Cum încurajează bancherii utilizarea cardurilor: la ghişeu se poate plăti doar cu cash

Autor: Liviu Chiru 15.09.2010

Bancherii promovează neobosit de ani de zile utilizarea cardurilor în locul numerarului, însă, în mod paradoxal, nu acceptă plăţile electronice chiar la ghişeele din propriile unităţi, unde facturile de utilităţi sau taxele pot fi achitate doar cu cash.

Mai multe bănci au instalate în casieriile proprii POS-uri, însă acestea pot fi utilizate doar pentru eliberarea de numerar (o operaţiune similară cu retragerea de numerar de la ATM, tocmai pentru cazurile când aceste automate nu sunt funcţionale).

"Băncile nu pot să funcţioneze în sistem ca şi comercianţi, drept pentru care la POS-urile instalate în agenţiile lor se pot face doar retrageri de numerar, nu se pot accepta plăţi", spune Cătălin Creţu, director general pentru România în cadrul Visa Europe, una din principalele organizaţii de plată active pe plan local. Teoretic, clientul poate retrage astfel cash pentru a face plata facturii, dar Creţu subliniază că o astfel de operaţiune este comisionată ca atare, neintrând în segmentul plăţilor cu cardul, care sunt gratuite. Spre exemplu, la BCR, cea mai mare bancă locală, retragerea de numerar de la EPOS-urile instalate în agenţii este comisionată cu 2% din sumă (minim 4,5 lei). La CEC Bank eliberarea de numerar este gratuită pentru propriile carduri de debit, iar la cele de credit se taxează cu 1% din sumă (minim 2 lei). CEC eliberează numerar şi pentru clienţii care au carduri emise de alte bănci, în acest caz operaţiunea fiind taxată de banca emitentă.

Oficialul Visa spune că inclusiv din punct de vedere juridic există limitări, întrucât băncile nu au în obiectul de activitate comerţul şi nu pot figura astfel în sistemele de plăţi.

În prezent, bancherii încearcă să "scoată din agenţii" clienţii care doresc doar să plătească facturi sau să deruleze operaţiuni simple, trimiţându-i spre ATM-uri sau canalele alternative. Astfel încearcă să lase mai mult timp liber operatorilor pentru activităţile cu valoare adăugată mai mare. Utilizarea canalelor alternative este încă într-o fază incipientă, deşi băncile promovează tot mai agresiv serviciile de tranzacţionare prin internet sau chiar cele de debitare directă (care permite plata lunară a facturilor direct din cont, fără niciun efort din partea clientului).

Dacă nu aveţi numerar, mergeţi la ATM

Casierii de la unităţile băncilor îndrumă clienţii spre bancomate, dacă nu au suficient numerar pentru a face plăţile.

"Nu puteţi plăti cu cardul. Dacă nu aveţi numerar, este un bancomat instalat la intrarea în sucursală", răspunde fără ezitare casiera dintr-o unitate a BCR.

Retragerea de numerar de la bancomat este însă comisionată (în general un procent de până la 0,5% din suma retrasă, dacă operaţiunea se face la un ATM al băncii emitente, altfel este mai scumpă). În schimb, utilizarea cardului pentru plăţi la comercianţii acceptanţi este gratuită pentru deţinător.