Finanţele şi BNR învaţă clienţii cum să procedeze când au probleme la plata ratelor
Clienţii care au probleme la plata ratelor la credite ar trebui
să meargă la bancă cât mai devreme şi să nu aştepte să primească
notificări, potrivit unui ghid realizare de Ministerul Finanţelor
şi BNR în cadrul acordului de împrumut încheiat cu Banca
Mondială.
Ghidul, publicat la doi ani de la debutul crizei financiare pe plan
local, conţine 12 principii de urmat pentru restructurarea amiabilă
a împrumuturilor cu garanţii ipotecare, cât şi ale firmelor. Între
timp, majoritatea băncilor şi-au pus la punct proceduri de
restructurare a creditelor, după ce s-au lovit în 2009 cu un val de
firme şi angajaţi din domeniul privat care nu au mai putut să facă
faţă cu plata ratelor.
"Scopul prezentelor recomandări este de a stabili principii pentru
a da posibilitatea împrumutaţilor aflaţi în dificultate financiară
să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale şi a preveni pe cât
posibil situaţiile de executare silită a garanţiilor ipotecare,
care presupun de regulă o procedură îndelungată şi costisitoare
pentru împrumutător", potrivit ghidului.
Finanţele mai sfătuiesc clienţii să dea dovadă de bună credinţă şi
subliniază că restructurarea creditului reprezintă o concesie
făcută clientului şi nu un drept.