permită scoaterea la suprafaţă a
realităţii, indiferent de consecinţe. Oamenii simt că ceva, undeva,
este şubred. Nu poţi blama 20 de ani de guverne şi de miniştri
proşti.