Calea Victoriei mai pierde doi chiriaşi: magazinele Alb şi Negru şi Mariella Burani, închise
Două branduri de fashion, respectiv Mariella Burani şi Alb şi
Negru, au renunţat la spaţiile comerciale de pe Calea Victoriei,
cunoscută ca fiind singura arteră comercială "de lux" comparabilă
cu marile bulevarde ale capitalelor europene.
Dacă buticul Mariella Burani, brandul adus la nivel local de Alsa
Boutiques, companie care deţine franciza şi pentru Max Mara,
Ermenegildo Zegna sau Pal Zileri a fost închis luna trecută din
cauza problemelor financiare ale companiei la nivel mondial, Alb
şi Negru a renunţat la spaţiul de lângă hotelul Radisson Blu, în
care a activat în ultimii ani.
"Am renunţat la brandul de lux după ce grupul Mariella Burani a
avut probleme financiare la nivel global şi a intrat în insolvenţă.
Vom păstra buticul Marella, deschis în acelaşi timp lângă Mariella
Burani, întrucât acest brand face parte dintr-un grup solid, Max
Mara", a declarat Daniel Rosner, manager al Alsa Boutiques.
Nemulţumiţi de chirii
În 2008 Alsa Boutiques şi-a îmbogăţit portofoliul cu cele două
branduri de îmbrăcăminte pentru femei, Mariella Burani şi Marella,
ambele fiind reprezentate de magazine deschise în apropierea
magazinului Victoria de pe Calea Victoriei.
Chiar dacă Rosner afirmă că motivele închiderii nu au fost
determinate de piaţa românească, multe branduri renunţă la
spaţiile de pe Calea Victoriei din cauza chiriilor considerate în
continuare ridicate, în ciuda faptului că nivelul chiriei a scăzut
cu circa 60% faţă de 2008, potrivit companiei de consultanţă
imobiliară MORE Real Estate Services.
Alb şi Negru, reţeaua de retail controlată de creatoarea de modă
Agnes Toma şi de Gabriel Moraru, este un ultim exemplu. Potrivit
unor surse din interiorul companiei, firma a renunţat la spaţiu
"din pricina inflexibilităţii proprietarilor în ceea ce priveşte
chiria, mai ales că vânzările au scăzut în perioada crizei
financiare". Acţionarii magazinului Alb şi Negru nu au putut fi
contactaţi pentru comentarii până la închiderea ediţiei.
"Se observă o îmbunătăţire semnificativă, care a determinat
branduri de lux ca Gucci sau Emporio Armani să aleagă două spaţii
comerciale pe care le vor deschide la sfârşitul anului", spune
Rosner.
Calea Victoriei este împărţită în trei zone, două dintre acestea
foarte bune din punct de vedere comercial, iar a treia, aproape de
Piaţa Victoriei, secundară, potrivit MORE Real Estate Services.
"Mulţi retaileri au deschis magazine în 2007 şi 2008 numai pentru
publicitate. Decât să plătească 10.000 - 20.000 de euro pe lună
pentru publicitate TV sau prin alte canale media, au preferat să
deschidă un magazin pe care să îl observe sute de şoferi, în
fiecare zi. După ce au pierdut sume de bani considerabile, au
realizat că un magazin care nu îţi acoperă cheltuielile se va
închide", este de părere Ilias Papageorgiadis, CEO al MORE Real
Estate Services.
Peste 100 euro/mp în anii de boom
Un alt motiv pentru care jucătorii de fashion se retrag este dat de
faptul că zona nu deserveşte cu adevărat nevoile în materie de
cumpărături majore, iar accesul la parcare este dificil.
"Majoritatea persoanelor cu posibilităţi financiare crescute nu îşi
fac cumpărăturile în această zonă. Însuşi traficul este slab şi nu
poate susţine magazine cu cheltuieli mari. Proprietarii au devenit
mai flexibili comparativ cu trecutul, însă există încă mulţi care
preferă să îşi păstreze proprietăţile goale, în loc să reducă
costul chiriilor, conform tendinţelor actuale", spune
Papageorgiadis.
Înainte de criza financiară magazinele de fashion aveau chirii
cuprinse între 100 şi 130 euro/mp lunar, unele tranzacţii
făcându-se şi cu 150 euro/mp. Companiile de consultanţă
imobiliară spun că în 2008 proprietarii au cerut şi 180 - 250
euro/mp.
Un alt retailer care a închis anul acesta un alt magazin pe acelaşi
bulevard este Steilmann, care a luat această hotărâre pentru că
"veniturile nu mai acopereau cheltuielile". Intenţia retailerului
este de a închiria spaţiul.