Brandurile româneşti ajung în cartierul modei din New York
Cristina Bâtlan duce magazinele Musette la New York. Am văzut
ştirea prima dată la sfârşitul lui august în New York Magazine, în
articolul intitulat "Musette ajunge în Soho pe platforme de 12 cm",
prin care revista anunţa că "deşi brandul de origine română Musette
a apărut la începutul anilor 1990 şi deţine 15 magazine în Europa,
în Statele Unite numele nu spunea foarte multe. Asta până acum". La
doar câteva zile distanţă, pe 1 septembrie, The New York Times
anunţa la rândul său deschiderea celui mai nou punct Musette, urmat
de mai multe ediţii online şi bloguri americane.
Ştrirea este relativ nouă şi pentru România: magazinul Musette, un
brand 100% românesc, va deschide în franciză primul magazin peste
ocean, în inima New York-ului - în West Broadway, cartierul Soho
din Manhattan - lângă nume precum D&G, Swatch, French
Connection sau Bracciallini. Reţeta aplicată de Musette în SUA sună
astfel: 2 surori românce, 50 de metri pătraţi, 250.000 de euro,
zero taxă de franciză, pantofi şi genţi. După o reţetă similară, un
doilea magazin, "mult mai mare", este aşteptat tot în New York, în
august-septembrie 2011.
Extinderea în Statele Unite, dar mai ales în "cartierul modei"
Manhattan, face parte dintr-un plan mai amplu al creatoarei de
genţi şi pantofi, a cărei afacere a început să se dezvolte în anii
90, atunci când Cristina Bâtlan a intrat în afaceri importând
ţesături, s-a extins către marochinărie, iar ulterior şi-a deschis
propria fabrică de genţi şi pantofi cu care a lansat reţeaua
Musette.
Dezvoltarea afacerii în România a avut suişurile şi coborâşurile ei
- printre acestea din urmă numărându-se câteva închideri de
magazine în 2008-2009, pe fondul crizei economice. Însă Cristina
Bâtlan spune că reţeaua de 12 magazine din România este acum "o
reţea constantă şi matură, cu toate punctele profitabile", iar
dezvoltarea pe plan local nu-şi mai găseşte sensul. În schimb,
"distracţia" de peste hotare a brandului Musette abia a început.
Acum, Cristina Bâtlan deţine patru magazine în străinătate -două la
Sofia (Bulgaria), unul în franciză la Ashdod (Israel) şi altul tot
în franciză la New York (Statele Unite), dar are şi o prezenţă
regulată la târgurile de modă şi la alte evenimente de profil, unde
"vânzările pot fi destul de consistente".
Franciză sau magazine proprii
Dacă pentru România nu mai are în plan nicio deschidere în
următorii ani, Cristina Bâtlan are totuşi destule planuri de noi
magazine: pentru 2011, lucrează la deschiderea a trei magazine în
Germania - dintre care unul în Frankfurt -, "fie în franciză, fie
magazine proprii". Şi pentru Israel s-a conturat deja un nou
proiect, la Tel-Aviv, iar acestuia i se alătură mai multe
solicitări de franciză. După 2011 vor veni la rând Ungaria şi
Austria. Nu mai repede de 2011 cu siguranţă, iar datele deschiderii
pentru acestea două din urmă nu sunt sigure deoarece grupul nu
poate suporta mai mult de cinci deschideri pe an. Conform
explicaţiilor Cristinei Bâtlan, "deşi compania este interesată să
se extindă, acest proces nu poate fi foarte rapid pentru că nu se
poate mări peste noapte capacitatea de producţie". Iar extinderea e
mai mult o chestiune de oportunitate: "Este noua noastră strategie,
să mergem la târgurile internaţionale, să ne extindem în franciză
sau prin magazine proprii, în funcţie de partenerii pe care îi
găsim. Nu ne interesează foarte mult o hartă anume. Intenţionăm să
ajungem la Frankfurt, dar nu ţinem morţiş să ajungem acolo. Dacă
vom găsi un partener potrivit la Hamburg, vom deschide întâi la
Hamburg", afirmă Cristina Bâtlan, din biroul său decorat nu doar cu
genţi vintage şi pantofi, ci şi cu imagini alb-negru din New York,
cel mai nou punct pe harta Musette.
