Prietenia poeţilor – mântuirea vieţii de aer

Autor: Vasileanu Marius 09.09.2010

Am descoperit recent doi poeţi maramureşeni.
M-a năucit prietenia lor cu adânci rădăcini şi valenţe spirituale, aşa cum reiese ea din cartea intitulată "Vasile Latiş şi Gavril Ciuban în Viaţa de aer" (Ed. Grinta, Cluj-Napoca, 2009), volumul îngrijit de Gavril Ciuban, Nicolae Iuga şi Marian Nicolae Tomi. Dar mă pune pe gânduri şi discreţia nedreaptă în care trăiesc anumite spirite remarcabile. Sau poate că este o formă de (auto)protecţie de care au nevoie plantele rare precum floarea cea de colţ: "Desăvârşită discreţie despre viaţa, despre moartea mea. Celelalte pot rămâne neschimbate" - îşi notase Vasile Latiş cândva (p. 9).
Vasile Grigore Latiş (1933-2007) a trăit mai toată viaţa în Maramureşul natal. Doar perioada studiilor clujene şi bucureştene l-a ţinut departe de munţii săi cu păstori imperiali despre care a şi scris nu numai în poezie ci şi un doctorat ("Păstoritul în Munţii Maramureşului. Spaţiu şi timp" Tipografia Marco & Condor, Baia Mare, 1993). Către apusul vieţii, după ce a fost mulţi ani profesor la liceul din Târgul Lăpuş, a fost chemat să predea la Universităţile din Baia Mare şi Oradea. A publicat mai multe cărţi de versuri plus o sumedenie de articole în reviste de specialitate.
Gavril Ciuban (n. 1951), născut la Vişeul de Sus, este bibliotecar la Biblioteca Orăşenească din Vişeul de Sus şi de asemenea poet, membru al USR.
"Viaţa de aer" este un reuşit şi bogat volum de corespondenţă între cei doi perturbat, din păcate, de o neinspirată îngrijire a ediţiei în care sunt puzderie de note explicative inutile spunându-ni-se cine a fost Platon, Mozart, sau ce înseamnă lumina taborică - de parcă s-ar adresa unor elevi de clase primare…
Vasile Latiş suferă ca orice poet de durerile acestei lumi iar scriitura şi mărturia suferinţei sale sunt pe alocuri răscolitoare. Precum Baudelaire, precum psalmistul, el strigă către prietenul său: "De profundis clamavi", înşiruind demne jelanii la adresa răului metafizic: "Am crezut - din orgoliu şi demonie pesemne! Că eu, da, Eu, pot să merg oricât de departe, până la capăt - ce capăt? Întru… Şi am mers. (…) Şi mi-e groază de mine. Iar uneori: scârbă. Îmbrăcată cămaşa cea de jar, sau tras pe roată… da, uneori visez suferinţe şi mai mari (…)" (p.27).
După ce a identificat în câţiva contemporani sau înaintaşi resursele sapienţiale hotărâtoare pentru destinul său zbuciumat - îi consideră maeştri pe D.D. Roşca, pe Constantin Noica şi pe etnograful Mihai Pop, cel care i-a şi păstorit doctoratul - Vasile Latiş glosează îndelung în paginile cărţii (scrisorilor). Iată un splendid fragment plin de entuziasm, pornind de la binomul general - individual:
"Există o nebunie (şi atracţie) a golului. Generalurile goale (Roma imperială, despoţi orientali, ideologie de azi şi oho! oho!), formalismele de azi (dar ce-o fi "golul" din construcţia templului islamic?), generalul fără rest, atematic. Lipseşte individualul, fie în precaritatea lui (cum îl propune Noica), fie cuplat cu generalul său (cum în tragedia antică). Danaidele… Toate-şi ucid soţii în noaptea nunţii. Hypermnestra - nu, şi ea rămâne ("nu greşeşte cu gândul, nescoţând sabia din teacă" scria Pindar; mă tot urmăreşte un tablou al lui Rembrandt, Zeus coborând la Danae în formă de ploaie de aur). Întru pildă Zeul - se individualizează? Da: în el însuşi (atributele sunt conturate), fie în cultul lui loial, în templu, în statuie (dimpotrivă, Moartea egiptenilor e universul faraonilor). Dumnezeu se individualizează? Da: în Iisus şi pătimirile Lui. Muzica se individualizează? Da, în creatorii ei (Mozart, Bach, Enescu). Două mâini nu-s la fel. Un milion de frunze de stejar nu-s la fel. Un gând se individualizează? Da, în adevărul (ba şi în eroarea) lui. Mama se individualizează? Da, în copiii ei (năzdrăvanii!!) (capra cu trei iezi; da, prin ei se află şi cel mai mic). Un izvor se individualizează? Da, prin faţa prietenilor care odihnesc în apele lui" (p.67)…
În fond scrisorile lui Vasile Latiş sunt un fel de jurnal de bord în care sunt înşirate îndelungi note de lectură ale autorului - literatură universală, filosofie, religie… pe scurt: marea cultură. Iar meditaţiile poetului filosof sunt exuberante: "Shakespeare se lasă pradă la nebuni, ucigaşi, ostaşi, popoare, regi, războinici, gropari, copii şi Dumnezeu se scaldă-n lacuri albastre. Tot se scaldă şi se-ntreabă… ce-i mai bun pe lumea asta: «Calul, puşca şi moartea» şi «să mănânci supă de sub tufă» iar «cui nu-i place să nu se uite». O brânduşă mohorâtă…, o iubire grea şi Dumnezeu se urcă singur pe cruce." (p.111).
Reflexele poetului sunt altoite alteori pe cele ale sociologului: "Întrebând-o pe femeia de la noi din Cufoaia, ciufelnică foarte: «Lele Năstacă! De ce le pui nume tuturor?» «Da' nu vezi că nu le-ajunge cel pe care-l au?»" (p.136).
Cele 30 de scrisori ale lui Vasile Latiş sunt urmate de câteva poezii ale lui Gavril Ciuban adresate prietenului său şi de o serie de fotografii.
Mi-e greu să spun ce plăcută supriză mi-a făcut acest volum descoperind, practic, doi oameni minunaţi, puţin cunoscuţi şi deplin ancoraţi în marea cultură şi în spiritualitatea autentică, doi pontifi uitaţi într-o lume depărtată de prejudecăţile mondene: "Filosofia şi Poezia sunt cu totul deosebite; pe de-a-ntregul înrudite. Dar fiecare ţine s-ajungă la Logos. Cum năzuieşte uneori filosofia a ajunge la cel mai universal - originar! Câteodată poezia, păstrându-l" (p.150) mai spune Latiş către final…
Voi rotunji prezentarea de faţă cu câteva versuri ale discretului prieten Gavril Ciuban întitulate chiar aşa, "Viaţa de aer":

