Şase lecţii de business despre cum traversează criza cafenelele Turabo

Autor: Iuliana Roibu 13.09.2010

Tudor Dragomir Niculescu, proprietarul cafenelelor Turabo, a închis "tot ce pierdea bani", a schimbat jumătate din angajaţii cafenelelor şi a decis să "pună lacătul" pe boutique hotelul care va fi gata în octombrie până va găsi soluţia potrivită.



Cu toate acestea, antreprenorul român crede că după luna august, cea mai proastă de la intrarea pe piaţă a cafenelelor Turabo, lucrurile trebuie să îşi revină, scrie revista BUSINESS Magazin.

1. A închis zece cafenele, deschide alte patru "7 în galeriile Real şi 3 din provincie - Cluj, Braşov, Sibiu"

Tudor Dragomir Niculescu, proprietarul Turabo, enumeră repede cafenelele pe care a fost nevoit să le închidă: cele mai multe au fost dintre cele cumpărate în urmă cu trei ani de la Dark Café, un lanţ de cafenele care semnase un contract pentru dezvoltarea de cafenele în fiecare galerie Real. Tranzacţia de atunci, estimată la 500.000 de euro, i-a dat ocazia lui Niculescu să facă un salt de la 15 la peste 24 de cafenele, însă criza a demonstrat că acesta nu era un model care să aducă profit în perioadele mai puţin faste din punct de vedere economic. La fel, deschiderile din provincie, care în perioada de boom economic au marcat transformarea lanţului Turabo într-unul cu acoperire naţională, s-au arătat destul de puţin rentabile în 2009 şi 2010. Astfel, 3 cafenele din centrele oraşelor de mai sus au fost închise, fiind deocamdată păstrate cafenelele din aeroporturi (Timişoara şi Sibiu), cea din Iaşi (aflată însă într-un centru comercial, Iulius Mall), dar şi proiectele pentru o nouă deschidere în centrul vechi din Bucureşti şi alta la Braşov, în alt spaţiu. "Problema provinciei nu a fost neapărat faptul că acolo se consumă mai puţin, ci mai mult inflexibilitatea proprietarilor de spaţii", spune Niculescu, dând ca exemplu cafeneaua din Cluj, care a fost închisă când chiria de 13.500 de euro (pentru 300 de metri pătraţi - jumătate la parter, jumătate la subsol) nu a putut fi renegociată mai jos de 8.000 de euro, sumă considerată prea mare de omul de afaceri. "Am închis tot ce pierdea bani. Nu cred că a pierde bani pentru a te da mare că ai multe cafenele înseamnă mare lucru. Acum lucrez cu bilanţuri din trei în trei luni: care pierde bani trei luni la rând e închisă", spune Niculescu, admiţând că în acest ritm nu ştie cu câte cafenele va termina 2010. Mai are planificate şi alte patru deschideri (dintre care una în Bucureşti Mall şi una în Braşov), cu investiţii medii de 100.000 de euro fiecare. Altfel, într-un depozit închiriat de Niculescu stau pregătite şi recondiţionate "7 cafenele", adică mobilier şi echipamente cu care se pot deschide 7 noi spaţii.

2. Luna august a fost groaznică

"Credeam că nu se mai termină luna august, a fost cea mai proastă lună de când am lansat cafenelele Turabo încoace", povesteşte Tudor Dragomir Niculescu, convins că, după o lună atât de slabă, lucrurile trebuie să îşi revină. În luna august, 15 cafenele din cele 32 pe care le are acum lanţul au fost pe zero, restul având un profit minim. Niculescu spune că în august încasările au fost cu 50% mai mici decât în februarie 2010, în condiţiile în care şi februarie a fost mult sub lunile din 2007 sau 2008. "De fapt, nu a fost nicio lună din ultimul an în care să nu fiu nevoit să iau o decizie neplăcută: fie să dau oameni afară, fie să închid o cafenea, fie să mă confrunt cu situaţii de neplată", spune Niculescu. Dincolo de asta, încasările proaste din luna august l-au pregătit pe Niculescu pentru ce e mai rău: "Ştiu acum că nu am de ce să ţin cafenele cu pierderi şi că nu are rost acum să construiesc un portofoliu, chiar dacă risc să pierd cotă de piaţă". Niculescu are în acest sens o singură temere şi anume venirea unui brand internaţional de cafenele cu susţinere financiară, care poate face acum un lanţ de cafenele cu costuri mici, care i-ar lua mult din cota de piaţă.

