Opinie Daniel Dăianu: Cursul şi relansarea economică
Sunt voci care pledează pentru o depreciere a leului ca mijloc
de a impulsiona ieşirea economiei din recesiune, pentru susţinerea
creşterii economice. În esenţă, ar fi vorba despre stimularea
exporturilor, a producţiei autohtone, în condiţiile în care alte
resorturi de mărire a competitivităţii nu dau roade pe termen
scurt. Acest mijloc ar înscrie România în rândul ţărilor care
folosesc "devalorizarea concurenţială" (competitive devaluation) ca
mijloc de a contracara imposibilitatea creşterii cererii agregate
interne pe alte căi - activismul bugetar fiind, practic, prohibit,
din cauza deficitului bugetar structural mare (absorbţia masivă de
fonduri europene - aşa cum am argumentat adesea - ar fi o formă de
activism bugetar, dar ea nu a reuşit până acum).
Există o stare de spirit schimbată în ţări care nu fac parte din
zona euro, faţă de finele lui 2008/debutul lui 2009. Atunci,
neapartenenţa la zona euro a adus în prim-plan tăria (ameninţarea)
constrângerii valutare, cu care ţările din Europa Centrală şi de
Răsărit nu se mai confruntaseră din deceniul prim al tranziţiei
postcomuniste. A contribuit la acea atitudine şi faptul că Banca
Centrală Europeană a tratat ţările UE în mod diferit; cele din
afara zonei monetare unice nu au putut beneficia, fie şi indirect
(utilizatorii direcţi fiind bănci), de linii de finanţare speciale
pentru care colateral erau obligaţiuni suverane ale lor. A
izbucnit, ulterior, criza datoriilor suverane, care a afectat sever
zona monetară unică; s-a dovedit că zona euro nu garantează, în
sine, evitarea crizei de lichidităţi, a insolvenţei. Dificultăţile
mari ale Greciei, Portugaliei, Spaniei, Irlandei au reconturat
cursul de schimb ca mijloc de ajustare/corectare a unor
dezechilibre mari. Două dintre ţările baltice, de altfel, se află
în menghina stabilităţii nominale a cursului de schimb rezultată
din regimul de consiliu monetar. Nici Suedia şi Danemarca nu se mai
aud cu insistenţă în demersuri de aderare la zona monetară unică.
Iar Marea Britanie se simte mai bine (decât ţări din zona euro cu
aceeaşi origine a suferinţelor) cu curs flexibil în tentativa de
a-şi corecta dezechilibrele mari.
Contextul schiţat mai sus ar favoriza argumentaţia celor care văd
în depreciere un mijloc de a se sprijini ieşirea din recesiune.
Sunt însă aspecte care merită atenţie atunci când judecăm
trade-off-urile (compromisurile) cu care se confruntă BNR.
Inflaţia la noi, estimată la peste 7,5% în 2010, rămâne printre
cele mai înalte din UE, deşi activitatea economică a căzut mult. În
timp ce prin alte părţi se manifestă un spectru al deflaţiei, la
noi trendul dezinflaţionist a fost inversat prin creşterea TVA.
Drept este că în august inflaţia a fost mult sub aşteptări, ceea ce
arată că efectele puseului nu au avut durabilitate. Dar avem
rigidităţi mari pe pieţe. Iar o depreciere, fie ea controlată, a
leului ar reinflama inflaţia, care ar putea lesne ajunge la două
cifre. Poate că odată cu creşterea TVA s-ar fi putut tolera o
depreciere a leului care să menţină un diferenţial de dobânzi
adecvat. Dar referirea noastră este acum la o politică sistematică
de depreciere a leului. În consecinţă, expectaţiile inflaţioniste
ar fi inversate, în sens negativ. Am putea reveni la o spirală care
ar conduce, în mod inevitabil, la dobânzi bancare considerabil
crescute.
Spirala ar fi întărită dacă salariile ar încerca să ţină pasul cu
mersul preţurilor. Dacă aceasta nu s-ar întâmpla, ai zice că s-ar
câştiga pe latura reducerii costului unitar al forţei de muncă (cu
influenţă pozitivă asupra competitivităţii) şi s-ar reduce, ca
pondere, cheltuielile sociale în bugetul public. Dar este credibilă
o asemenea divergenţă în dinamici, mai ales după tăierea cu 25% a
salariilor bugetarilor şi îngheţării pensiilor? Pe fondul suirii
inflaţiei, a dobânzilor, serviciul datoriei publice ar creşte rapid
şi pieţele financiare externe ar privi cu mefienţă sporită ce se
întâmplă în România.
Aş mai spune ceva: una este să ai o creştere a inflaţiei de la 4 la
6% şi altceva e de la 5% la, să zicem, 13-14%.
O relaxare de politică monetară, pentru a avea eficacitate "ca
stimulare a activităţii economice" ar trebui să beneficieze de un
mecanism de transmisie eficace şi de o consolidare fiscală care să
garanteze că bugetul public ajută la limitarea deficitelor
ameliorându-se astfel bonitatea ţării.
