Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor
Mai mult de jumătate din brandurile aflate în topul celor 50
cele mai puternice branduri româneşti provin din industria
alimentară şi a băuturilor, fiind urmate îndeaproape de posturi de
radio şi televiziune, bănci şi branduri de cosmetice, potrivit
datelor centralizate de ZF pe baza studiului realizat de revista
Biz, alături de compania de cercetare a pieţei Unlock Market
Research. Astfel, 28 din 50 de branduri româneşti sunt din
categorii precum apele minerale, bere şi băuturi alcoolice, pate
din carne, mezeluri, lactate şi dulciuri.
În topul primelor zece branduri româneşti, şapte branduri provin
din industria alimentară şi a băuturilor, dintre care trei
branduri de apă minerală (Borsec - brand care ocupă primul loc în
clasament, Dorna şi Izvorul Minunilor), două de bere
(Timişoreana şi Ursus), unul de vin (Cotnari) şi unul de
ciocolată (Poiana). Lista este completată doar de Dacia, Pro TV
- pe locurile doi şi trei în top, şi BCR, pe locul zece.
Prezenţa acestor branduri în top, în special a celor trei branduri
de apă minerală, se explică în special prin faptul că studiul a
fost realizat prin interviuri cu persoane care locuiesc în mediul
urban, unde majoritatea populaţiei consumă frecvent apă plată
sau minerală şi băuturi din comerţ. Topul celor 50 cele mai
puternice branduri româneşti a fost realizat în urma a 1.314
interviuri telefonice cu persoane din mediul urban, cu vârsta
cuprinsă între 18 şi 45 de ani şi studii şi venituri cel puţin de
nivel mediu.
O caracteristică a celor 50 de branduri însă este faptul că
majoritatea sunt mărci vechi care au trecut printr-un proces de
rebranding în ultimii ani, mărcile româneşti nou lansate
reprezentând un segment de piaţă foarte mic pe plan local.
Printre mărcile nou lansate se numără astfel doar brandul de
lactate Zuzu (din portofoliul Albalact - cea mai mare companie cu
acţionariat românesc din industria lactatelor), Radio Zu şi gama
de vopseluri Savana (deţinută de Fabryo).
"Nu se inventează nimic nou foarte spectaculos. Piaţa mărcilor
româneşti tinere este una insuficient exploatată", a declarat
Adina Vlad, managing partner al companiei Unlock Market
Research.
Un alt minus al brandurilor româneşti este faptul că nu sunt
suficient promovate, mai ales în această perioadă de criză
economică în care foarte multe companii au decis să taie din
bugetele de marketing.
Aceasta nu este prima dată când companiile de branding sau de
cercetare a pieţei îşi îndreaptă atenţia spre brandurile
româneşti. Compania de consultanţă Brandient în colaborare cu
firma de cercetare D&D Research a realizat în 2006 Topul
celor mai valoroase branduri româneşti, în timp ce în 2008
Synovate a realizat Topul brandurilor româneşti cu notorietate
ridicată. în cazul companiei Unlock Market Research, acesta este
primul studiu dedicat brandurilor româneşti.
Unlock Marketing Research, companie cu afaceri de circa 800.000
euro în 2009, a fost înfiinţată în urmă cu doi ani şi este condusă
de Adina Vlad, managing partner al companiei şi fost client service
director al companiei de cercetare a pieţei Synovate.