Războiul toamnei în telecom: drepturile de difuzare din 2011 pentru Liga I de fotbal
Pe o piaţă în care creşterea mai poate veni doar "furând" clienţii competitorilor, meciurile interne de fotbal vor fi cele mai disputate drepturi de difuzare din România. Romtelecom îşi doreşte atât de mult să câştige în faţa RCS încât ia în calcul şi o asociere cu UPC, spun surse de pe piaţă.
Drepturile de difuzare pentru meciurile de fotbal disputate în
Liga I a României începând cu sezonul 2011/2012 vor deveni, cel mai
probabil, subiectul unui război între RCS&RDS şi Romtelecom,
una dintre mizele disputei cu o valoare de zeci de milioane de euro
fiind cine va fi în câţiva ani numărul unu pe piaţa locală de
servicii TV.
Liga Profesionistă de Fotbal urmează să organizeze o licitaţie
pentru aceste drepturi, în condiţiile în care acesta este ultimul
sezon în care competiţia este difuzată de consorţiul RCS&RDS /
Antena 1.
Tensiunea care înconjoară lupta pentru aceste drepturi de difuzare
- văzute a fi esenţiale în lupta pentru noi clienţi pe piaţa locală
TV, a crescut odată cu lansarea de către Romtelecom la jumătatea
acestui an a unui canal propriu de sport. Compania a preluat
personal şi echipamente de la Boom TV şi a recrutat şi alţi oameni
de pe piaţă pentru a lansa platforma Dolce Sport. De la anunţul
lansării Dolce Sport, Romtelecom a anunţat în permanenţă achiziţia
de drepturi de difuzare pentru diferite competiţii sportive interne
şi internaţionale.
Romtelecom, care a devenit în mai puţin de patru ani numărul trei
pe piaţa TV - cu puţin peste 900.000 de clienţi, are ca obiectiv să
ajungă în 2012 numărul unu pe piaţă, depăşind astfel RCS&RDS,
chiar dacă grupul deţinut de orădeanul Zoltan Teszari are 2,7
milioane de clienţi pe TV. Miza câştigării drepturilor pentru
fotbalul intern e atât de mare încât Romtelecom discută în acest
moment diferite variante de a intra în licitaţie, iar una dintre
ele presupune chiar şi o asociere cu rivalii de la UPC, spun surse
de pe piaţă.
"Romtelecom caută diferite formule, iar discuţii s-au purtat şi cu
UPC", potrivit datelor de pe piaţă. Oficialii UPC nu au răspuns
până la închiderea ediţiei întrebărilor ZF pe această temă, în timp
ce oficialii Romtelecom spun că discuţia ar fi prematură:
"Aşteptăm să vedem care sunt condiţiile de participare la licitaţie
şi abia apoi vom evalua oportunitatea de a lua parte la
aceasta".
Un meci de top, precum Steaua-Dinamo, adună în faţa televizoarelor
între 2 şi 2,5 milioane de români şi generează în prezent venituri
din publicitate de aproximativ 50.000 de euro. RCS&RDS şi
Antena 1 plătesc 34 mil. euro pe sezon pentru a difuza campionatul
intern.
Pentru difuzarea Champions League se plătesc 15 mil. euro pe sezon
- aproximativ
0,5 mil. euro pe meci, iar pentru Europa League se plătesc circa 5
mil. euro pe sezon. Pentru difuzarea campionatul Angliei în România
se plătesc peste 4 mil. euro pe sezon.
Cum Romtelecom a început să înregistreze rate de creştere din ce în
ce mai mici pe TV, pe fondul maturizării pieţei, compania va marşa
în războiul cu RCS pentru a putea pretinde primul loc pe TV, a
comentat pentru ZF un manager de pe piaţa locală telecom
informaţiile privind un posibil acord cu UPC. "Părerea mea este că
Romtelecom va lupta pentru a câştiga singur drepturile de difuzare.
Se pare că au undă verde de la Deutsche Telekom în acest demers. Nu
cred că Romtelecom are vreun interes să liciteze împreună cu UPC",
a spus el.
Un alt manager cu experienţă pe piaţa TV a estimat pentru ZF că nu
există dubii în privinţa interesului Romtelecom pentru meciurile de
fotbal din liga internă, dar un acord cu UPC e improbabil.
"Deţinerea drepturilor de difuzare de către doi operatori TV cu
plată nu are sens. (…) Difuzarea meciurilor de fotbal din liga
internă a României pe două platforme nu ar avea un impact atât de
puternic precum difuzarea pe o singură platformă, alta decât
RCS&RDS. Acesta ar putea fi singurul scenariu în care ar exista
un impact asupra bazei de clienţi a RCS&RDS", a spus el. "Dacă
doi operatori ar achiziţiona drepturile de difuzare, atunci pe
piaţă vor exista două concepte de marketing, iar consumatorii vor
fi în confuzie."