Epitaful de pe laptop
Mă bucur să constat că pronosticul meu de acum patru ani cu
privire la proza Mariei Manolescu se adevereşte odată cu apariţia
celui de-al doilea roman. Scriam atunci că prozatoarea e capabilă
de mari surprize în viitor de vreme ce în "Halterofilul din Vitan",
un mic roman caricatural fără ambiţii, lumea pusă în scenă era
tratată cu o ironie atât de crudă şi de deşănţată, încât scriitura
Mariei Manolescu aluneca adeseori în expresionism. În spatele unei
voci preocupate exclusiv de a ridiculiza aspiraţiile micilor
întreprinzători contemporani (personajele centrale erau domnul
Popa, proprietar de bar, dar şi Mişu, barman halterofil cu
veleităţi artistice), se putea ghici deja o prozatoare capabilă de
problematizări acute.
Deşi nu s-ar zice la prima vedere... Căci, alături de
neseriozitatea titlului, cam liricoid-bombastic, "Ca picăturile de
sânge pe linoleumul din lift (supraroman)"* păstrează ceva din
predilecţia pentru un efect kitsch derivat din trama senzaţională
aplicată unor personaje hiperbanale. Construită ca o proză în ramă
(deşi scriitoarea n-are nici în clin nici în mânecă cu textualismul
optzecist), cartea cuprinde romanul unei florărese care conservă de
câteva zile cadavrul fiului în congelator. Scriitura Mariei
Manolescu coboară, cel puţin aparent, la orizontul mental al unei
femei de 50 de ani care a citit două cărţi în viaţa ei, Biblia şi
romanul publicat pe blog al fiului. Astfel încât discursul care-i
compune romanul e, pe rând, stângaci, peltic, naiv, superficial sau
traversat de accese de isterie - mai ales că, citim printre
rânduri, femeia suferă de tulburări obsesional-compulsive. Eterna
gospodină perorează la nesfârşit despre propriile fobii, îşi
etalează fără pic de autocenzură complexele şi nemulţumirile (a
ajuns la 130 de kg), filozofează comic pe diverse teme social-umane
sau îngână pur şi simplu maxime şi sentinţe din folclorul
urban.
Întregul efect al romanului derivă, însă, din fuziunea treptată,
aproape insesizabilă, a bavardajului florăresei cu discursul
funerar al unei mame disperate. Ne dăm seama, pe măsură ce avansăm
în lectură, că flecărelile sau divagaţiile nu sunt decât forme
deliberate de a oculta realitatea: abia la pagina 17 aflăm că fiul
zace în frigider şi doar la pagina 75, după multe alte digresiuni,
că s-a sinucis din cauza unei emisiuni televizate în care mama îi
condamna romanul licenţios. Bârfa incontinentă care compune romanul
Mariei Hristescu ascunde de fapt un veritabil policier psihologic
cu destule momente de tensiune sau răsturnări de situaţie. Ceea ce
părea spovedania unei florărese capricioase sau nebune se dovedeşte
a fi, treptat, refacerea imaginară a traseului către fiul pierdut.
Accentul se mută de pe senzaţionalismul exterior pe motivaţiile
interioare ale confesiunii. Dacă scrie acum un roman, Maria
Hristescu o face nu dintr-un subit bovarism artistic, ci din
încercarea de a elucida resorturile subliminale ale sinuciderii
fiului.
Într-o notă crudă şi macabră, fără a exagera vreo clipă dimensiunea
simbolică, prozatoarea reuşeşte să sugereze convingător faptul că
acţiunile indiferente ale unei femei pragmatice şi incapabile de
adâncime psihologică compun un ciudat ritual de priveghi. Un ritual
cu atât mai emoţionant cu cât se desfăşoară indirect şi
inconştient. Cristi e absent doar în măsura în care nu-i mai dă
mamei prilejul de a-l îngriji, transformând-o într-o fiinţă complet
inutilă: "Şi dacă intru în casă nu am nimic de făcut. Nici o
scrumieră de schimbat. Perdelele sunt albe şi miros frumos. Pe jos
nu sunt şosete murdare. În coşul de baie nu sunt haine mirosind a
transpiraţie. Nici cutii de bere şi nici cearceafuri cu pete". Ceea
ce părea însă discursul unei persoane egocentrice şi absurde se
transformă, pe nesimţite, în mărturia unei dureri imposibil de
consolat: "Am stat în parc şi m-am uitat la oameni şi n-am văzut
nimic la ei, nimic pentru care să vreau să cunosc pe vreunul din
ei, nimic pentru care să vreau să cunosc pe altcineva decât pe
Cristi şi mi-am pus ochelarii cu lentile de sticlă şi tot n-am
văzut altceva şi am închis ochii şi nu l-am văzut decât pe Cristi
şi apoi am deschis ochii şi mi se părea că toţi oamenii au faţa
lui, sau măcar ceva din el".
