Târg "de criză" la Romexpo: preţuri ridicate şi firme de mobilă mai puţine decât în alţi ani

Autor: Ioana David 08.09.2010

Cu preţuri mai mari, o ofertă săracă de numai 220 de firme, adică 40% din numărul total al participanţilor din 2008, şi fără liderii retailerului româ­nesc, Mobexpert, IKEA, kika sau cei mai mari jucători din industria lemnului, Krono­span, Egger sau Holzindustrie Schewigho­fer, aşa a început ieri la Romexpo Târgul In­ter­naţional de Mobilă şi Produse din Lemn.
După un an 2009 în care consumul intern a scă­zut cu 15%, iar atât pro­ducţia, cât şi ex­por­turile şi importurile au avut un trend similar, com­paniile prezente la târg spun că încă nu au ieşit din criză, că acest lu­cru se va întâmpla abia când vor ajunge la nivelul anului 2008.

Autorităţile sunt optimiste
Pe de altă parte, reprezentanţii autori-tă­ţilor prezenţi ieri la deschidere au vorbit într-o notă optimistă despre creşterea pro­ducţiei cu 8% în primele şase luni ale anului şi a exportului cu 12% în acelaşi interval.
"Creşterea producţiei şi a exportului ne îndreptăţeşte să credem că sectorul de mo­bilă ar putea contribui la relansarea eco­nomică a României. Revenirea unor pieţe ves­tice de export ar putea să apropie pro­ducţia din acest an de nivelul record din 2007", a spus Sorin Dimitriu, vicepreşe­din­te­le Camerei de Comerţ şi Industrie a României.
Anul trecut producţia de mobilă a atins 1,6 mld. euro, însă în 2007 a fost de 1,9 mld. euro, potrivit datelor Asociaţiei Producă­to­rilor de Mobilă din România (APMR). "Industria mobilei a trecut printr-o perioadă de criză, dar este unul dintre sectoarele care s-au ridicat. Sperăm să ajungem la nivelul anu­lui 2007", a spus şi Aurica Sereny, preşedintele APMR.
Deşi este internaţional, târgul de la mo­bilă de la Bucureşti nu are renumele ex­po­ziţiilor de la Milano sau Paris, unde sunt aduse cele mai noi creaţii din domeniu şi care dau tonul în tendinţele anului. La Rom­expo puţine sunt firmele cu creaţii avangardiste, mare parte din­tre piese fiind mai de­grabă conservatoare, în stil clasic.

Producătorii sunt rezervaţi
Grupul de firme Si­mex, cu afaceri de
16,5 mil. euro anul trecut, spune că prezenţa la acest târg le asigură în principal contracte de export, grupul producând în principal mobilier de artă care se vinde pe pieţele estice. Livrările către Est sunt estimate la peste 80% din vânzările anului trecut, însă "aduc mari pierderi". Anul trecut compania a lansat la acelaşi târg un nou brand Regalis care a avut rezultate peste aşteptări, adică dealuri încheiate aici i-au asigurat vânzările pentru întregul an.
"Nu putem vorbi de preţuri mai mici. Preţurile au fost în mare parte păstrate la nivelul din 2009 însă pe anumite segmente de preţ, cum este cel ridicat, am mai săltat", s spus Flaviu Mihai Meghişan, director executiv al grupului Simex.
În 2009, compania a ridicat preţurile cu 12-15% "în detrimentul volumului". Grupul este format din şase producători în cadrul cărora lucrează în jur de 1.000 de oameni. În 2008 compania angaja 1.200 de persoane şi rula afaceri de 20 mil. euro. Pentru 2010, Simex şi-a bugetat o creştere de 5-10%, dar care "nu înseamnă ieşirea din criză" pentru că abia când vor ajunge la nivelul din 2008 ar putea spune acest lucru.
La târgul de mobilă, Simex are unul dintre cele mai mari standuri, care potrivit reprezentanţilor ocupă 30% din pavilionul în care sunt situaţi. Producătorul participă la patru târguri în afara ţării, două la Moscova şi două la Kiev. "Moscova este mai cosmopolit pentru că de acolo vin ideile, iar Ucraina este mai concret", a spus Meghişan.
Un alt producător însă de talie mai mică, Szel Mob din Harghita, prezent pentru a treia oară la acest târg, spună că ţinteşte atât firme cu care să încheie contracte de export, cât şi persoane fizice. Compania livrează 95% din producţie la export, iar anul trecut a avut o cifră de afaceri de aproape 2 mil. euro. "Avem preţuri de producători, nu de criză. Nu am scăzut preţurile", a spus Szel Gabor, administrator al firmei. Un dormitor de stejar este de 1.561 de euro, iar unul de brad 793 de euro.