Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor

Autor: Diana Tudor Stoica 08.09.2010

Mai mult de jumătate din bran­du­rile aflate în topul celor 50 cele mai pu­ter­nice branduri româneşti provin din industria alimentară şi a băuturilor, fiind ur­mate îndeaproape de posturi de radio şi televiziune, bănci şi branduri de cos­me­tice, potrivit datelor centralizate de ZF pe baza studiului realizat de revista Biz, alături de com­pa­nia de cercetare a pieţei Unlock Market Re­search. Astfel, 28 din 50 de branduri ro­mâ­neşti sunt din categorii precum apele minerale, bere şi băuturi alco­olice, pate din carne, mezeluri, lactate şi dulciuri.
În topul primelor zece branduri ro­mâ­neşti, şapte branduri provin din in­dustria alimentară şi a băuturilor, dintre care trei branduri de apă minerală (Borsec - brand care ocupă primul loc în cla­sament, Dorna şi Izvorul Minu­ni­lor), do­uă de bere (Timişoreana şi Ursus), unul de vin (Cotnari) şi unul de cio­co­lată (Poiana). Lista este com­ple­tată doar de Dacia, Pro TV - pe locurile doi şi trei în top, şi BCR, pe locul zece.
Prezenţa acestor branduri în top, în spe­cial a celor trei branduri de apă mi­ne­rală, se explică în special prin fap­tul că studiul a fost realizat prin interviuri cu persoane care locuiesc în mediul ur­ban, unde majoritatea populaţiei con­su­mă frecvent apă plată sau minerală şi bău­turi din comerţ. Topul celor 50 cele mai puternice branduri româneşti a fost rea­lizat în urma a 1.314 interviuri tele­fonice cu persoane din mediul urban, cu vârs­ta cuprinsă între 18 şi 45 de ani şi stu­dii şi venituri cel puţin de nivel mediu.
O caracteristică a celor 50 de bran­duri însă este faptul că majoritatea sunt mărci vechi care au trecut printr-un pro­ces de rebranding în ultimii ani, măr­cile româneşti nou lansate repre­zen­tând un segment de piaţă foarte mic pe plan local. Printre mărcile nou lan­sa­te se numără astfel doar brandul de lac­tate Zuzu (din portofoliul Albalact - cea mai mare companie cu acţionariat ro­mâ­nesc din industria lactatelor), Radio Zu şi gama de vopseluri Savana (deţi­nu­tă de Fabryo).
"Nu se inventează nimic nou foarte spec­taculos. Piaţa mărcilor româneşti ti­ne­re este una insuficient exploatată", a declarat Adina Vlad, managing partner al companiei Unlock Market Research.
Un alt minus al brandurilor ro­mâ­neşti este faptul că nu sunt suficient pro­mo­vate, mai ales în această perioadă de cri­ză economică în care foarte multe com­panii au decis să taie din bugetele de marketing.
Aceasta nu este prima dată când com­paniile de branding sau de cerce­tare a pieţei îşi îndreaptă atenţia spre bran­durile româneşti. Compania de con­sultanţă Brandient în colaborare cu fir­ma de cercetare D&D Research a rea­li­zat în 2006 Topul celor mai valo­roase branduri româneşti, în timp ce în 2008 Synovate a realizat Topul bran­du­ri­lor româneşti cu notorietate ridicată. în cazul companiei Unlock Market Research, acesta este primul studiu dedicat brandurilor româneşti.
Unlock Marketing Research, companie cu afaceri de circa 800.000 euro în 2009, a fost înfiinţată în urmă cu doi ani şi este condusă de Adina Vlad, managing partner al companiei şi fost client service director al companiei de cercetare a pieţei Synovate.