“Locul celuilalt” – ortodoxia în modernitate
În iureşul mediatic zilnic în care toţi ziariştii ţin să-şi dea
cu părerea despre orice subiect, indiferent de pregătirea lor,
rareori mai este loc pentru a asculta specialiştii. Iată de ce am
redeschis o carte care mi-a plăcut mult atunci când am citit-o:
"«Locul celuilalt» - ortodoxia în modernitate" (Ed. Paideia, 2007),
scrisă de Mirel Bănică.
Doctor în Litere al Universităţii din Geneva (Elveţia), cu
specializarea "Studii europene", Mirel Bănică a făcut mai multe
stagii de cercetare postdoctorală pe teme care aparţin sociologiei
memoriei şi sociologiei religiei în centre universitare renumite
din Canada şi Franţa. Astăzi, Mirel Bănică este cercetător al
Institutului de Istorie a Religiilor (Academia Română). Este una
dintre cele câteva (puţine) voci foarte echilibrate pe care le
cunosc în spaţiul public românesc, care au onestitatea şi
maturitatea spirituală de a se pronunţa fără ocolişuri, dar şi în
afara obsesiilor "politically correct" atunci când se referă la
credinţa creştină şi la Biserica Ortodoxă Română (BOR). Analizele
sale publicate în "Dilema", respectiv "Dilema veche", cum sunt
majoritatea celor adunate în această carte, mi-au stârnit admiraţia
şi simpatia.
"A afirma faptul că mulţi dintre tinerii făcând parte din fenomenul
generaţional al anilor '90 s-au convertit la ortodoxie poate părea
la o primă vedere un nonsens sau chiar mai mult, o afirmaţie
provocatoare. Cu toate acestea, persist să cred că în acea perioadă
s-a manifestat şi produs un veritabil proces de conversiune
religioasă la ortodoxie, definită prin redescoperirea fondului
liturgic şi religios şi întoarcerea la un stil comunitar de viaţă,
specific religiei ortodoxe" (p. 108). Astfel începe unul dintre
eseurile cele mai vii care se focalizează asupra generaţiei '90 şi
a fenomenului ASCOR.
Dar Mirel Bănică priveşte cu ochii şi instrumentele ştiinţifice,
cele ale sociologiei religiei: "Ipoteza noastră este aceea că, în
ansamblul său, secularizarea internă a ortodoxiei anilor 1990 era
încă în stadiu incipient, presiunea modernităţii şi efectele ei
corozive mult mai reduse. Procesul a fost încurajat de absenţa, în
acel moment istoric precis, a vectorilor perturbatori ai
modernităţii, mai ales de lipsa televiziunilor comerciale, a
internetului etc. Direct şi simplu spus, tinerii au avut mai mult
timp la dispoziţie pentru a fi atraşi de conferinţele ASCOR decât
de jocurile în reţea internet desfăşurate între căminele
studenţeşti, aşa cum se-ntâmplă astăzi…" (p. 109).
Indubitabil, autorul are dreptate. Observator subtil al acelor
vremi, Mirel Bănică continuă nu fără melancolie vorbind cu imens
bun-simţ despre raportul laicatului cu clerul, ecuaţie care încă nu
şi-a găsit o soluţie rezonabilă & fecundă, sau despre
moştenirea lăsată de generaţia '90. El vorbeşte cu admiraţie
sinceră despre tinerii care au dus lucrurile până la capăt,
călugărindu-se, "devenind vrednici nevoitori sau întemeietori, la
rândul lor, de aşezăminte monahale, reînnoind prin gestul lor
miracolul ortodox al renaşterii continue. Ei au adus în mediul
monastic un suflu şi o energie nouă, poate chiar o «re-inventare» a
monahismului, dacă ne este permisă această afirmaţie. Alţii au ales
să se dedice studiilor teologice, din pasiune şi vocaţie, studii
adăugate trunchiului de bază, în cele mai multe cazuri ştiinţe
exacte sau politehnică. Cu toţii au fost însă marcaţi, cu diferite
grade de intensitate, de experienţa unică a contactului direct cu o
Ortodoxie reală, deschisă către dialog şi fraternitate sinceră" (p.