Maria amână dezvăluirea publică a morţii, precum şi înmormântarea
propriu-zisă, pentru a-şi îngădui câteva zile de intimitate cu fiul
pierdut. Atât de profundă e experienţa comuniunii postmortem, încât
femeia intră propriu-zis în pielea lui Cristi. Iar ceea ce pare în
mod obiectiv un început de nebunie devine, pe alt plan, o
conciliere totală cu fiul pe care nu l-a înţeles niciodată. În cele
trei zile cât fiul o aşteaptă în frigiderul simbolic (cavou şi uter
în acelaşi timp, căci a fost cumpărat la naşterea băiatului), Maria
Hristescu îi adoptă toate obiceiurile şi deprinderile,
depersonalizându-se complet: ascultă Kurt Cobain, se plimbă cu
laptopul după ea şi scrie un roman, fumează şi dansează goală, se
blochează deliberat în liftul cu picăturile de sânge care a
inspirat scrierile lui Cristi. Furie şi remuşcare, compasiune şi
dragoste frenetică, nevoie de mortificare şi de mărturisire publică
a vinei, toate sunt senzaţii pentru care Maria Manolescu găseşte
formule sau soluţii narative ingenioase. Ritualul religios al
vegherii mortului, de care o persoană cu orizontul mental al
florăresei ar fi incapabilă, e figurat ca tic patologic: "deschid
frigiderul şi ochii mei îl văd pe Cristi care e tot acolo şi tot
mort, şi ochii mei cred, dar inima mea nu crede şi mâna mea îl
atinge pe Cristi şi Cristi e rece, aproape congelat, pentru că am
dat frigiderul la maxim, iar frigiderul meu funcţionează impecabil.
Şi închid uşa de la frigider şi o deschid iar şi o închid şi o
deschid şi o închid. De trei ori. Unele lucruri trebuie să le faci
de trei ori ca să funcţioneze". Faptul că repetiţia sacră care ar
duce la învierea fiului e figurată printr-un automatism specific
persoanelor afectate de sindromul Tourette nu diminuează tragismul
cărţii, ci îl potenţează.
De altfel, adâncimea dramei nu e redată prin mecanisme psihologice
complexe, ci prin repetiţii lingvistice şi automatisme cu dubla
funcţie de a sugera pauperitatea intelectuală a Mariei Hristescu
şi, în subsidiar, ritmul tensionat al imensului epitaf pe care ea
îl compune la laptopul mortului. Deşi n-au nimic liric propriu-zis
(părţile aşa-zis "liricoide" sunt aporturile subiective ale
florăresei), multe fragmente din romanul Mariei Manolescu pot fi
citite ca poeme autonome. Întâlnirea absolut remarcabilă dintre
mamă şi iubita fiului ia aspectul unei austere şi absurde ciocniri
de replici care traduc imposibilitatea primeia de a accepta şi de a
mărturisi deschis tragedia. Le transcriu în grafia specifică
poeziei, aşa cum apar în volum: "Şi mi-a zis că ei Cristi nu i-a
spus nimic şi că şi-a închis telefonul de alaltăieri de la miezul
nopţii, şi că ieri şi azi ea a fost la noi acasă şi nu a răspuns
nimeni./ Şi am zis că ştiu că n-a răspuns nimeni./ Şi mi-a zis că
nu ştie unde e./ Şi am zis că ştiu că nu ştie./ Şi m-a întrebat
dacă eu ştiu unde e./ Şi am zis că nu ştiu/ Şi mi-a zis că o se
întoarcă./ Şi i-am zis că nu ştiu sigur".
Cu toate calităţile enumerate mai sus, umbreşte valoarea cărţii
rama voit textualistă, cu înfruntarea pe viaţă şi pe moarte dintre
mamă şi fiu în ce priveşte concepţia asupra artei. Chiar dacă
asumate, pasajele din romanul fiului, nişte reverii
masochist-domestice în care apar falsificate sau maculate atât
istoria familiei, cât şi obiectele sacre ale gospodăriei, sunt
prost scrise şi nu meritau expunerea pe un sfert din roman. E prea
evidentă în general pledoaria pentru libertatea de expresie în artă
şi condamnarea viziunii înguste a mamei, de vreme ce scriitoarea
pune în gura personajului central chiar scandaluri recente precum
cel cu zvastica din expoziţia de la New York. Mă reţine, aşadar,
din a eticheta "Ca picăturile de sânge pe linoleumul din lift"
drept excelent impresia că Maria Manolescu îşi subminează un
întunecat roman al ambiguităţii iubirii materne, în care cruzimea
şi grotescul fac casă bună cu candoarea şi umorul, ataşându-i un
mobil filozofic-existenţial extrem de transparent - sau doar slab
motivat artistic, ceea ce-i, din păcate, cam totuna.
*) Maria Manolescu, "Ca picăturile de sânge pe linoleumul din lift (supraroman)", Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2010, 200 p.
Alex Goldiş (n. 26 aprilie 1982, Arad) - critic şi istoric literar,
redactor al revistelor Cultura şi Vatra. Doctor în filologie al
Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cu o teză despre
critica românească postbelică. A publicat aproximativ 150 de
cronici literare şi eseuri în: Cultura, Vatra, Bucureştiul
cultural, Echinox, Tribuna, Steaua, Cuvântul etc. Prezent în
volumele colective: Horea Poenar (coord.), Dicţionar Echinox, 2004;
Ruxandra Cesereanu (coord.), România înghesuită, 2006; Sanda Cordoş
(coord.), Spiritul critic la Cercul literar de la Sibiu,
2009.