„Merge şi aşa“ - scenariul în care se adânceşte mediul de afaceri românesc
În septembrie 2009 publicam în ZF articolul: Patru scenarii
pentru mediul de afaceri: de la "Merge şi aşa" la "Colaps" şi de la
"Lumea lui Putin" la "Restabilirea încrederii".
Pe baza rezultatelor din "focus grupurile" organizate cu oameni de
afaceri sub egida AOAR, erau identificate scenariile posibile
pentru mediul de afaceri din România până la sfârşitul anului
2012.
Analiza pornea de la faptul că economia românească se află prinsă
în cuplul de crize creat de criza internaţională şi de "criza
noastră" (constând în principal în disfuncţionalitatea
instituţiilor statului român).
În privinţa forţelor care determină schimbarea în economia
românească o primă concluzie a fost că factorul geopolitic a fost
determinant, prevalând asupra rolului jucat de elitele
locale.
Forţa care determină schimbările în mediul de afaceri va fi şi în
perioada următoare procesul de convergenţă al economiei româneşti
la Uniunea Europeană. Acesta va continua să egalizeze preţul
factorilor de producţie şi va determina aceleaşi mişcări de migrare
a forţei de muncă (datorită diferenţelor de salarii), a
investiţiilor străine (în active ale căror preţuri nu s-au aliniat
încă la cele europene, îndeosebi în active agricole) etc.
O altă concluzie desprinsă din "focus grupuri" a fost că elitele nu
se asumă în procesul de construcţie instituţională, autoritatea şi
responsabilitatea deciziilor "dure" fiind transferată întotdeauna
asupra unor instituţii internaţionale (FMI, Uniunea Europeană
etc.).
Este ceea ce am numit "sindromul nevoii de domn străin".
La aniversarea unui an de la publicare constatăm că ne-am încadrat
în scenariul pe care l-am numit "Merge şi aşa" şi pe care îl
caracterizam în următorii termeni:
"Este unul din scenariile pesimiste de recesiune economică, pe
fondul unei crize internaţionale ciclice, din care economia
românească iese fără o transformare radicală a modului de
funcţionare a instituţiilor statului. Economia de piaţă românească,
cu ambiguităţile ei, continuă să «subziste», motorul fiind procesul
nefinalizat de convergenţă la Uniunea Europeană."
Pe baza cercetărilor făcute în prima parte a anului 2009,
concluzionam că evoluţiile previzibile ale economiei româneşti până
la sfârşitul lui 2012 (în cazul acestui scenariu) sunt:
n Iniţiative eşuate sau cu rezultate discutabile de modernizare a
administraţiei publice, inclusiv de informatizare.
n Tot mai multe semne de lipsă de responsabilitate în administrarea
fondurilor la nivel local.
n Primele eşecuri mediatizate, în implementarea unor proiecte
bazate pe finanţări europene.
n Înregistrarea de falimente ale unor firme cu capital autohton şi
retragerea unor investitori străini cu resurse financiare limitate
sau care au dificultăţi în propriile state.
n Continuă migrarea forţei de muncă româneşti în străinătate.
n Investiţiile în resurse regenerabile sunt la modă, iar o parte
din capacităţile mari de produse pe bază de energie eoliană intră
în funcţiune.
n Primele investiţii semnificative din China.
n Adepţii neoliberalismului se împuţinează, se discută tot mai mult
despre întărirea rolului statului.
n Aderarea la zona euro este un subiect activ, dar controversat în
contextul unor deficite bugetare ridicate.
n Preţurile alimentelor, energiei sunt în creştere datorită
faptului că pe plan internaţional creşterea economică s-a
restabilit.
n Creşte preţul terenurilor agricole şi al accesului la sursele de
apă.
n Mişcări sociale generate de închiderea unor capacităţi de
producţie ce asigură ocuparea forţei de muncă în unele zone ale
ţării sau de ambiguităţi în privinţa măsurilor de austeritate
impuse diverselor categorii de funcţionari publici.
n Evoluţie în formă de U sau W.
Am stabilit de asemenea la data publicării articolului
că:
"Semnalele prevestitoare pentru acest scenariu au fost date de
creşterea numărului firmelor româneşti intrate în insolvenţă sau
faliment. Accentuarea dezbaterilor publice privind oportunitatea
unui nou val de privatizări reprezenta un alt semn prevestitor al
faptului că intrăm în acest scenariu, în care statul are ca funcţii
principale cea de garant al funcţionării economiei de piaţă şi al
respectării acordului cu FMI".
Evoluţiile din ultimul an confirmă aproape perfect caracteristicile
scenariului pe care le stabileam în septembrie anul trecut.
Este de remarcat însă că datorită incertitudinilor privind reluarea
creşterii pe plan internaţional nu a avut loc o creştere a
preţurilor materiilor prime la nivelurile previzionate (spre
exemplu, preţul petrolului nu a atins nivelul de 100$ ). Există
însă o tensiune permanentă creată de aşteptările privind explozia
preţurilor produselor alimentare.
La peste un an de la publicarea acestui scenariu se pot identifica
două trenduri majore în privinţa forţelor care determină evoluţia
mediului de afaceri în România:
Prima este că, driverul, forţa care trage înainte economia
românească, respectiv procesul de convergenţă la Uniunea Europeană
şi-a slăbit mult din intensitate.
Problemele legate de zona euro, de situaţia Greciei au făcut ca
factorii geopolitici care trăgeau înainte dezvoltarea economiei
româneşti să slăbească în intensitate.