111)
Mirel Bănică are perfectă dreptate - aş adăuga aici una dintre
regulile cele mai limpezi care arată că efortul tinerilor acelor
ani era autentic: recursul la marii duhovnici. Dar parcă şi
aceştia, marii "stareţi", erau pe atunci mai puţin radicali - sau
poate că, internetul nefiind încă introdus în România şi neexistând
decât foarte puţine posturi tv, erau mai puţin mediatizaţi…
Afirmaţiile de mai sus, pe care M. Bănică le face nu fără o anume
melancolie, ajung la zile mai apropiate nouă (anul 2007), când,
spune cercetătorul, "Ortodoxia românească este din ce în ce mai
marcată de un subtil şi persistent proces de «secularizare
internă», de probleme dificile ale instituţiei ortodoxe în
ansamblul său, de ruptura dialogului cu intelectualii laici, dar
«sensibili» la problematica religioasă. În acest cadru, «generaţia
anilor '90» poate fi un veritabil model, prin dimensiunile şi
valoarea socială pe care le-a avut" (p. 111)…
Nu poţi să nu meditezi cu gravitate la cele de mai sus. Iar dacă
mai iei în consideraţie şi afirmaţiile venite chiar din partea unor
tineri ierarhi - într-o discuţie privată, unul dintre aceştia îmi
vorbea cu incredibilă luciditate despre "fenomenul laicizării
clerului" - ori a celor câţiva intelectuali care s-au aplecat cu
decenţă asupra fenomenului religios contemporan din România (mă
refer la Andrei Pleşu, Horia-Roman Patapievici, Teodor Baconski,
Mihail Neamţu, Radu Preda, Radu Carp şi alţi câţiva cu care Mirel
Bănică rezonează), situaţia nu pare a fi deloc pe roze…
Sau, după cum subliniază autorul, "Tinerii pot fi «câştigaţi»
pentru credinţă nu doar prin lungi şi (uneori) anoste ore de
religie predate de oameni fără vocaţie, ci mai ales prin dialoguri
deschise, fără complexe (...) Personalităţi extreme, auto-declarate
«gardieni ai ortodoxiei», ce-şi varsă sacii de ură şi de frustrare
prin diverse site-uri şi forumuri internet ar fi mai bine
«regularizate» dacă ar fi supuse judecăţii cumpănite a grupului,
efectul fiind benefic pentru toată lumea" (p. 112). Mirel Bănică
are perfectă dreptate, dar din păcate centrul oficial de greutate
al «grupului» - Patriarhia, ierarhii, facultăţile de teologie -
pare să se teamă de radicali. Nu este în stare de acţini ferme, la
vedere. Sau poate că acesta este stilul ortodox: acela de a face
îndelung exersate - timp de secole - eschive...
Nu mi-am propus o recenzie a acestei cărţi, care conţine eseuri de
rar rafinament intelectual (de la "Biserica Ortodoxă şi provocările
viitorului" şi "Ordinea kitsch" până la "Les catholiques a la
loupe: despre utilitatea şi limitele sondajelor religioase" sau
"Ortodoxie, intelectualism, intelectuali"), dar nu pot să nu notez
o ultimă observaţie despre scrisul lui Mirel Bănică: chiar atunci
când se referă la chestiuni nu tocmai creştine petrecute înlăuntrul
ortodoxiei, are umor. Adică este pe Calea Împărătească, afin cu
ceea ce Teodor Baconski numea "Râsul patriarhilor"...
MARIUS VASILEANU (n. 14 apr. 1964 la Gura Humorului, Bucovina) are
o licenţă în filosofie (Universitatea Bucureşti) şi un master în
antropologia spaţiului sacru (Universitatea de Arhitectură ''Ion
Mincu''). Este doctorand al Universităţii Bucureşti, Facultatea de
Litere, cu o temă interdisciplinară în care continuă studiile de
antropologie a religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi
profesor de istorie a religiilor în învăţământul preuniversitar. A
susţinut o bogată activitate în presă: studii, articole, eseuri,
recenzii, proză scurtă, editoriale, interviuri - în jurnale,
reviste culturale şi cu profil spiritual -, producător şi
realizator de emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele
televiziuni centrale. În ultimii ani a fost editorialist şi editor
coordonator (departamentul cultură-religie) la ziarul ''Adevărul''
şi redactor-şef al revistei ''Adevărul literar şi artistic'';
ulterior a fost senior editor la agenţia de presă ''NewsIn'',
coordonând departamentele de cultură-religie şi media-publicitate.
Actualmente semnează o rubrică săptămânală în suplimentul
''Aldine'' al ziarului ''România liberă'' şi predă istoria
religiilor la Universitatea Bucureşti.