Gigantul britanic din retail Tesco stă cu ochii pe piaţa locală de retail

Autor: Mihaela Popescu 13.09.2010

Britanicii au recrutat-o pe Andreea Lupea, fostul director operaţional al reţelei Real România.



Tesco, cel mai mare retailer britanic, cu vânzări de 62 de miliarde de lire sterline, stă cu ochii pe România pentru a-şi face intrarea pe piaţă cu divizia de hipermarketuri, au declarat pentru ZF surse din piaţă.

În contextul actual, în care marile lanţuri de magazine de profil au frânat puternic expansiunea şi chiar au făcut disponibilizări pentru a-şi consolida businessul lovit de scăderi de consum, sunt şanse foarte mari ca intrarea unui gigant în comerţ să se realizeze printr-o achiziţie. Singurii operatori de hipermarketuri activi în acest moment la nivel local sunt companii de talie internaţională, Carrefour, Real (Metro Group), Cora, Auchan şi Kaufland, aceştia realizând în 2009 vânzări cu­mulate de circa trei miliarde de euro, în scădere cu 10% faţă de anul anterior.

"Nu avem planuri curente pentru intrarea pe piaţa din România. În general, nu răspundem speculaţiilor privind planurile de viitor ale companiei noastre", a declarat pentru ZF Tom Hoskin, Head of Corporate Media la Tesco.

Interesul britanicilor pentru piaţa românească poate fi confirmat de recrutarea unuia dintre cei mai cunoscuţi manageri din retailul local, Andreea Lupea. Managerul de 35 de ani a fost director operaţional la Real Hyper­market România din 2005 şi până în luna aprilie a acestui an, când compania a anunţat plecarea ei din grup "pentru a se dedica unor proiecte personale". Ea a mai lucrat şi la Metro Cash & Carry România, unde a fost promovată în 2003 de pe poziţia de director de magazin pe cea de manager regional al reţelei.

Real a fost până în acest an cel mai expansiv operator de hipermarketuri de pe piaţa locală. Hoskin a confirmat faptul că fostul COO al Real lucrează acum pentru Tesco.

Tesco este cel mai mare retailer britanic şi al patrulea mare grup din comerţ la nivel global, după Wal-Mart (Statele Unite), Carrefour (Franţa) şi Metro (Germania), potrivit unui clasament realizat de compania de consultanţă Deloitte pe baza rezultatelor financiare pe 2008. Dintre aceştia, doar Carrefour şi Metro au pariat până acum pe România, fiind chiar deschizători de drumuri în comerţul local: Metro a fost primul retailer internaţional care a inaugurat un magazin în România, în anul 1998, iar Carrefour a adus hipermarketul pe piaţă în 2001.

Retailerul britanic este prezent în regiunea Europei Centrale şi de Est din 1995-1996, perioadă în care şi-a făcut intrarea pe pieţele din Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria. Cea mai recentă mişcare a sa în regiune a fost lansarea unui nou format de retail, Tesco Extra, după testarea acestuia pe piaţa din Marea Britanie.

Magazinele Tesco Extra au aceeaşi suprafaţă ca şi hipermarketurile operate de retailer, însă o ofertă mai mare de produse şi mai multe servicii pentru clienţi.

Grupul britanic a raportat vânzări de 62 de miliarde de lire sterline (incluzând TVA) în ultimul an fiscal, finalizat în februarie 2010. Tesco are activităţi în 13 ţări.

Cine îi face loc lui Tesco în România?

Ţinând cont de dimensiunea businessului Tesco la nivel global, este puţin probabil ca gigantul englez să intre în România prin proiecte de expansiune de la zero, în condiţiile în care pe segmentul hipermarketurilor activează deja cinci jucători de talie internaţională care duc o luptă dură pentru clienţi în marile oraşe. În plus, cele mai bune amplasamente pentru magazine mari au fost deja ocupate de către retailerii activi pe piaţă, iar majoritatea proiectelor noi de centre comerciale sunt îngheţate în acest moment din cauza crizei.

Printre ţintele vizate de Tesco ar putea fi chiar Carrefour sau Real, cele două reţele care au dus o luptă umăr la umăr în 2008 pentru poziţia de lider pe segmentul hipermarketurilor. Ambele companii au frânat puternic expansiunea în 2010, având fiecare o singură inaugurare de hipermarket la nivel local, însă Real a anunţat reluarea ofensivei în extindere cu 4 magazine noi pe an din 2011.

Grupul francez Carrefour a anunţat mai multe exit-uri de pe pieţe emergente în ultimul an. Retailerul a raportat afaceri de 1,13 mld. euro (incluzând TVA) în România în 2009, în scădere cu 4,6% faţă de anul anterior, vânzările reţelei de hipermarketuri putând fi estimate la circa un miliard de euro.

De partea cealaltă, Real România a raportat anul trecut afaceri în creştere cu 6% faţă de 2008, până la valoarea de 760 mil. euro, însă compania a rămas pe pierdere, înregistrând un rezultat negativ de 58 mil. euro în al patrulea an al său de operare pe piaţă, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.