Europa nu s-a mai putut concentra atât de mult asupra integrării
noilor veniţi, prioritatea fiind asigurarea stabilităţii zonei
euro.
Stabilindu-se o serie de cazuri de intervenţie excepţională şi
acordându-se excepţii "de urgenţă", autoritatea morală a
instituţiilor europene a fost erodată de "pragmatismul
salvator".
Acest pragmatism a susţinut indirect şi economia României care nu
ar fi putut supravieţui izolată de partenerii europeni, dar a dus
la o diluare a forţei reperelor de reformare a instituţiilor
româneşti după modelul instituţiilor europene.
Treptat are loc o degradare a percepţiei asupra instituţiilor
europene.
Regulile fiscale impuse în tratatul de la Maastricht şi-au pierdut
primele din credibilitate, fiind adesea ignorate.
Au început să îşi dilueze din forţă regulile asupra acordării
ajutorului de stat. Ele sunt tot mai des interpretate de unele
state europene prin sofisme care să favorizeze campionii
naţionali.
S-au erodat inclusiv autoritatea şi prestigiul Băncii Centrale
Europene, care refuzând să urmeze exemplul anglo-saxon, de stimul
prin quantitative easing la începutul crizei, s-a găsit încolţită
de guvernele europene şi şi-a sacrificat independenţa pe altarul
pragmatismului. În această situaţie, Europa nu a putut să impună
"circuit breakers", nu a putut să reformeze sistemul.
Asigurările despre starea sistemului financiar european date de
reglementatori (stress test) nu au mai fost credibile. Premisa
covergenţei riscului între statele membre a dispărut şi din pieţele
de obligaţiuni, dar şi ca reper de lucru pentru marii
investitori.
Inconsistenţa morală pe plan economic
şi-a găsit ecoul pe plan social prin intervenţii de genul
expulzării rromilor.
România nu poate supravieţui insular, dar fără repere europene, nu
a putut implementa reforme structurale de mult necesare.
Guvernanţii români au ajuns în situaţia în care nu aveau nici farul
european care să-i ghideze, iar complezenţa FMI-ului a dus la
pierderea unui an şi risipirea de resurse semnificative fără
realizarea de reforme structurale.
Condiţiile create de contextul european şi ambiguităţile în
acţiunile FMI au creat suportul pentru dezvoltarea scenariului
"Merge şi aşa" dincolo de aşteptările noastre iniţiale.
La nivel micro va apărea un interes mai scăzut din partea firmelor
europene de stabilire a unor capacităţi de producţie în România. Se
riscă astfel intrarea într-un cerc vicios: "Economia românească nu
promite rate de creştere (datorită problemelor structurale şi de
dezvoltare a cererii interne), în consecinţă firmele străine nu mai
fac investiţii pe piaţa românească şi reciproc".
Agenţii economici (în principal cei mari) nu mai cred în "colaps",
dar nici în creştere economică substanţială. Se generalizează
sentimentul că urmează să intrăm într-o perioadă destul de lungă de
"lâncezeală", de stagnare economică la nivel european.
Mediul de afaceri românesc e caracterizat de faptul că firmele care
intră în insolvenţă sunt aproape exclusiv întreprinderi mici şi
mijlocii, distrugându-se astfel lanţurile de creare a valorii la
nivelul economiei.
În articolul iniţial menţionam că:
"În privinţa crizei internaţionale, a «crizei lor», este încă
neclar dacă manifestările ei vor fi de tip ciclic - şi în
consecinţă, semnalele actuale de reintrare în normal înregistrate
în Statele Unite şi Asia reflectă în mod real intrarea crizei
internaţionale în stadiul terminal sau dacă avem de a face cu o
criză de tip structural, ale cărei efecte se vor vedea pe o
perioadă mai lungă şi riscă să fie devastatoare."
Din păcate, acest sindrom al "neridicării ceţei" este prezent în
continuare, cu o serie de nuanţări:
Pe de o parte este clar că nu se poate ajunge la colaps, întrucât
există exprimată explicit disponibilitatea de intervenţie a
statului (în primul rând în SUA) pentru salvarea economiei prin
împrumuturi care transformă răul imediat într-un rău viitor (ale
cărui forme de manifestare nu sunt deloc clare). Pe de altă parte,
evitarea confruntării cu adevărul la nivel microeconomic prezintă
riscul ca băncile să intre în procese de "evergreening" şi
experienţa japoneză a deceniilor pierdute să fie reluată la nivel
mondial.
Atitudinea guvernanţilor care refuză să accepte compromisurile
impuse de austeritate devine şi atitudinea funcţionarilor bancari
care refuză să impună falimentul asupra creditorilor. Guvernanţii
refuză să-şi scadă "performanţele electorale", funcţionarii bancari
refuză să-şi scadă "performanţele portofoliului de credite".
La un an de la elaborarea scenariilor privind evoluţia mediului de
afaceri românesc până la sfârşitul lui 2012, constatăm că îşi pierd
din tăria de model normativ pentru economia românească atât
instituţiile europene, cât şi înseşi principiile economiei de
piaţă. Aceasta se întâmplă în condiţiile în care elitele româneşti,
în continuare, evită să îşi asume responsabilităţile în procesul de
restructurare a economiei şi instituţiilor. Se produce astfel o
adâncire a mediului de afaceri românesc într-o stare de lâncezeală
economică în cadrul scenariului "Merge
şi aşa".
Florin Pogonaru este preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România şi membru în Consiliul de Administraţie al BCR