Din cauza măsurilor de austeritate nu se mai toarnă asfalt în Europa de Est
Recesiunea şi măsurile de austeritate au pus pe butuci finanţele statelor din Europa Centrală şi de Est, iar guvernele sunt nevoite să opereze noi tăieri de cheltuieli. Cele mai "la îndemână" s-au dovedit a fi proiectele de infrastructură.
În regiunea rurală estică a Cehiei, locuitorii orăşelului Frydek
Mistek credeau că vor avea parte în sfârşit de noul drum la care
râvnesc de 14 ani, scrie Bloomberg. Conform planurilor, urmau să
fie cheltuite 234 de milioane de dolari (180 mil. euro) pe o
centură pentru cele 45.000 de camioane şi autovehicule care trec în
fiecare zi prin oraşul cu o vechime de 700 de ani. Proiectul,
aprobat la nivel local în anul 2006 şi programat să fie lansat în
mai puţin de doi ani, face acum parte dintr-o serie de proiecte de
infrastructură din Europa de Est care ar putea fi amânate din cauza
restricţiilor de ordin bugetar.
"Dacă nu va fi găsită o soluţie legată de transport, oraşul va muri
pur şi simplu", a declarat viceprimarul Petr Cvik în cadrul unui
interviu. În timp ce acesta vorbea, centrul oraşului era blocat de
autovehiculele de la o fabrică a Hyundai Motor.
Proiectele de infrastructură, primele la care se
renunţă
Guvernele ţărilor din întreaga Europă pun în aplicare o serie de
măsuri de austeritate după ce temerile investitorilor privitoare la
deficitele bugetare au generat o criză a datoriilor suverane la
începutul acestui an.
În Irlanda, salariile angajaţilor din sectorul de stat au fost
reduse cu 13%. Spania pregăteşte cel mai drastic buget din ultimii
30 de ani, în timp ce reducerile salariale din Grecia au condus la
o scădere anualizată de 25% a cheltuielilor consumatorilor în
trimestrul al doilea. În Europa fostă comunistă, proiectele de
infrastructură sunt îngheţate.
Ministrul ceh al transporturilor, Vit Barta, a purtat negocieri cu
o serie de constructori pentru reducerea costurilor de construcţie
cu 2,5% pentru proiectele de drumuri contractate şi cu 5% pentru
proiectele de cale ferată. În condiţiile actuale de piaţă,
construcţia tuturor drumurilor şi căilor ferate noi avute în vedere
ar dura 100 de ani, a declarat ministrul.
"A trebuit să mă comport ca un om de afaceri dur şi au existat
concesii de ambele părţi", a declarat Barta. "Următorul pas
priveşte definirea priorităţilor pe care le avem imediat ce
guvernul se va decide asupra unui cadru de investiţii", a adăugat
ministrul.
Firma Skanska, cu sediul în Stockholm, cel mai mare constructor al
Suediei, poartă consultări cu avocaţi în legătură cu contracte care
au fost semnate şi continuă negocierile cu clientul, a declarat
Lucie Novakova, purtătoare de cuvânt a diviziei din Cehia a
companiei.
Eurovia şi-ar putea reduce forţa de muncă
"Este o decizie politică şi va trebui să ne adaptăm", a declarat
Martin Borovka, director executiv al diviziei din Cehia a Eurovia,
o subsidiară a companiei franceze Vinci. "Vom opera
disponibilizări, ne vom reduce toate costurile şi nu vom mai face
achiziţii", a adăugat Borovka.
Guvernul bulgar a suspendat lucrările de construcţie a unei
autostrăzi de la Sofia către Varna, oraşul de la Marea Neagră, până
în anul 2012. Decizia acestuia ar putea afecta turismul din zona de
coastă, în condiţiile în care drumul de 350 de kilometri dinspre
capitală este parcurs în prezent într-o zi.
România a stopat lucrările de construcţie în acest an, după ce a
construit numai 40 de kilometri de autostradă anul trecut.
Autorităţile din Ungaria ar putea reduce dimensiunile proiectelor
de infrastructură, potrivit ministerului ungar al economiei.
Codaşi la capitolul drumuri de calitate
Cehia se numără printre cele 10 state fost comuniste care au aderat
la Uniunea Europeană în ultimii şase ani şi a primit bani europeni
pentru modernizarea legăturilor de transport datând din era
sovietică. Ţara s-a poziţionat pe locul 79 în cadrul unui studiu al
Forumului Economic Mondial privitor la calitatea drumurilor.
Polonia a ocupat poziţia 127, în timp ce Ungaria s-a clasat a
64-a. Singapore a ocupat poziţia de lider, urmată de Franţa.
Germania şi Austria au ocupat poziţiile patru şi respectiv
şase.
Ţările din fostul bloc de est au alocat 1,9 procente din Produsul
Intern Brut combinat pentru sectorul transporturilor în anul 2008,
în creştere de la 1 procent în anul 2002, potrivit datelor
International Transport Forum, un grup de cercetare afiliat
Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din
Paris.
"După căderea comunismului s-a înregistrat o puternică dezvoltare
a sectorului construcţiilor, iar companiile din acest sector au
profitat din plin de acest lucru", declară Ales Michl, analist în
cadrul Raiffeisenbank din Praga. "Acum nu mai sunt fonduri".
Primul-ministru ceh Petr Necas a îngheţat cheltuieli în valoare de
10,2 miliarde de coroane (410 milioane de euro) în acest an pentru
a putea aduce deficitul bugetar la nivelul de 3% din Produsul
Intern Brut până în anul 2013.
În Ungaria, cea mai îndatorată membră estică a UE, măsurile de
austeritate adoptate de guvern includ reduceri de cheltuieli în
valoare de 543 de milioane de dolari.
Bulgaria şi România, cele mai sărace membre ale Uniunii Europene,
depun de asemenea eforturi în vederea reducerii deficitelor lor
bugetare. Slovacia va trebui să-şi diminueze deficitul bugetar cu
mai mult de jumătate, de la 7% din PIB pentru a se conforma
regulilor din zona euro.
"Construcţiile sunt în continuare prioritatea noastră, însă soluţia
trebuie să fie avantajoasă şi pentru societate", a declarat
ministrul slovac al transporturilor, Jan Figel, pe 7 septembrie.
"Sunt conştient că sunt în joc locuri de muncă, însă nu mai putem
continua să construim în acest ritm", a adăugat el.