Ce strategie adoptă Radu Timiş pentru a câştiga cotă de piaţă când consumul scade

Autor: Diana Tudor Stoica 13.09.2010

Radu Timiş, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali, proprietarul CrisTim, un business de 86 mil. euro în industria mezelurilor, şi-a conturat un plan de creştere a vânzărilor pentru următorii trei ani prin care încearcă să rămână lider pe piaţă şi după fuziunea dintre rivalii de la Caroli Foods Group şi Tabco-Campofrio, care a creat un grup cu afaceri de 120 mil. euro.



Timiş consideră că principalul atu în faţa competitorilor este dat de natura businessului antreprenorial - posibilitatea de a lua decizii rapid.

Omul de afaceri încearcă să profite la maximum de cele 18 luni necesare pentru integrarea şi eficientizarea afacerilor deţinute de noul grup Caroli, pentru a dezvolta portofoliul de produse, propria reţea de magazine şi exporturile.

Strategia lui Timiş vine în contextul în care grupul Caroli (format după fuziunea dintre Caroli Foods Group şi Tabco-Campofrio) a anunţat că ţinteşte afaceri de 200 mil. euro în 2013 şi creşterea cotei de piaţă de la 16% la 20%.

De cealaltă parte, antreprenorul român a decis să investească în 2011 şapte milioane de euro pentru creşterea capacităţii de producţie şi modernizarea sistemului de logistică, după ce a alocat anul acesta patru milioane de euro pentru a intra pe o nouă piaţă, cea a cărnii proaspete.

Unitatea de producţie a CrisTim din Filipeştii de Pădure, judeţul Prahova, a atins capacitatea maximă pentru mezelurile crud-uscate (categorie din care face parte şi salamul săsesc, unul dintre cele mai vândute produse din portofoliu), în special după ce CrisTim a demarat exporturile pe acest segment la începutul lunii.

Apasă pedala exportului

"Suntem deja la limită cu capacitatea de producţie în ceea ce priveşte mezelurile crud-uscate. Am ajuns să producem şapte tone pe zi. De aceea, anul viitor trebuie să investim într-o nouă capacitate de producţie circa patru milioane de euro. De asemenea, vom investi în prima partea a anului viitor aproximativ trei milioane de euro în automatizarea sistemului de logistică, pentru a putea avea o trasabilitate mai bună", a declarat Radu Timiş.

El a completat că ambele investiţii vor fi realizate atât din fonduri proprii, cât şi prin credite bancare.

CrisTim exportă în prezent circa 120 de tone de mezeluri pe lună în ţări ca Anglia, Cipru, Italia şi Germania, obiectivul lui Timiş fiind ca exporturile să asigure aproximativ 20% din vânzări în următorii trei ani.

"Exportăm majoritar către comunităţile de români, dar începem să câştigăm şi alţi clienţi. Anul acesta exporturile vor reprezenta 6% din afaceri", a afirmat Timiş.

Investiţii în retail

Majoritatea investiţiilor realizate de CrisTim în 2010 au fost direcţionate către dezvoltarea reţelei proprii de magazine, de la mai puţin de zece unităţi la 33 până la jumătatea acestui an, şi în intrarea pe un nou segment de piaţă, cel al cărnii proaspete.

"Am investit patru milioane de euro, din fonduri proprii şi credit bancar, în achiziţia de echipamente de tranşare şi linii de ambalare, care sunt operaţionale din luna august în cadrul fabricii din Filipeştii de Pădure. Putem tranşa atât carne de porc, cât şi de vită, având o capacitate de 70 de tone pe zi".

Aproximativ jumătate din cantitatea de carne tranşată zilnic, până la 35 de tone, va fi comercializată prin intermediul reţelei proprii de magazine, restul urmând a fi vândut prin intermediul altor agenţi economici.

"Am intrat pe piaţa de carne proaspătă deoarece cred că încă există loc şi deoarece are potenţial de creştere. Vom începe cu carnea ambalată, dar gama de produse pe acest segment va creşte în perioada următoare. Carnea proaspătă este comercializată deja în lanţul propriu de magazine de la jumătatea lui august", a completat Timiş.

