100 de milioane de dolari pentru aniversarea Anului Chopin

Autor: Parau Oltea Serban 09.09.2010

O vizită la casa din Żelazowa Wola în care s-a născut Fryderyk Chopin în vreme de toamnă timpurie, într-un spaţiu în care muzica chopiniană se aude din copaci şi dintre statui, te face să plonjezi într-un timp în care altele erau valorile ce contau.

Pentru polonezi, deşi trăiesc, ca şi noi, în tumultuosul an 2010, stările pe care Chopin a fost primul care a avut curajul să le clameze în urmă cu aproape două secole, patriotism, dragoste, romantism, par a avea încă sens. Iar Chopin rămâne un simbol naţional. În plus, toate acestea nu sunt lăsate la statutul de vorbe. Se concretizează într-o investiţie de 100 de milioane de dolari finalizată în 2010, anul bicentenarului, în care ceea ce contează este ca lumea întreagă să-şi amintească de faptul că Chopin a fost polonez şi şi-a petrecut jumătate din viaţă în ţara în care s-a născut.
Povestea poloneză a Anului Chopin se petrece în parcuri sau în muzee, pe străzi sau în lifturi, în avion sau pe telefoanele mobile. Scriu aceste rînduri în Grădinile Łazienki Królewskie - Palatul de pe Insulă, unde sute de oameni se strâng pentru al 51-lea an consecutiv duminica, din iunie până în septembrie, în dreptul monumentului lui Fryderyk Chopin, pentru a asculta un recital în aer liber susţinut de un pianist străin sau polonez. Intrarea este liberă, iar băncile aflate între rândurile de trandafiri sunt pline, ca de altfel şi peluzele însorite, chiar dacă soarele nu mai este atât de generos ca în luna august.

Chopin pe instrumente istorice
Atunci, Varşovia a găzduit ediţia a şasea a Festivalului "Chopin şi Europa sa", eveniment care îşi propune din 2005 pe de o parte poziţionarea lui Chopin în context european şi între valorile cu care a interacţionat de-a lungul vieţii, iar pe de altă parte aducerea la lumină a unor interpretări Chopin pe instrumente istorice, anume Erard şi Pleyel, de la începutul secolului al XIX-lea.
De altfel, una dintre realizările pregătite timp de 5 ani şi concretizate în 2010 într-o casetă cu 21 de CD-uri intitulată "The Real Chopin" constă tocmai în înregistrările operei sale pe astfel de instrumente istorice, coordonate de Stanislaw Leszcyznski, cel care, de altfel, este şi directorul festivalului de vară. Aceste 24 de ore de muzică vor fi accesibile şi ascultătorilor din România prin intermediul Radio România Cultural şi online în streaming live pe www.radiocultura.ro şi www.radioromaniacultural.ro, de la ora zero a zilei de 2 octombrie până la ora 24 a aceleiaşi zile, într-un maraton Chopin ce coincide cu ziua inaugurării la Varşovia a Concursului Internaţional "Chopin", ediţia a XVI-a.

100 de milioane de dolari pentru Anul Chopin
Impresionanta sumă investită de statul polonez în bicentenarul Chopin s-a concretizat şi în realizări de altă natură decât cele pur sonore şi anume refacerea parcului şi muzeului de la Żelazowa Wola, respectiv a Muzeului Chopin de laVarşovia, care, de la reinaugurarea din 1 martie 2010, este considerat cel mai modern muzeu biografic din lume.
Am văzut, am pipăit şi am auzit acest muzeu, am apăsat toate butoanele, am pus în funcţiune toate gadgeturile video şi audio pe care le-au gândit cei doi italieni care au proiectat muzeul pe cele cinci niveluri ale sale… Cert este că e vorba despre un discurs accesibil şi interesant deopotrivă pentru adolescenţi şi pentru publicul matur.
Popularitatea lui Chopin în Polonia este, probabil, firească, dar incredibila sa imagine pozitivă pe întregul glob, faptul că lumea îl percepe atât de diferit, este un fenomen cu totul special. 120 de cărţi apărute inclusiv în ţările arabe sau în cele din America de Sud, faptul că există comitete aniversare Chopin în 30 de ţări ale lumii, inclusiv Coreea sau China, care au început aniversarea încă din 2009… toate acestea au o doză de incredibil.
Arhitectura aniversării în care s-au invesit 100 de milioane de dolari a fost bazată pe trei piloni, ne-a spus preşedintele Comitetului Aniversar Chopin 2010, Waldemar Dąbrowski, fost ministru al culturii, actualmente director al Operei din Varşovia. Primul pilon se referă la construcţiile concrete, precum muzeul biografic bazat pe respectul pentru obiect şi pe utilizarea multimedia a celor mai moderne mijloace, clădirea modernă de 7 etaje care găzduieşte actualmente toate organizaţiile Chopin, publice şi private sau renovările de la Zelazowa Wola. Al doilea este festivalul din luna august, care a avut în program 56 de concerte, "Chopin şi Europa sa" şi, în afară de muzică clasică a cuprins seri de jazz sau pop. În final, între 2 şi 23 octombrie, cel de-al treilea reper este Concursul Internaţional "Chopin", cea mai veche competiţie muzicală din lume, datând din 1927.
Şi în România se aniversează Anul Chopin, iar evenimentele care ne aşteaptă nu sunt puţine. O primă recomandare este reîntâlnirea cu pianista de origine română Luiza Borac, pe 8 octombrie, la Sala Radio, alături de Orchestra Naţională Radio, şi în recital pe 13 octombrie, în cadrul seriei de recitaluri "Chopin… şi nu numai".


Fotografiile 1-4 au fost realizate de Wojciech Grzędziński. Copyright: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Fotografiile 7 şi 8 va oferă imagini din Muzeul Chopin. Fotografia 10 este semnata de Martha Argerich si Misha Maysky


OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.