Contraceptivele orale, o piaţă de 17 mil. euro pe care se pregătesc să intre giganţii

Autor: Ioana David 13.09.2010

Piaţa locală de contraceptive orale, care s-a ridicat la aproape 17 milioane de euro anul trecut, a înregistrat o scădere a vânzărilor în ultima perioadă, însă companiile mari, precum Sanofi-Aventis, o găsesc extrem de atractivă astfel că îşi pregătesc intrarea.

Calculat ca procent din vânzările europene, care sunt de aproximativ 1,7 miliarde de euro, rezultă că România generează în jur de 1% din piaţa europeană.

În prezent, trei jucători, Bayer, Gedeon Richter şi Merck îşi dispută această nişă, toţi trei având o cotă de piaţă cumulată de aproape 99%, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România. În aceste condiţii se poate spune că piaţa de contraceptive orale este puţin competitivă, dar pe fondul unui consum mult mai mic decât în alte state vestice.

"Acest segment de piaţă în acest an este în curs de stabilizare, după ce în anii precedenţi a prezentat o scădere, care se poate atribui condiţiilor socio-economice, crizei financiare mondiale", a spus Zayzon A. Zsuzsanna, PR manager al Gedeon Richter România.

În prima jumătate a acestui an, compania ungară a avut afaceri de 4,1 milioane de euro din vânzările de contraceptive, adică 23% din vânzările totale aferente primului semestru, potrivit calculelor ZF pe baza datelor Cegedim. Compania are în portofoliu produse precum Postinor, Rigevidon, Novynette, Karissa şi Tri Regol.

Liderul acestei pieţe este compania Bayer care în intervalul 2007-2008 a reuşit să-şi conserve vânzările, pe fondul unei pieţe în declin. Cel mai vândut contraceptiv oral din România este Yasmin, aflat în portofoliul Bayer, care anul trecut a generat vânzări de 4,3 milioane de euro.

Toamna se numără lansările de produse

Luna aceasta, Zentiva, companie deţinută de gigantul Sanofi-Aventis, cel mai mare jucător pe piaţa românească de medicamente, se pregăteşte să atace piaţa de contraceptive orale. Aceasta ar fi prima lansare importantă de produse, după ce timp de mai mulţi ani doar Bayer, Gedeon Richter şi Merck s-au băut pentru banii pe care româncele îi cheltuiesc pentru contracepţie.

"Considerăm că piaţa contraceptivelor orale din România are un mare potenţial de dezvoltare. Consumul este încă foarte modest în România, în comparaţie cu alte ţări europene. Doar 10%, adică 500.000 dintre femeile la vârste fertile folosesc contraceptive orale. (...) Mizăm în special pe actuala generaţie tânără, mult diferită faţă de cea de acum 10-15 ani", a spus Sorin Iancu, marketing manager Zentiva SA, parte a grupului Sanofi-Aventis.

Contraceptivul de la Zentiva va fi lansat simultan pe mai multe pieţe din Europa Centrală şi de Est, în Cehia, Slovacia şi Polonia.

"Va fi cu siguranţă un segment important pentru dezvoltarea noastră în următorii cinci ani. Vom construi un portofoliu solid de contraceptive cu lansări anuale în următorii trei ani. În acest scop, suntem în curs de formare a unei echipe specializate dedicate", a mai spus Iancu.

Departamentul de marketing al diviziei Gx (medicamente generice eliberate pe bază de prescripţie medicală) din cadrul Zentiva este responsabil de portofoliul de contraceptive orale.

Targetul Zentiva este ca până la sfârşitul anului 2011, peste 100.000 de femei să folosească acest produs.

Alţii stau mai prost ca noi la consumul de contraceptive orale

Un manager din domeniu care a dorit să-şi păstreze anonimatul spune că România este o piaţă tânără în domeniul contraceptivelor orale în Europa, cu o rată de utilizare de 14%, sub media de utilizare a ţărilor din vestul Europei însă peste media de utilizare a ţărilor din est şi Balcani.

"În ţări din vestul Europei se înregistrează rate de utilizare de până la 40-50% aşa cum se întâmplă în Belgia, Olanda, Luxemburg, în timp ce în Franţa rata este de 39%, iar în Germania de 33%. Europa de Est înregistrează rate de utilizare semnificativ mai mici cum ar fi Bulgaria 3,4%, Rusia aproximativ 4%, Serbia 3%", a explicat managerul.