Am îndoieli mari că o scădere importantă a ratei de politică
monetară (de la 6,5%, să zicem, până la 4%) şi o creştere a
lichidităţii în piaţă ar face ca dobânzile de creditare să se
diminueze în aceeaşi măsură. Criza a deteriorat mult mecanismul de
transmisie a politicii monetare.
În acelaşi timp băncile sunt în perpetuă goană de a-şi reclădi
rezervele. Nici nu văd cum s-ar putea accelera consolidarea fiscală
în condiţiile actuale. Se poate imagina un cerc virtuos de genul:
creştere puternică a exporturilor, care să tragă economia după ele,
şi o scădere a marjelor la CDS-uri (poliţe de asigurare), care să
uşureze condiţiile de finanţare a deficitului bugetar, astfel încât
să scadă serviciul datoriei publice?
Acesta este un scenariu cu plauzabilitate redusă pentru mine.
Inflaţia crescută ar obliga băncile să ridice dobânzile la
creditele acordate, la rostogolirea acestora. Vedem şi acum
"războiul" dintre Trezorerie şi bănci în privinţa dobânzilor de
finanţare a deficitului bugetar.
Deprecierea sistematică ar fi periculoasă pentru că ar submina
încrederea în leu. În măsura în care dobânzile la depozitele în
monedă autohtonă nu ar ţine pasul cu inflaţia persoane individuale
şi firme ar fi motivate să le convertească în valute forte. Ce ar
începe ca o depreciere controlată s-ar putea transforma
într-una periculoasă ca efect al "fugii" de monedă naţională.
Aici se cuvine să facem o distincţie între o politică care nu
permite aprecierea monedei naţionale (aşa cum se practică în ţări
asiatice) şi una de devalorizare deliberată. Aceasta din urmă poate
avea eficacitate, dar una limitată. Şi este de repetat: pentru a nu
avea efecte neintenţionate rele majore ar fi nevoie de o
consolidare fiscală pronunţată. Este posibilă în România o asemenea
combinaţie, acum?
Nu trebuie să fie subestimată dimensiunea economiei noastre. Cursul
de schimb are un impact semnificativ asupra preţurilor, chiar dacă
deschiderea economică (ca procent al exporturilor şi importurilor
în PIB) este inferioară multor ţări din UE. Avem şi un grad de
euroizare a tranzacţiilor considerabil (peste 50% din total).
O depreciere sensibilă a leului ar diminua (prin inflaţie şi
"efectul avuţiei"/wealth effect) veniturile reale, ceea ce ar
afecta negativ consumul. Cum în România ponderea consumului în PIB
este mai mare decât în alte ţări, influenţa via consum ar compensa,
probabil, efectul de stimulare via exporturi.
A gândi că un curs, de pildă, de cca. 5 lei pentru 1 euro nu ar
bulversa situaţia internă denotă superficialitate.
În acelaşi timp, teza că flotarea completamente liberă nu comportă
riscuri semnificative este discutabilă. Cu ani în urmă "soluţiile
extreme" (corner solutions) "adică flotare liberă, sau legarea de o
monedă convertibilă, prin consiliu monetar" erau în vogă . Şi teza
merge în perioade de relativă acalmie a pieţelor financiare şi când
politici interne sunt suficient de puternice/consistente. Dar, a nu
ţine cont de lecţiile episoadelor de criză (din Asia şi mai ales
criză de acum) nu mi se pare a fi în ordine.
Speculaţii puternice pe monedă pot să conducă la derapaje majore,
la instabilitate mare în lipsa capacităţii de intervenţie a băncii
centrale. Nu mai amintesc situaţia când pieţele practic îngheaţă,
când riscuri sistemice (care ameninţă întreg sistemul bancar)
precumpănesc. Acesta a fost, poate, principalul motiv pentru care
s-a încheiat acordul cu FMI şi UE la începutul lui 2009. Puteam
oare să mizăm numai pe flotare completamente liberă pentru a
rezolva criza de lichiditate, finanţarea deficitelor şi eliminarea
riscurilor sistemice?
S-ar putea aduce în discuţie o supravaluare a leului, accentuată
mult în perioada 2004-2007, ce penalizează exporturi şi încurajează
importuri. Dar această apreciere a fost redusă substanţial începând
cu 2008 şi studii recente arată că, dacă există, supravaluarea nu
este majoră. Ar rămâne însă alt aspect: ca prin devalorizare să se
acorde un sprijin exporturilor (şi să se taxeze implicit
importurile, deşi multe dintre acestea nu sunt concurate de
producţie autohtonă), ca modalitate de a stimula economia, chiar
dacă pe o perioadă limitată.
Nu resping ab initio o depreciere a leului ca politică de curs. Mai
ales că după cum îmi sublinia Laurian Lungu, o politică de curs
trebuie să ţină cont şi de evoluţia monedelor ţărilor din regiune,
ca principali competitori pe pieţele UE. Dar se cuvine să avem în
minte efecte pozitive şi indezirabile ale unei asemenea politici,
să evaluăm beneficii şi costuri în mod temeinic.
Daniel Dăianu este profesor de economie, fost ministru de
finanţe