"Sufletul tău curat va reînvia
flacăra din ochii ascetului

Fericiţi veţi rătăci paradisul
în căutarea pământului natal

aşa cum trezită din somn
Poezia
întoarce privirile rămase pe ţărmuri
înspre alte începuturi de ape

Unde izbuteşte lebăda
cu rochia ei de mireasă

obârşiile Apocalipsei."


MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura Humorului, Bucovina) are o licenţă în filosofie (Universitatea Bucureşti) şi un master în antropologia spaţiului sacru (Universitatea de Arhitectură ''Ion Mincu''). Este doctorand al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temă interdisciplinară în care continuă studiile de antropologie a religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor de istorie a religiilor în învăţământul preuniversitar. A susţinut o bogată activitate în presă: studii, articole, eseuri, recenzii, proză scurtă, editoriale, interviuri - în jurnale, reviste culturale şi cu profil spiritual -, producător şi realizator de emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele televiziuni centrale. În ultimii ani a fost editorialist şi editor coordonator (departamentul cultură-religie) la ziarul ''Adevărul'' şi redactor-şef al revistei ''Adevărul literar şi artistic''; ulterior a fost senior editor la agenţia de presă ''NewsIn'', coordonând departamentele de cultură-religie şi media-publicitate. Actualmente semnează o rubrică săptămânală în suplimentul ''Aldine'' al ziarului ''România liberă'' şi predă istoria religiilor la Universitatea Bucureşti.