"În Statele Unite de exemplu am fost curtaţi mai mult timp de două
surori românce care şi-au dorit să facă un business. Criza este un
moment bun să îţi deschizi o afacere, însă tot în criză foarte
multe afaceri se închid", spune Cristina Bâtlan, care povesteşte că
cele două surori care au convins-o să îşi ducă produsele peste
ocean au avut un plan de business "foarte bun, credibil şi pe care
au putut să îl susţină". Punctul lor forte a fost oraşul ales, New
York, şi poziţia magazinului pe harta uneia dintre cele mai
importante capitale ale modei din lume. "Trebuie să ai un capital
minim cu care să începi, ca să poţi să susţii măcar 4 luni chiria
şi să îţi faci un plan pesimist că vei vinde foarte puţin în
primele patru luni, cum e normal la orice punct nou deschis",
povesteşte Cristina Bâtlan, din experienţa sa de circa două decenii
în business. Lucrurile s-au desfăşurat foarte repede, contractul de
franciză a fost semnat, iar pe 31 august 2010 magazinul a fost
deschis. Deschiderea oficială va avea loc însă în octombrie după
New York Fashion Week.
Chiar dacă presupun costuri mai mari, magazinele în străinătate
sunt soluţia pentru dezvoltare, consideră Cristina Bâtlan, care s-a
decis să pună în stand-by procesul de extindere a reţelei de
magazine Musette în România.
Cine vinde mai bine: un magazin din Elveţia sau unul din
România
La fel a făcut şi Irina Schrotter. Deşi nu doreşte să ofere cifre
privind suma necesară deschiderii magazinului din Elveţia, de la
Lugano, designerul spune că este "foarte mare", în principal din
cauza pieţei alese şi respectiv a oraşului: "Pe pieţe de acest gen
şi în zone ca cea pe care am ales-o eu, cumpărarea vadului e foarte
scumpă. Pentru preluarea unui contract pe 10 ani poţi plăti între
300.000 de euro şi 1 milion de euro, în funcţie de suprafaţă. La
această sumă se adaugă amenajarea, chiria şi tot restul
cheltuielilor". Rezultatele însă sunt peste aşteptări, designerul
explicând că cifrele obţinute de magazinul din Elveţia le depăşesc
deja pe cele ale unor magazine din România, iar "la vânzările pe
metrul pătrat nici nu mai pot face comparaţie".
Multibranduri româneşti
Printre primii designeri români care au descoperit soluţia
multibrandurilor up-market a fost Iulia Dobrin, care deţine
compania de lenjerie intimă I.D. Sarrieri şi care îşi vinde
produsele în multibranduri din 31 de ţări din Europa, America de
Nord sau Asia. Iulia Dobrin a deschis însă şi show-room-uri proprii
la Paris, New York, Toronto şi Taipei. Cu produse vândute în nouă
magazine din New York, două din Milano şi şase în capitala Franţei,
lenjeria IDSarrieri este vândută în România în doar cinci magazine
proprii, trei în Bucureşti, unul în Cluj şi un altul în Braşov.
Femeia de afaceri afirma încă de acum câţiva ani că afacerile în
afara ţării aduc peste 90% din veniturile companiei.
Dar drumul Occidentului se poate parcurge mai rapid prin achiziţii:
Jolidon, producătorul clujean din industria textilă, deţinut de
omul de afaceri Gabriel Cârlig, "a simţit gustul vestului" în urmă
cu mai bine de un deceniu.
Cristina Bâtlan crede că secretul pentru dezvoltarea brandurilor
româneşti, deci şi pentru dezvoltarea Musette, stă tocmai în
extinderea în afară, fie în sistem de franciză sau prin magazine
proprii. Acesta este şi principalul motiv pentru care ea nu percepe
taxă de franciză, deoarece partenerii francizaţi îi dau imboldul
necesar de a creşte producţia.
Cât costă deschiderea unui magazin la New York
Dacă în România investiţia pentru un magazin propriu este sub 100.000 de euro, iar în Europa nu depăşeşte 150.000 de euro, în Statele Unite investiţia se învârte în jurul sumei de 250.000 de dolari sau circa 200.000 de euro, cât a costat "micul magazin" Musette de 50 mp, din care 100.000 de dolari a fost amenajarea spaţiului, iar restul chiriile şi stocul pentru o lună şi jumătate. "Deşi este un spaţiu atât de mic preţul de execuţie al lucrărilor este mult mai mare decât în Europa. Manopera în zona de construcţii - amenajări interioare este de circa 500 de dolari pe oră, indiferent de proiect", explică Cristina Bâtlan. Nici chiria nu se lasă mai prejos, ajungând la 16.000 de dolari pe lună.