Brandurile româneşti ajung în cartierul modei din New York

Autor: Cristina Roşca 19.09.2010

Cristina Bâtlan duce magazinele Musette la New York. Am văzut ştirea prima dată la sfârşitul lui august în New York Magazine, în articolul intitulat "Musette ajunge în Soho pe platforme de 12 cm", prin care revista anunţa că "deşi brandul de origine română Musette a apărut la începutul anilor 1990 şi deţine 15 magazine în Europa, în Statele Unite numele nu spunea foarte multe. Asta până acum". La doar câteva zile distanţă, pe 1 septembrie, The New York Times anunţa la rândul său deschiderea celui mai nou punct Musette, urmat de mai multe ediţii online şi bloguri americane.
Ştrirea este relativ nouă şi pentru România: magazinul Musette, un brand 100% românesc, va deschide în franciză primul magazin peste ocean, în inima New York-ului - în West Broadway, cartierul Soho din Manhattan - lângă nume precum D&G, Swatch, French Connection sau Bracciallini. Reţeta aplicată de Musette în SUA sună astfel: 2 surori românce, 50 de metri pătraţi, 250.000 de euro, zero taxă de franciză, pantofi şi genţi. După o reţetă similară, un doilea magazin, "mult mai mare", este aşteptat tot în New York, în august-septembrie 2011.
Extinderea în Statele Unite, dar mai ales în "cartierul modei" Manhattan, face parte dintr-un plan mai amplu al creatoarei de genţi şi pantofi, a cărei afacere a început să se dezvolte în anii 90, atunci când Cristina Bâtlan a intrat în afaceri importând ţesături, s-a extins către marochinărie, iar ulterior şi-a deschis propria fabrică de genţi şi pantofi cu care a lansat reţeaua Musette.
Dezvoltarea afacerii în România a avut suişurile şi coborâşurile ei - printre acestea din urmă numărându-se câteva închideri de magazine în 2008-2009, pe fondul crizei economice. Însă Cristina Bâtlan spune că reţeaua de 12 magazine din România este acum "o reţea constantă şi matură, cu toate punctele profitabile", iar dezvoltarea pe plan local nu-şi mai găseşte sensul. În schimb, "distracţia" de peste hotare a brandului Musette abia a început. Acum, Cristina Bâtlan deţine patru magazine în străinătate -două la Sofia (Bulgaria), unul în franciză la Ashdod (Israel) şi altul tot în franciză la New York (Statele Unite), dar are şi o prezenţă regulată la târgurile de modă şi la alte evenimente de profil, unde "vânzările pot fi destul de consistente".

Franciză sau magazine proprii
Dacă pentru România nu mai are în plan nicio deschidere în următorii ani, Cristina Bâtlan are totuşi destule planuri de noi magazine: pentru 2011, lucrează la deschiderea a trei magazine în Germania - dintre care unul în Frankfurt -, "fie în franciză, fie magazine proprii". Şi pentru Israel s-a conturat deja un nou proiect, la Tel-Aviv, iar acestuia i se alătură mai multe solicitări de franciză. După 2011 vor veni la rând Ungaria şi Austria. Nu mai repede de 2011 cu siguranţă, iar datele deschiderii pentru acestea două din urmă nu sunt sigure deoarece grupul nu poate suporta mai mult de cinci deschideri pe an. Conform explicaţiilor Cristinei Bâtlan, "deşi compania este interesată să se extindă, acest proces nu poate fi foarte rapid pentru că nu se poate mări peste noapte capacitatea de producţie". Iar extinderea e mai mult o chestiune de oportunitate: "Este noua noastră strategie, să mergem la târgurile internaţionale, să ne extindem în franciză sau prin magazine proprii, în funcţie de partenerii pe care îi găsim. Nu ne interesează foarte mult o hartă anume. Intenţionăm să ajungem la Frankfurt, dar nu ţinem morţiş să ajungem acolo. Dacă vom găsi un partener potrivit la Hamburg, vom deschide întâi la Hamburg", afirmă Cristina Bâtlan, din biroul său decorat nu doar cu genţi vintage şi pantofi, ci şi cu imagini alb-negru din New York, cel mai nou punct pe harta Musette.
"În Statele Unite de exemplu am fost curtaţi mai mult timp de două surori românce care şi-au dorit să facă un business. Criza este un moment bun să îţi deschizi o afacere, însă tot în criză foarte multe afaceri se închid", spune Cristina Bâtlan, care povesteşte că cele două surori care au convins-o să îşi ducă produsele peste ocean au avut un plan de business "foarte bun, credibil şi pe care au putut să îl susţină". Punctul lor forte a fost oraşul ales, New York, şi poziţia magazinului pe harta uneia dintre cele mai importante capitale ale modei din lume. "Trebuie să ai un capital minim cu care să începi, ca să poţi să susţii măcar 4 luni chiria şi să îţi faci un plan pesimist că vei vinde foarte puţin în primele patru luni, cum e normal la orice punct nou deschis", povesteşte Cristina Bâtlan, din experienţa sa de circa două decenii în business. Lucrurile s-au desfăşurat foarte repede, contractul de franciză a fost semnat, iar pe 31 august 2010 magazinul a fost deschis. Deschiderea oficială va avea loc însă în octombrie după New York Fashion Week.
Chiar dacă presupun costuri mai mari, magazinele în străinătate sunt soluţia pentru dezvoltare, consideră Cristina Bâtlan, care s-a decis să pună în stand-by procesul de extindere a reţelei de magazine Musette în România.

