Târg "de criză" la Romexpo: preţuri ridicate şi firme de mobilă mai puţine decât în alţi ani
Cu preţuri mai mari, o ofertă săracă de numai 220 de firme,
adică 40% din numărul total al participanţilor din 2008, şi fără
liderii retailerului românesc, Mobexpert, IKEA, kika sau cei mai
mari jucători din industria lemnului, Kronospan, Egger sau
Holzindustrie Schewighofer, aşa a început ieri la Romexpo Târgul
Internaţional de Mobilă şi Produse din Lemn.
După un an 2009 în care consumul intern a scăzut cu 15%, iar atât
producţia, cât şi exporturile şi importurile au avut un trend
similar, companiile prezente la târg spun că încă nu au ieşit din
criză, că acest lucru se va întâmpla abia când vor ajunge la
nivelul anului 2008.
Autorităţile sunt optimiste
Pe de altă parte, reprezentanţii autori-tăţilor prezenţi ieri la
deschidere au vorbit într-o notă optimistă despre creşterea
producţiei cu 8% în primele şase luni ale anului şi a exportului
cu 12% în acelaşi interval.
"Creşterea producţiei şi a exportului ne îndreptăţeşte să credem că
sectorul de mobilă ar putea contribui la relansarea economică a
României. Revenirea unor pieţe vestice de export ar putea să
apropie producţia din acest an de nivelul record din 2007", a spus
Sorin Dimitriu, vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie
a României.
Anul trecut producţia de mobilă a atins 1,6 mld. euro, însă în 2007
a fost de 1,9 mld. euro, potrivit datelor Asociaţiei
Producătorilor de Mobilă din România (APMR). "Industria mobilei a
trecut printr-o perioadă de criză, dar este unul dintre sectoarele
care s-au ridicat. Sperăm să ajungem la nivelul anului 2007", a
spus şi Aurica Sereny, preşedintele APMR.
Deşi este internaţional, târgul de la mobilă de la Bucureşti nu
are renumele expoziţiilor de la Milano sau Paris, unde sunt aduse
cele mai noi creaţii din domeniu şi care dau tonul în tendinţele
anului. La Romexpo puţine sunt firmele cu creaţii avangardiste,
mare parte dintre piese fiind mai degrabă conservatoare, în stil
clasic.
Producătorii sunt rezervaţi
Grupul de firme Simex, cu afaceri de
16,5 mil. euro anul trecut, spune că prezenţa la acest târg le
asigură în principal contracte de export, grupul producând în
principal mobilier de artă care se vinde pe pieţele estice.
Livrările către Est sunt estimate la peste 80% din vânzările anului
trecut, însă "aduc mari pierderi". Anul trecut compania a lansat la
acelaşi târg un nou brand Regalis care a avut rezultate peste
aşteptări, adică dealuri încheiate aici i-au asigurat vânzările
pentru întregul an.
"Nu putem vorbi de preţuri mai mici. Preţurile au fost în mare
parte păstrate la nivelul din 2009 însă pe anumite segmente de
preţ, cum este cel ridicat, am mai săltat", s spus Flaviu Mihai
Meghişan, director executiv al grupului Simex.
În 2009, compania a ridicat preţurile cu 12-15% "în detrimentul
volumului". Grupul este format din şase producători în cadrul
cărora lucrează în jur de 1.000 de oameni. În 2008 compania angaja
1.200 de persoane şi rula afaceri de 20 mil. euro. Pentru 2010,
Simex şi-a bugetat o creştere de 5-10%, dar care "nu înseamnă
ieşirea din criză" pentru că abia când vor ajunge la nivelul din
2008 ar putea spune acest lucru.
La târgul de mobilă, Simex are unul dintre cele mai mari standuri,
care potrivit reprezentanţilor ocupă 30% din pavilionul în care
sunt situaţi. Producătorul participă la patru târguri în afara
ţării, două la Moscova şi două la Kiev. "Moscova este mai
cosmopolit pentru că de acolo vin ideile, iar Ucraina este mai
concret", a spus Meghişan.
Un alt producător însă de talie mai mică, Szel Mob din Harghita,
prezent pentru a treia oară la acest târg, spună că ţinteşte atât
firme cu care să încheie contracte de export, cât şi persoane
fizice. Compania livrează 95% din producţie la export, iar anul
trecut a avut o cifră de afaceri de aproape 2 mil. euro. "Avem
preţuri de producători, nu de criză. Nu am scăzut preţurile", a
spus Szel Gabor, administrator al firmei. Un dormitor de stejar
este de 1.561 de euro, iar unul de brad 793 de euro.