30 de hectare de viţă-de-vie în Ceptura

Materia primă folosită de CrisTim pentru tranşare este adusă exclusiv din import, după ce producătorul de mezeluri a oprit anul acesta activitatea de creştere a porcinelor în cadrul fermei proprii, în care avea peste 18.000 de capete, ca urmare a tăierii subvenţiilor în acest sector. "Creşterea porcinelor nu mai este o afacere rentabilă după tăierea subvenţiilor, motiv pentru care urmează să dezvoltăm activitatea de creştere a vacilor de lapte. Acum acestea dau 3.500 de litri de lapte pe zi, dar în trei ani vrem să ajungem la 10.000 de litri pe zi", a spus omul de afaceri.

Tot în trei ani, Timiş vrea să atace un nou segment de piaţă, cel al vinurilor, după ce prin intermediul unui proiect european de 500.000 de euro va investi în întinerirea unei viţe-de-vie de 30 de hectare, situată în localitatea Ceptura, din judeţul Prahova. Vinul care va fi produs din această vie va fi bio şi va fi comercializat doar în cadrul reţelei de magazine CrisTim. "Tot ce vom lucra în agricultură vom face bio. Nu vom lucra însă cantităţi foarte mari".

De la magazine mici la supermarketuri

De aceea, fondatorul CrisTim a dezvoltat puternic anul aceta reţeaua de magazine proprii şi a deschis 33 de magazine de cartier în spaţii închiriate din Capitală doar în prima parte a acestui an. Timiş intenţionează să crească însă numărul acestora la 60 până la finalul anului, respectiv la 200 de unităţi până în 2013. Investiţia per unitate s-a ridicat la 30-40.000 de euro şi a asigurat locuri de muncă pentru circa 200 de persoane, potrivit lui Timiş. În prezent, grupul CrisTim are aproximativ 2.400 de anagajaţi pe perioadă nedeterminată şi 100 cu contracte pe perioadă determinată.

"În primii trei ani vrem să ne concentrăm pe Bucureşti în ceea ce priveşte reţeaua de magazine, vrem să securizăm modul de lucru şi să vedem care ne sunt punctele slabe şi punctele forte. Învăţăm businessul din mers, pentru că este un concept nou pentru noi",

La cele 60 de magazine de cartier se vor adăuga însă şi două mini-supermarketuri, care vor fi inaugurate până la finalul anului. Investiţia într-un supermarket deshis într-un spaţiu închiriat se ridică la 100.000 de euro. Magazinele tip supermarket din cadrul reţelei CrisTim vor avea între 22 şi 25 de angajaţi.

Se aşteaptă la vânzări mai mari în acest an

Pe fondul acestor investiţii, şeful CrisTim aşteaptă pentru anul acesta o creştere a vânzărilor în euro pentru businessul din mezeluri, deşi acesta s-a diminuat în 2009 cu 6% în euro faţă de anul precedent, iar piaţa mezelurilor, estimată la sume între 800 de milioane de euro şi un miliard de euro, a înregistrat o scădere de 10% în primul semestru al acestui an.

"În 2010 vom depăşi cifra de afaceri realizată anul trecut cu aproximativ 5-7% în euro, în ceea ce priveşte businessul de mezeluri, în timp ce la nivel de grup vom avea aproximativ 100-105 mil. euro la finalul acestui an, cu 10% mai mult comparativ cu anul 2009", estimează fondatorul CrisTim, companie cu o cotă de piaţă de 14% în volum şi de 16% în valoare în mezeluri.

Timiş susţine că aceste obiective sunt realizabile anul acesta, mai ales după schimbarea echipei de management şi revenirea sa şi a soţiei sale Cristina la conducerea afacerii. Din toamna anului trecut, Radu Timiş coordonează departamentele de producţie, logistică, vânzări, achiziţii şi IT, din funcţia de preşedinte a companiei, în timp ce Cristina Timiş coordonează departamentele de marketing, juridic, resurse umane şi administrativ, ca vicepreşedinte.

"Stilul antreprenorial a dat rezultate şi modul de implicare al oamenilor din companie este complet diferit astăzi faţă de acum doi-trei ani deoarece îşi asumă deciziile şi sunt creativi. În plus, faptul că soţia mea a revenit în business a ajutat pentru că ea acoperă exact zona pe care eu nu puteam să o acopăr".