Piaţa farmaceutică a stabilit recordul trimestrial de creştere al ultimilor patru ani: plus 35% în trimestrul II
PiaŢa farmaceutic locală a crescut cu 26% în primele şase luni
ale acestui an, până la peste 4,8 mld. lei (1,15 mld. euro),
susţinută de evoluţia din al doilea trimestru, conform unei
estimări a ZF, pe baza datelor furnizate de către compania de
analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
În condiţiile în care majoritatea sectoarelor din economie au
continuat să scadă în prima parte a anului, piaţa farma este una
dintre puţinele care a continuat tendinţa de creştere din 2009,
alături de clinici private sau energie.
În trimestrul doi al acestui an piaţa a avansat cu 35% faţă de
aceeaşi perioadă din 2009, la 2,5 mld. lei (610 mil. euro),
potrivit datelor Cegedim, cea mai bună evoluţie înregistrată în
ultimii pentru ani. De la 1 aprilie preţul medicamentelor a
crescut în condiţiile în care Ministerul Sănătăţii a decis
actualizarea cursului de schimb, astfel că era aşteptat un
avans puternic al pieţei. Pe de altă parte, încă de anul trecut
industria a fost marcată de faptul că producătorii şi-au
promovat mult mai puternic portofoliile de produse
scumpe.
În urma rezultatelor din trimestrul al doilea, Cegedim a revizuit
în creştere prognoza privind avansul pieţei farmaceutice în
acest an, de la 2,5% la 5,6%.
Vânzările de medicamente s-au majorat în primul trimestru cu
17,6% în lei şi cu 22% în euro, iar în aprilie-iunie 2009 au fost
în creştere cu 4,7% în lei, dar în scădere cu 8,8% în euro, conform
datelor Cegedim.
În acelaşi timp, volumul vânzărilor de medicamente a urcat în
aprilie-iunie cu 12,6%, în principal datorită avansului de
14,2% din farmacii, în timp ce în spitale volumul a scăzut cu
11,2%.
"Din punct de vedere al volumului, în trimestrul al doilea piaţa a
recuperat pierderile din trimestrul al doilea din 2009 (-15,3%),
cauzate în primul rând de introducerea preţului minim", a declarat
Petru Crăciun, preşedintele Cegedim.
Vânzările prin farmacii au cumulat în al doilea trimestru 2,3
miliarde lei (551,7 mil. euro), în creştere cu 39% comparativ cu
intervalul similar din anul anterior, acest segment având o pondere
de peste 90% din totalul pieţei. Diferenţa este reprezentată de
segmentul spitale, unde vânzările au înregistrat un avans de 6,1%,
la peste 240 mil. lei (57,5 mil. euro).
"Scăderea ponderii spitalului la 9,4% în valoare confirmă starea de
avarie a acestui segment. Situaţia este mai mult decât
îngrijorătoare, în condiţiile în care media europeană este în jur
de 20-25% din total", consideră reprezentantul Cegedim. El spune că
piaţa farma este evaluată la 2 mld. euro anual, iar principalii
jucători sunt Sanofi-Aventis, Hoffmann La Roche şi Pfizer.