Cine vinde mai bine: un magazin din Elveţia sau unul din România
La fel a făcut şi Irina Schrotter. Deşi nu doreşte să ofere cifre privind suma necesară deschiderii magazinului din Elveţia, de la Lugano, designerul spune că este "foarte mare", în principal din cauza pieţei alese şi respectiv a oraşului: "Pe pieţe de acest gen şi în zone ca cea pe care am ales-o eu, cumpărarea vadului e foarte scumpă. Pentru preluarea unui contract pe 10 ani poţi plăti între 300.000 de euro şi 1 milion de euro, în funcţie de suprafaţă. La această sumă se adaugă amenajarea, chiria şi tot restul cheltuielilor". Rezultatele însă sunt peste aşteptări, designerul explicând că cifrele obţi­nute de magazinul din Elveţia le depăşesc deja pe cele ale unor magazine din România, iar "la vânzările pe metrul pătrat nici nu mai pot face comparaţie".

Multibranduri româneşti
Printre primii designeri români care au descoperit soluţia multibrandurilor up-market a fost Iulia Dobrin, care deţine compania de lenjerie intimă I.D. Sarrieri şi care îşi vinde produsele în multibranduri din 31 de ţări din Europa, America de Nord sau Asia. Iulia Dobrin a deschis însă şi show-room-uri proprii la Paris, New York, Toronto şi Taipei. Cu produse vândute în nouă magazine din New York, două din Milano şi şase în capitala Franţei, lenjeria IDSarrieri este vândută în România în doar cinci magazine proprii, trei în Bucureşti, unul în Cluj şi un altul în Braşov. Femeia de afaceri afirma încă de acum câţiva ani că afacerile în afara ţării aduc peste 90% din veniturile companiei.
Dar drumul Occidentului se poate parcurge mai rapid prin achiziţii: Jolidon, producătorul clujean din industria textilă, deţinut de omul de afaceri Gabriel Cârlig, "a simţit gustul vestului" în urmă cu mai bine de un deceniu.
Cristina Bâtlan crede că secretul pentru dezvoltarea brandurilor româneşti, deci şi pentru dezvoltarea Musette, stă tocmai în extinderea în afară, fie în sistem de franciză sau prin magazine proprii. Acesta este şi principalul motiv pentru care ea nu percepe taxă de franciză, deoarece partenerii francizaţi îi dau imboldul necesar de a creşte producţia.

Cât costă deschiderea unui magazin la New York

Dacă în România investiţia pentru un magazin propriu este sub 100.000 de euro, iar în Europa nu depăşeşte 150.000 de euro, în Statele Unite investiţia se învârte în jurul sumei de 250.000 de dolari sau circa 200.000 de euro, cât a costat "micul magazin" Musette de 50 mp, din care 100.000 de dolari a fost amenajarea spaţiului, iar restul chiriile şi stocul pentru o lună şi jumătate. "Deşi este un spaţiu atât de mic preţul de execuţie al lucrărilor este mult mai mare decât în Europa. Manopera în zona de construcţii - amenajări interioare este de circa 500 de dolari pe oră, indiferent de proiect", explică Cristina Bâtlan. Nici chiria nu se lasă mai prejos, ajungând la 16.000 de dolari pe lună.