Mallurile auto, noua „reţetă“ pe care o încearcă dealerii de maşini

Autor: Bogdan Alecu 13.09.2010

Service-ul şi mai multe locaţii în care să fie comercializate mai multe mărci auto reprezintă soluţia de "ieşire din criză" pentru comercianţii de maşini, potrivit lui Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, în condiţiile în care asigurarea unui cashflow constant este cheia supravieţuirii în actualul context economic.

Soluţia de "supravieţuire" pe care o vede şeful Porsche Inter Auto este comercializarea mai multor branduri auto, care să asigure un portofoliu cât mai diversificat dealerului sau existenţa mai multor locaţii, pentru un portofoliu de clienţi mai diversificat. Această concluzie are la bază faptul că fiecare marcă cunoaşte o fluctuaţie a vânzărilor, în funcţie de lansările de modele.

"Extinderea pe o singură marcă nu mai este valabilă, aşa cum se întâmpla în anii anteriori. Singura posibilitate de dezvoltare acum este să ai mai multe puncte de vânzare şi mai multe serviceuri", a declarat Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.

Porsche Inter Auto a realizat anul trecut vânzări de aproape 120 mil. euro şi un profit net de peste 3,8 mil. euro. Astfel, divizia de retail a Porsche se apropie ca business de importatori precum Renault Nissan România, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 132 mil. euro şi a depăşit alţi importatori precum Hyundai Auto România (96 mil. euro), AutoItalia, sau M Car Trading.

"Vânzările Porsche Inter Auto sunt la nivelul primelor opt luni ale acestui an în continuare pe plus faţă de perioada similară a anului trecut. Am fost la plus 1%, iar acum am urcat la un avans de 2%", a spus Tapalagă.

La nivelul anului trecut, aproximativ 10% din cei 400 de dealeri prezenţi pe piaţa locală şi-au închis businessul pe fondul scăderii vânzărilor de maşini cu aproape 60%, declin care a continuat şi în acest an cu aproape 30% la nivelul primelor opt luni.

"Companiile din ţară au mai multe probleme decât cele din Bucureşti, deoarece sunt de dimensiuni mai reduse. Lucrurile ar fi arătat altfel dacă dealerii aveau mai multe puncte de vânzare", a subliniat Tapalagă.

Printre mărcile care au înregistrat cele mai multe închideri de showroomuri se numără constructorul coreean Kia. Reţeaua controlată de Kia RomAuto, importatorul mărcii pe pe piaţa locală a ajuns în prezent la 18 dealeri, faţă de 25 în 2008.

Concentrarea vânzărilor PIA, care deţine patru centre în Bucureşti şi unul la Timişoara, este în continuare în Capitală, potrivit directorului companiei, însă creşterea cea mai puternică este în continuare în Banat. Pe de altă parte "dacă în Bucureşti vindem în medie 35 de modele Audi pe zi, în Timişoara vindem şase", a spus Tapalagă.

Anul acesta ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac Holdings, care prin intermediul a 13 dealeri controlează peste 60 de showroom-uri a nouă mărci auto, printre care Mercedes-Benz, Ford şi Hyundai, a deschis de la începutul anului două locaţii noi, una la Cluj pentru Ford şi Hyundai şi una în Bucureşti pentru Hyundai şi Mitsubishi. Următoarea deschidere este programată pentru toamna acestui an, la Piteşti, unde va fi deschis un nou centru unde se vor comercializa Ford, Mitsubishi, Hyundai şi Mercedes-Benz. Astfel, ŢiriacAuto continuă conceptul de "malluri" auto, o strategie lansată pentru prima dată în 2007 şi care viza construcţia de dealership-uri auto în care să se comercializeze mai multe mărci, reducând astfel costurile logistice.

Tot în a doua parte a anului s-au deschis şi două centre Ford. Primul a fost deschis la 1 august de către Automotive Trading Services, companie controlată de Călin Popescu-Tăriceanu, care a transformat centrul din Băneasa din dealer Citroën în dealer Ford.

Cel de-al doilea centru Ford a fost deschis la mijlocul lunii august în Craiova de către compania PlusAuto, în urma unei investiţii de 1,5 mil. euro. Dealerul Ford din Oltenia a ajuns astfel la un total de patru centre, după cel din Slatina, Drobeta Turnu-Severin şi un al doilea în Craiova.

"În viitorul apropiat vedem două extinderi. Una pe vânzări de second-hand, cu maşini provenite din buy-back, iar a doua ar fi extinderea portofoliului cu o a doua marcă. Dacă am fi avut în momentul de faţă un singur centru auto şi nu patru, cu siguranţă am fi dat faliment. Avem multe exemple de dealeri care nu şi-au extins afacerea şi acum sunt aproape de închiderea businessului pe fondul vânzărilor slabe", a spus Adrian Mărăşescu, directorul dealerului Ford PlusAuto din Craiova.