Cinteză, BNR: Băncile ar putea pierde 600 mil. euro din aplicarea Ordonanţei 50, unele vor cere despăgubiri statului

Autor: Liviu Chiru 20.09.2010

Mai multe bănci se pregătesc să ceară în instanţă despăgubiri din partea statului pentru pierderile provocate de aplicarea Ordonanţei 50 (care stabileşte noi reglementări pentru creditele de retail), inclusiv în cazul contractelor aflate în derulare, spune Nicolae Cinteză, şeful Supravegherii din BNR. Avocaţii sunt însă rezervaţi faţă de şansele de izbândă ale unui asemenea demers.
Banca Naţională a finalizat un studiu de impact din care a rezultat că băncile vor contabiliza pierderi de circa 600 de milioane de euro în cazul în care ordonanţa se va aplica aşa cum cer clienţii, respectiv băncile vor fi nevoite să renunţe la unele comisioane şi să reducă dobânzile. Un studiu similar derulat de Asociaţia Română a Băncilor a relevat pierderi între 300 şi 900 de milioane de euro, în funcţie de anumite scenarii luate în considerare.

Totuşi pierderile estimate nu sunt comparabile cu profiturile de peste 2 miliarde de euro acumulate de bănci în ultimii cinci ani, perioadă în care au putut să dirijeze costurile creditelor după bunul plac.
"Nu va fi doar una, ci mai multe bănci vor acţiona statul în judecată. Nu le scade solva­bili­tatea atât de mult (încât să aibă nevoie de injecţii de capital - n. red.), dar simplul fapt că li se aduc prejudicii printr-o reglementare care excede cadrul european este incriminat", a spus Nicolae Cinteză. El a arătat că unele bănci de talie mare vor fi lovite puternic, însă nu vor exista cazuri în care solvabilitatea să coboare sub nivelul minim de 10%.

În formularea actuală, textul ordonanţei este interpretat de clienţi în sensul că băncile trebuie să renunţe la acele comisioane care nu sunt stipulate în lege şi să treacă, în cazul creditelor cu dobândă variabilă, de la un indicator intern netransparent la un indicator transparent şi cu păstrarea marjei din contract, care conduce la o scădere considerabilă a costului total. De partea cealaltă, băncile şi inclusiv BNR consideră că aplicarea ordonanţei nu ar trebui să conducă la modificarea costului creditului. "De ce să plătească clienţii mai puţin peste noapte fiindcă a ieşit o lege? O lege nu tre­buie să intervină administrativ în costul creditului", spune Cinteză. Directorul BNR spune că în forma actuală ordonanţa este neclară, iar asta "a creat confuzie în tot sistemul bancar", întrucât este natural ca fiecare client să încerce să îşi micşoreze rata lunară.
"ANPC a dat băncilor în scris o variantă care ar clarifica problema (prin care acceptă menţinerea costului total al creditului la nivelul actual - n. red.), dar nu vrea să o preia în textul ordonanţei. Împinge clienţii la tribunal, asta e culmea", spune Cinteză. În continuare, bancherii preferă să păstreze discreţia în privinţa demersurilor derulate pentru modificarea ordonanţei, la nivel de declaraţii publice doar BNR exprimând o poziţie clară.

Şanse slabe într-un proces împotriva statului
Băncile au şanse slabe de a obţine câştig de cauză dacă vor merge împotriva statului în instanţă pentru a cere despăgubiri în contul pierderilor aduse de Ordonanţa 50, spune Sorin David, partener la casa de avocatură D&B David şi Baiaş.
"Nu văd mari şanse de succes, pentru că directiva europeană (care a stat la baza Ordonanţei 50 - n.red.) lasă o anumită libertate de manevră, mai ales pe partea de aplicare pe contractele vechi. Statul este suveran, are dreptul să reglementeze cum doreşte, mai ales într-un domeniu precum pro­tecţia consumatorului", a explicat David. Bancherii ar putea să aibă câştig de cauză doar dacă ar putea să demonstreze că măsura luată de stat este neconstituţională, iar aplicarea ei le aduce prejudicii cuantificabile. O asemenea cale de atac are însă slabe şanse de succes.
Grupurile constituite pe internet de clienţii nemulţumiţi ai băncilor au ajuns să cumuleze peste 12.000 de membri, la numai câteva luni de la apari­ţia acestui tip de iniţiative. Cu toate acestea, numă­rul membrilor este foarte mic raportat la totalul de 4,3 milioane de persoane care au în derulare credite. Mii de clienţi s-au hotărât deja să dea în judecată băncile, considerând că acestea încalcă prevederile Ordonanţei 50, dar şi unele reglementări mai vechi, şi solicită de exemplu rambursarea comisionului de risc perceput pe perioada desfăşu­rării creditului, a banilor primiţi de bancă în urma modificării abuzive a dobânzilor sau ca urmare a calculării în mod greşit a dobânzii.
Avocatul Gheorghe Piperea a semnat deja con­tracte de asistenţă juridică cu 500 de clienţi ai Volks­bank şi 530 ai BCR. "În cazul celor două bănci există intenţia de a declanşa procese, în care să îi reprezint eu sau alte case de avocatură, manifestată din partea a 3.700 de clienţi ai Volksbank şi 1.000 de clienţi ai BCR. În plus, există circa 200 de clienţi ai Raiffeisen care sunt pe punctul de a semna contracte cu mine", a spus Piperea, citat de Mediafax.
Sorin David spune că mulţi avocaţi sunt acum interesaţi să reprezinte clienţi în justiţie, oferindu-le varianta unor costuri zero la început, cu condiţia de a împărţi eventualele câştiguri. "Pentru bănci nu este ieftin să meargă în aceste procese. Dacă devine o situaţie scăpată de sub control, cu zeci de mii de clienţi care merg în instanţă, va fi dificil".

Clienţii nemulţumiţi au protestat în faţa BCR Vaslui

Zeci de gardieni de la Penitenciarul Vaslui au protestat, luni după-amiază, timp de oră, în faţa sediului BCR din municipiul Vaslui, nemulţumiţi de comisioanele şi dobânzile practicate de bancă, pe care aceştia le consideră prea mari sau ilegale. Aceasta este prima dată când clienţii nemulţumiţi de nivelul costurilor la credite protestează în stradă, marcând astfel o nouă etapă în escaladarea conflictului pe care îl au cu bancherii. După ce au pichetat Prefectura Vaslui, alături de mai mulţi colegi din cadrul confederaţiei sindicale "Cartel Alfa", aproximativ 30 de angajaţi ai Penitenciarului Vaslui şi-au mutat protestele în faţa sediului BCR, unde au strigat "Hoţii" şi au afişat mai multe pancarte cu trimitere directă la activitatea băncii: "BCR-cămătari (i)legali", "Când respectaţi OUG 50/2010?", "BCR-campioană la dobânzi mari" şi "Nu ne jupuiţi de vii". Reprezentatnţii BCR au replicat că banca nu a modificat dobânzile şi comisioanele acceptate de clienţi în contracte şi că a respecta Ordonanţa 50 în acţiunea de aliniere a contractelor. Mediafax