Producătorul de zahăr Agrana spune că lansările de produse reprezintă un cost important care nu generează profit major

Autor: Diana Tudor Stoica 14.09.2010

Compania Agrana România, subsidiara grupului austriac cu acelaşi nume şi cel mai mare producător local de zahăr, a luat noi măsuri de reducere a costurilor după ce a trimis anul acesta în şomaj tehnic peste 140 de angajaţi ai fabricii din Buzău, ca urmare a scăderii vânzărilor pe fondul lipsei materiei prime.

Bugetul de marketing s-a numărat printre primele cheltuieli la care producătorul de zahăr a renunţat.

"Am regândit modul de ambalare al produselor pentru a eficientiza producţia şi logistica fabricilor pe care le deţinem, iar acum realizăm toate tipurile de produse din portofoliul de zahăr la fabrica din Buzău. În plus, am redus cheltuielile de marketing prin faptul că nu am mai făcut noi lansări de produse şi am avut mai puţine promoţii. Acum doi ani lansam patru produse noi pe an, dar acum acestea sunt costuri mari care nu aduc un profit major", a declarat Emilian Dobrescu, reprezentantul general al Agrana România.

Transport pe calea ferată

Dobrescu a adăugat însă că, în acelaşi timp, compania a ales să facă mai multe transporturi cu trenul decât rutiere, pentru a reduce costurile, şi a majorat vânzările către clienţii industriali în detrimentul retailerilor. Dobrescu nu a dezvăluit ce procent din afaceri este asigurat în prezent de clienţii industriali, însă a menţionat că în urmă cu un an aceştia realizau 40% din vânzări. În plus, Agrana a crescut cantitatea de zahăr procesată pentru alte companii din Europa sau alte continente.

Procesează zahăr pentru companii din alte ţări

"Am procesat zahăr brut pentru companii din alte ţări în cantităţi mai mari decât cele pe care le-am realizat în anii precedenţi. Astfel, începând din luna iunie până în august inclusiv am produs aproape doar pentru export", a explicat Dobrescu.

Acesta a fost motivul pentru care, deşi Agrana a trimis în şomaj tehnic 144 de angajaţi ai fabricii de la Buzău în luna martie a acestui an pentru o perioadă de patru luni, aceştia au reluat munca mult mai devreme.

"Începând cu 2009, România şi Bulgaria au avut un acces limitat la zahărul destinat rafinării, iar preţul zahărului brut a crescut foarte mult. Astfel, România şi Bulgaria nu au importat cantităţile necesare de zahăr destinate rafinării şi am fost nevoiţi să trimitem oamenii în şomaj tehnic, în special cei care lucrau în producţie primară", a mai spus reprezentantul general al Agrana, adăugând că doar la fabrica din Buzău au fost luată această măsură.

Producătorul de zahăr a realizat anul trecut afaceri de 144,4 milioane de euro, în creştere cu 1,6% în lei şi în scădere cu peste 11% în euro. În acelaşi timp, Agrana a avut o pierdere netă de 1,7 milioane de lei (circa 400.000 euro), faţă de un profit de 15,7 milioane de lei (4,2 mil. euro) cu un an în urmă. Principalii competitori ai Agrana într-o piaţă estimată la peste 350 milioane de euro sunt companiile Lemarco, Zahărul Oradea şi Zahărul Corabia.

Vânzări mai mici faţă de 2009 şi creştere a pieţei negre

"S-a respectat ciclul de vânzări, dar acestea au fost mai mici ca anul trecut, în ceea ce priveşte vânzările de zahăr ale Agrana", a spus reprezentantul producătorului mărcilor Coroniţa şi Mărgăritar.

Dobrescu susţine însă că în prezent cele mai mari probleme ale industriei locale a zahărului sunt piaţa neagră, care a crescut puternic începând din 2009, şi creşterea taxei pe valoarea adăugată (TVA), care a determinat o scădere a vânzărilor şi a profitului.

"La fiecare cinci kilograme de zahăr, un kilogram este vândut fără plata TVA (n.red.-taxa pe valoarea adăugată), adică aproximativ 80.000 de tone în condiţiile în care în urmă cu trei ani erau vândute anual aproximativ 5.000 de tone de zahăr prin piaţa neagră locală", a afirmat reprezentantul Agrana, completând că o soluţie pentru reducerea pieţei negre constă în reducerea TVApentru alimentele de bază la 5%.