Bancherii presează clienţii să accepte pe ultima sută de metri modificarea contractelor, cu costuri neschimbate

Autor: Angela Placinta 15.09.2010

La începutul săptămânii viitoare expiră termenul până la care băncile trebuia să modifice contractele de credit în derulare conform Ordonanţei 50/2010, dar multe au început abia pe ultima sută de metri să îşi invite clienţii în unităţi ca să semneze actele adiţionale. Evident, acestea propun utilizarea formulei dorite de bancheri, în care dobânda rămâne la nivelul actual, aplicându-se o marjă mai mare peste indicii Euribor sau Robor.

Acest lucru încinge şi mai mult nemulţumirea clienţilor, care consideră că băncile nu fac decât să tragă de timp în încercarea de a mai obţine ceva venituri prin întârzierea aplicării legii. Clienţii consideră că băncile ar trebui să aplice marjele prevăzute în contractele iniţiale peste Euribor sau Robor.

Un client al ING Bank, Theodor Zamfir, care a contractat în urmă cu doi ani un credit de nevoi personale de 27.000 de lei, spune că în momentul în care a ajuns la bancă pentru a semna actul adiţional s-a trezit cu o dobândă mărită faţă de cea prevăzută în contractul iniţial.

"Mi-a fost introdusă o marjă nouă, de 1,5%, pe lângă Robor la 3 luni (în prezent de 6,67% - n. red.) şi marja iniţială de 5%. Nu recunosc procentul de 1,5 deoarece OUG 50 interzice aplicarea oricărui cost în plus faţă de cele iniţiale. Am fost notificat ieri că noua mea dobândă e 12,96%", spune Zamfir.

ANPC le-a transmis băncilor că pot să utilizeze astfel de formule care să le permită să menţină neschimbat costul creditului, dar nu intenţionează să modifice legea care stipulează că nu pot fi introduse costuri suplimentare sau modificate marjele prevăzute în contracte. În aceste condiţii, tot mai mulţi clienţi aleg să respingă actele adiţionale şi se îndreaptă către instanţe, considerând că vor avea câştig de cauză. În cazul celor care pur şi simplu nu semnează aceste acte, fără a le respinge, băncile vor considera că a fost vorba de acceptare tacită.

"Potrivit informaţiilor din notificările transmise clienţilor şi propunerii de act adiţional, ING Bank a menţinut nivelul dobânzii contractuale, care se formează dintr-un singur element variabil (EURIBOR/ROBOR) plus un element fix (prezentat ca sumă dintre marja veche plus 2,25/1,25 la EUR şi respectiv RON, reprezentând costul de finanţare)", au mai spus reprezentanţii ING.

Deoarece băncile au început să cheme clienţii pentru semnarea actelor pe ultima sută de metri, mulţi clienţi ar putea să nu aibă timp să ajungă la agenţia unde au contractat creditul, astfel încât o parte dintre actele adiţionale nu vor fi semnate şi vor fi considerate acceptate tacit.

"Clienţii care vin totuşi la sediu şi au răbdarea să depăşească obstacolul de a aştepta enorm din cauza aglomeraţiei primesc un act adiţional fără număr de înregistrare sau fără ştampilă. Pleacă cu o hârtie fără valoare juridică şi nu li se spune că, dacă nu sunt de acord cu actul, acesta intră în vigoare dacă nu există refuzul explicit al clientului. Această dezinformare va face posibilă aducerea în favoarea băncii a unui număr important de acte adiţionale cu costuri crescute sau care vor creşte", susţine un client al BCR.

Schimbările legislative au aprins o dispută nemaiîntâlnită până acum între bănci şi clienţii lor. Au loc chiar întâlniri între sute de clienţi pentru a discuta situaţia în care aceştia se află. O astfel de întâlnire va avea loc la sfârşitul acestei săptămâni, urmând să participe 400 de clienţi ai Volksbank.