Calea Victoriei mai pierde doi chiriaşi: magazinele Alb şi Negru şi Mariella Burani, închise

Autor: Cristina Stoian 09.09.2010

Două branduri de fashion, res­pec­tiv Mariella Burani şi Alb şi Negru, au renunţat la spaţiile comerciale de pe Calea Victoriei, cunoscută ca fiind singura arteră comercială "de lux" com­parabilă cu marile bulevarde ale capi­talelor europene.
Dacă buticul Mariella Burani, brandul adus la nivel local de Alsa Boutiques, com­panie care deţine franciza şi pentru Max Mara, Erme­negildo Zegna sau Pal Zileri a fost închis luna trecută din cauza problemelor financiare ale companiei la nivel mon­dial, Alb şi Negru a renunţat la spaţiul de lângă hotelul Radisson Blu, în care a acti­vat în ultimii ani.
"Am renunţat la brandul de lux după ce grupul Mariella Burani a avut probleme financiare la nivel global şi a intrat în insolvenţă. Vom păstra buticul Marella, deschis în acelaşi timp lângă Mariella Burani, întrucât acest brand face parte dintr-un grup solid, Max Mara", a declarat Daniel Rosner, manager al Alsa Boutiques.

Nemulţumiţi de chirii
În 2008 Alsa Boutiques şi-a îmbogăţit por­to­foliul cu cele două branduri de îm­brăcăminte pentru femei, Mariella Burani şi Marella, ambele fiind reprezentate de magazine deschise în apropierea magazi­nu­lui Victoria de pe Calea Victoriei.
Chiar dacă Rosner afirmă că motivele închiderii nu au fost determinate de piaţa ro­mânească, multe branduri renunţă la spaţiile de pe Calea Victoriei din cauza chiriilor con­siderate în continuare ridicate, în ciuda faptului că nivelul chiriei a scăzut cu circa 60% faţă de 2008, potrivit companiei de con­sul­tanţă imobiliară MORE Real Estate Services.
Alb şi Negru, reţeaua de retail con­trolată de creatoarea de mo­dă Agnes Toma şi de Gabriel Moraru, este un ultim exem­plu. Potrivit unor surse din interiorul companiei, firma a re­nunţat la spaţiu "din pricina in­fle­xibilităţii proprietarilor în ceea ce priveşte chiria, mai ales că vânzările au scăzut în pe­rioa­da crizei financiare". Acţio­narii magazinului Alb şi Negru nu au putut fi contac­taţi pentru comentarii până la închiderea ediţiei.
"Se observă o îmbunătăţire semnifica­tivă, care a determinat branduri de lux ca Gucci sau Emporio Armani să aleagă două spaţii comerciale pe care le vor deschide la sfârşitul anului", spune Rosner.
Calea Victoriei este împărţită în trei zone, două dintre acestea foarte bune din punct de vedere comercial, iar a treia, aproa­pe de Piaţa Victoriei, secundară, potrivit MORE Real Estate Services. "Mulţi re­taileri au deschis magazine în 2007 şi 2008 nu­mai pentru publicitate. Decât să plătească 10.000 - 20.000 de euro pe lun­ă pentru publi­citate TV sau prin alte canale media, au prefe­rat să deschidă un magazin pe care să îl observe sute de şoferi, în fiecare zi. După ce au pierdut sume de bani considerabile, au realizat că un magazin care nu îţi acoperă cheltuielile se va închide", este de părere Ilias Papageor­giadis, CEO al MORE Real Estate Services.

Peste 100 euro/mp în anii de boom
Un alt motiv pentru care jucătorii de fashion se retrag este dat de faptul că zona nu deserveşte cu adevărat nevoile în materie de cumpărături majore, iar accesul la parcare este dificil.
"Majoritatea persoanelor cu posibilităţi financiare crescute nu îşi fac cumpărăturile în această zonă. Însuşi traficul este slab şi nu poate susţine magazine cu cheltuieli mari. Proprietarii au devenit mai flexibili com­para­tiv cu trecutul, însă există încă mulţi care preferă să îşi păstreze proprietăţile goa­le, în loc să reducă costul chiriilor, conform tendinţelor actuale", spune Papageorgiadis.
Înainte de criza financiară magazinele de fashion aveau chirii cuprinse între 100 şi 130 euro/mp lunar, unele tranzacţii fă­cându-se şi cu 150 euro/mp. Companiile de consul­tanţă imobiliară spun că în 2008 pro­prietarii au cerut şi 180 - 250 euro/mp.
Un alt retailer care a închis anul acesta un alt magazin pe acelaşi bulevard este Steil­mann, care a luat această hotărâre pentru că "veniturile nu mai acopereau cheltuielile". Intenţia retailerului este de a închiria spaţiul.