3. Bacşişurile au scăzut înaintea încasărilor

"Mi-am dat seama că a început criza când a scăzut foarte mult bacşişul lăsat de clienţi şi angajaţii şi-au schimbat comportamentul", spune Niculescu, care a observat că factura medie din cafenele a scăzut în ultimul an cu 10-15%, în schimb bacşişul a devenit din ce în ce mai rar. Aşadar, cea mai mare problemă pe care o are Niculescu acum nu e scăderea încasărilor, ci furturile angajaţilor: "Am schimbat deja jumătate din personal şi controlul angajaţilor îmi ocupă acum jumătate de zi".

4. Nunţile devin aproape un core-business

Nici nunţile nu mai merg ca în anii trecuţi, când Tudor Dragomir Niculescu se lansa în această afacere odată cu investiţia a peste 1 milion de euro în Turabo Grand Ballroom în Pipera. În 2007 sau 2008, din aproximativ 15.000 de euro - bugetul mediu al unei nunţi - cam 25% era profit net pentru Turabo. În 2009 şi 2010, bugetul unei nunţi a scăzut până la o medie de 9-10.000 de euro, iar scumpirea alimentelor şi a altor consumabile a scăzut marja de profit până la mai puţin de 10%. Cu toate acestea, Tudor Niculescu continuă investiţiile în ballroom-uri. A deschis o a treia sală în complexul din Pipera şi a luat 1 milion de euro credit de la BRD (banca unde are deschisă o linie de credit pentru dezvoltarea cafenelelor şi alte două credite care cumulează 2,6 milioane de euro) pentru a construi un al doilea centru Turabo Grand Ballroom pe bulevardul Dacia din Capitală. Tudor Niculescu spune că noul complex va avea două săli, va fi dezvoltat pe o suprafaţă de 2.000 de metri pătraţi şi va fi construit de Total Confort, cu care Turabo este deja la al treilea proiect în ultimii ani. "Noile săli de nunţi vor fi gata la începutul lui 2011 şi le vom da în folosinţă din mai 2011; sper ca volumul generat de cele cinci săli să conteze cât mai mult în cifra de afaceri a grupului Turabo, care a avut afaceri de 12 milioane de euro anul trecut, dintre care 9 doar din cafenele."

5. "Am construit hotelul, dar nu-l mai facem hotel"

Ambiţiile lui Tudor Dragomir Niculescu de a adăuga brandului Turabo şi un boutique hotel datează încă din 2007, când omul de afaceri a cumpărat un teren pe Strada Icoanei din Capitală, iar la sfârşitul lui 2008 a început construcţia. "În 2008, în perioada de creştere economică, ideea unui hotel boutique de cinci stele, unde camera să poată fi vândută cu 300 de euro pe noapte se justifica. Acum însă nu se mai justifică", spune Niculescu, care a luat un alt credit, de 1,65 milioane de euro, pentru a construi clădirea cu patru etaje pentru care caută acum o soluţie. Spune că o va face ori clădire de birouri, ori bloc de apartamente, dar că hotel nu se mai justifică acum. "Construcţia va fi gata în octombrie şi provizoriu îi voi pune lacăt până găsesc soluţia potrivită. Eu aş dori o variantă în care clădirea să aducă bani până când lucrurile îşi mai revin şi o pot face hotel."

6. Oamenii s-au schimbat

"Cred că este cea mai dureroasă lecţie pe care mi-a dat-o criza: oamenii au devenit răi şi foarte orientaţi pentru a trage spuza pe turta lor", spune Niculescu, care îşi aminteşte că în urmă cu câţiva ani făcea o cafenea doar "pe cuvântul lui". Acum însă, banii se cer în avans, se cer multe garanţii, nimeni nu mai are încredere. Şi aproape nici nu e de mirare: şi Niculescu are de recuperat 150.000 de euro - parte de la o firmă care a făcut o petrecere de aproape 50.000 de euro şi restul de la câteva persoane fizice care au spus că nu au "încasat" destul cât să îşi achite nunta.

Cititi mai multe despre planurile sefului Turabo Cafe pe www.businessmagazin.ro