Blue Air a rămas fără cinci avioane, dar vrea să facă aeroport de 200 mil. €
Gheorghe Răcaru, directorul de strategie şi dezvoltare al
grupului de firme care include companiile Blue Air şi Romstrade,
susţine că grupul va începe anul viitor investiţii de 200 de
milioane de euro în construcţia unui aeroport în localitatea
Adunaţii-Copăceni din apropierea Capitalei.
"Am achiziţionat 200 de hectare şi avem aproape toate avizele
necesare pentru a demara construcţia aeroportului, care ar putea
începe cel mai devreme în primăvara anului viitor. Va dura doi ani
pentru a deveni operaţional, investiţia totală urmând a se ridica
la aproximativ 200 de milioane de euro", a declarat Răcaru.
El a adăugat că aeroportul va fi operat de Infra Group, companie
înfiinţată anul acesta în judeţul Giurgiu, deţinută în proporţie de
75% de Romstrade şi de 25% de Blue Air. Acţionarul majoritar al
celor două companii este Nelu Iordache, unul dintre antreprenorii
români care au câştigat contracte de zeci de milioane de euro
pentru construcţia de drumuri.
Ridicarea unui aeroport în partea de sud a Capitalei este o idee
vehiculată de mai mulţi ani, în special de Ministerul
Transporturilor. Fostul ministru, Ludovic Orban, intenţiona să
construiască un nou aeroport în localitatea
Adunaţii-Copăceni, în perioada 2007-2008, pentru a muta cursele
companiilor aeriene low-cost de pe aeroportul Băneasa, ca
urmare a creşterii cu 40% a traficului aerian înregistrată în
acea perioadă. Ideea nu a fost însă pusă în aplicare.
Răcaru, care deţine un pachet minoritar în cadrul operatorului
aerian Blue Air, nu a precizat de unde va fi atrasă finanţarea
pentru acest aeroport. El a spus însă că anul viitor va fi dat în
folosinţă un hotel de 60 de camere în apropierea terenului unde
va fi situat aeroportul, investiţie care se ridică la circa patru
milioane de euro.
La Blue Air, restructurarea a fost "dureroasă, dar
necesară"
Compania aeriană low-cost Blue Air trece în prezent printr-un amplu
proces de reducere a costurilor, care a determinat atât reducerea
numărului de aeronave, în special după ce compania low-cost a
încetat să mai opereze curse interne, cât şi disponibilizări.
"Suntem în faza finală în ceea ce priveşte restructurarea Blue
Air, o operaţiune dureroasă, dar necesară. Am returnat cinci din
11 aeronave, din cauza sumelor ridicate plătite pentru
închiriere. Există posibilitatea să mai returnăm alte două
aeronave, dar şi să mai luăm altele în leasing", a mai spus
Răcaru, completând că procesul de restructurare va fi finalizat
până în luna noiembrie a acestui an.
De asemenea, din cei 780 de angajaţi, respectiv 107 piloţi şi 153
de însoţitori de bord, potrivit celor mai recente date, Blue Air
va mai avea la finalul acestor restructurări aproximativ 500 de
angajaţi.
"Aproximativ 200 de persoane reprezintă departamentul de handling
(n.red. - servicii la sol pentru aeronave, controlul bagajelor
etc.), care a fost transferat pe Infra Group pentru a putea
controla mai bine costurile."
Răcaru susţine că Blue Air va avea din 2013 cinci aeronave în
proprietate, în urma unui contract încheiat cu Boeing a cărui
valoare nu a dezvăluit-o. "Cifra de afaceri a Blue Air nu va fi mai
mică anul acesta decât cea pe care am avut-o în 2009, de 150 mil.
euro", a afirmat Răcaru. Iniţial, reprezentanţii Blue Air
estimaseră pentru anul acesta o cifră de afaceri de 180 mil.
euro.
Blue Air, care a transportat 1,7 milioane de pasageri în 2009,
are ca principali competitori compania low-cost Wizz Air şi
compania de stat Tarom.